Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
„Chrzczone” paliwo a konsekwencje dla silnika
kalendarz 10/07 2020

„Chrzczone” paliwo a konsekwencje dla silnika

Eksploatacja / Porady

Oleje oraz paliwa niespełniające norm jakościowych mogą stanowić duże zagrożenie dla każdego silnika.

W przypadku tego drugiego mówimy o popularnie nazywanym „chrzczonym” paliwie, które odznacza się zbyt wysoką zawartością ciężkich lub lekkich frakcji, zasiarczeniem, czy rozwodnieniem. Stacje paliw każdego roku badane są przez UOKiK, który publikuje raport z wykazem stacji, w których stwierdzono nieprawidłowości. Dlaczego „chrzczone” paliwo jest tak niebezpieczne?

Nie da się ukryć, że podobnie jak w przypadku oleju, paliwo odpowiedniej jakości jest kluczowe z punktu widzenia poprawnego działania silnika. Nieprawidłowy skład paliwa może uszkodzić układ paliwowy, wtryskowy oraz zaburzyć pracę jednostki np. poprzez wywołanie spalania detonacyjnego w przypadku benzyny. Zjawisko to znacznie obciąża cieplnie oraz mechanicznie tłok, korbowód i inne elementy silnika. Duże zasiarczenie może natomiast spowodować wewnętrzną korozję silnika oraz skrócenie czasu eksploatacji katalizatora.

W procedurze badania poprawnego składu oleju napędowego istotne są parametry takie jak:

    liczba centanowa
    temperatura zapłonu
    skład frakcyjny
    zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych
    zawartość siarki
    zawartość zanieczyszczeń stałych
    zawartość wody
    lepkość w temperaturze 40 st. C

„Temperatura zapłonu określa temperaturę, do której należy podgrzać daną substancję, by wytworzyła taką ilość pary, że ulega ona zapłonowi w kontakcie z płomieniem. Zgodnie z wytycznymi ustawodawcy wartość minimalna tego parametru dla oleju napędowego powinna wynosić 55 stopni. Badanie zawartości frakcji ciężkich i lekkich w paliwie jest natomiast ważne dlatego, że zbyt dużo ciężkich frakcji prowadzi do tworzenia się nagarów na elementach silnika. Niewystarczająca zawartość lekkich frakcji spowoduje za to, że zimą będziemy mieć trudności z uruchomieniem silnika” – tłumaczy Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego w Total Polska.

W przypadku benzyny procedura jest bardzo podobna i bierze pod uwagę wartości dla następujących przykładowych parametrów:

    liczba oktanowa
    temperatura zapłonu
    zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych
    zawartość siarki
    zawartość wody
    prężność par
    zawartość ołowiu

Warto wspomnieć, że na świecie istnieją dwie podstawowe normy na oznaczanie liczby oktanowej: RON (Research Octane Number) np. w Polsce oraz MON (Motor Octane Number), które po dodaniu i podzieleniu przez 2 tworzą liczbę DON, stosowaną np. w USA. Obie metody (RON i MON) opierają się na tej samej zasadzie pomiaru, ale różnią się warunkami przeprowadzania testu. Zarówno w jednej, jak i drugiej test przeprowadza się na jednocylindrowych silnikach o regulowanym stopniu sprężania. W czasie testu utrzymuje się stałe obroty, stopniowo zwiększając stopień sprężania. W teście RON silnik pracuje z 600 obrotami na minutę, a w MON 900. Z tego względu MON lepiej oddaje sytuację silnika pracującego pod dużym obciążeniem, a RON pracę pod średnim i małym obciążeniem. W testach MON i RON nie ma wielkich różnic dla typowego paliwa pochodzącego z rafinacji ropy naftowej (o ok. 1-2 oktany).

„Zasiarczenie paliwa jest niebezpieczne dla silnika, ponieważ zbyt duża zawartość siarki spowoduje skrócenie czasu eksploatacji katalizatora oraz będzie zaburzać pracę systemu sterowania dawką paliwa. Możliwa jest także korozja niektórych elementów. Maksymalna dopuszczalna zawartość siarki wynosi 10 mg/kg. Zachowanie właściwego przedziału w prężności par pozwala z kolei uzyskać kompromis między łatwością rozruchu w niskiej temperaturze i unikaniem tworzenia korków parowych w miesiącach letnich” – wyjaśnia Andrzej Husiatyński.

Aby uniknąć zatankowania „chrzczonego” paliwa, a tym samym narażenia jednostki napędowej na uszkodzenie, należy wybierać jedynie renomowane stacje paliw, co jest znacznie łatwiejsze w przypadku sieci. Dużą rolę pełnią tzw. paliwa uszlachetnianie, zawierające w sobie specjalne dodatki przeciwzużyciowe oraz czyszcące. Uszlachetnione paliwo diesla posiada pakiety dodatków, które oczyszczają silnik z nagromadzonych osadów, zapobiegają powstawaniu nowych oraz pomagają zachować układ paliwowy w dobrej kondycji.

 źródło: Total


Tagi:
tankowanie, chrzczone paliwo, czym grozi tankowanie chrzczonym paliwem, zagrożenie dla silnika, układ wtryskowy, układ paliwowy

Zobacz podobne artykuły:

Oszczędzanie na samochodzie? Rób to z głową
kalendarz 04/08 2020

Oszczędzanie na samochodzie? Rób to z głową

Warsztat / Porady

2020.08.04

TOP 4 porad jak ograniczyć wydatki motoryzacyjne.
Ile Kosztuje Oklejenie Samochodu? - Materiał promocyjny
kalendarz 30/07 2020

Ile Kosztuje Oklejenie Samochodu? - Materiał promocyjny

Warsztat / Porady

2020.07.30

Jest to chyba najczęściej zadawane pytanie, które słyszymy. Odpowiedź  nie jest jednoznaczna, ale spróbuję przybliżyć składowe wyceny i napisać, jaką kwotę należy przygotować na tego typu usługę. 
 Jak dobrze wynająć auto na wakacyjny wyjazd?
kalendarz 15/07 2020

Jak dobrze wynająć auto na wakacyjny wyjazd?

Warsztat / Porady

2020.07.15

Urlop w czasach pandemii.

Firmy z branży

Bokserska Auto Serwis

ul. Bokserska 1C
02-682 Warszawa
Tel.: 882 553 355
https://bokserska.com.pl/

Pomoc Drogowa 24h, Warsztat samochodowy 24h

mazowieckie
ul. Spytka z Melsztyna 9A
03-672 Warszawa
Tel.: 694 900 009
http://auto-pomoc24h.com.pl/
Najnowsze artykuły:
 Nowe twarze i nowe rajdówki w Motul HRSMP

Nowe twarze i nowe rajdówki w Motul HRSMP

Wiadomości / Moto sport

2020.08.05

16 załóg w rajdówkach sprzed lat wzbogaci stawkę Marma 29. Rajdu Rzeszowskiego.
Thomas Schäfer nowym szefem Skoda Auto

Thomas Schäfer nowym szefem Skoda Auto

Wiadomości / News

2020.08.05

Z dniem 3 sierpnia br. Schäfer został prezesem zarządu Skoda Auto, zastępując jednocześnie Bernharda Maiera po prawie pięciu latach na tym stanowisku.
 VW Caddy mini kamper – Spanie pod gwiazdami

VW Caddy mini kamper – Spanie pod gwiazdami

Prezentacje / Concept Cars

2020.08.04

Volkswagen Samochody Dostawcze prezentuje pierwsze rysunki i informacje na temat modelu będącego następcą Caddy Beach.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.