Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Automatyczna czy manualna?
kalendarz 24/08 2019

Automatyczna czy manualna?

Porady / Technika

Jakie są różnice pomiędzy przekładniami?

Skrzynia biegów ma duży wpływ na charakter samochodu i decyzja, którą wybrać, jest jedną z najważniejszych podczas konfigurowania pojazdu. Wybór pomiędzy manualną a automatyczną skrzynią często oparty jest na stereotypach. Jakie są główne zalety poszczególnych przekładni oraz zasadę działania flagowej, możemy prześledzić na przykładzie dwusprzęgłowej skrzyni DSG, znanej z aut Grupy VW.

Preferencje kierowców różnią się od siebie w zależności od regionu. Europa jest jednym z niewielu rynków na świecie, na których masowo wykorzystywane są manualne skrzynie biegów. W Ameryce, Chinach, Japonii, czy Australii zdecydowanie bardziej popularne są przekładnie automatyczne. Na czym zatem polegają najważniejsze różnice między jedną a drugą skrzynią i jak przekładają się na eksploatację samochodu?

Automatyczna czy manualna?

Największą zaletą przekładni manualnej, obok możliwości decydowania o momencie zmiany biegów, jest niższa cena samochodu, a także niższa waga pojazdu. Do głównych zalet skrzyń automatycznych należy przede wszystkim wygoda, zwłaszcza podczas jazdy w mieście, czy stania w korku. Auto z automatyczną przekładnią pozwala maksymalnie skupić się na samym prowadzeniu i nie wymaga koncentrowania się na dodatkowej czynności, jaką jest zmiana biegów. Automat jest również łaskawy dla niewprawionych kierowców i chroni silnik przed ich błędami. Zwolennicy ręcznej zmiany biegów cenią sobie możliwość lepszej kontroli pracy silnika i większej dynamiki jazdy. Amatorzy automatów doceniają wygodę i niskie spalanie paliwa. Czy emocje z jazdy zarezerwowane są zatem tylko dla posiadaczy samochodów z manualną przekładnią? Kompromisem może być skrzynia DSG, która łączy w sobie najlepsze cechy obu systemów.

Czym jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów?

DSG (Direct Shift Gearbox) jest połączeniem skrzyni mechanicznej i automatycznej. Przekładnia może działać w pełnym trybie automatycznym, jak i z funkcją umożliwiającą manualne przełączanie biegów. Skrzynia posiada dwa sprzęgła - dla biegów nieparzystych i parzystych. Zmiana odbywa się przez przerzucenie z jednego sprzęgła na drugie i opiera się na preselekcji przełożeń. W praktyce - gdy samochód jedzie na pierwszym biegu, drugi jest już przygotowany do włączenia. Taka mechanika działania jest niezwykle płynna, eliminuje szarpnięcia i nie spowalnia samochodu, ponieważ moc silnika jest stale przenoszona na koła.

Wyższe zużycie paliwa to mit

Nowoczesne skrzynie DSG ze względu na swoją budowę, różniącą się od tradycyjnych automatów pracujących na przekładni hydrokinetycznej, wyprzedzają ręczne przekładnie w kwestii oszczędzania paliwa oraz dynamiki. Podczas zmiany biegów nie występują przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego na koła. Dodatkowo dla najniższego możliwego spalania można wybrać tryb ECO - skrzynia dostosuje zmianę biegów i utrzyma silnik w najbardziej optymalnym zakresie momentu obrotowego, zapewniając niskie zużycie paliwa i lepszą wydajność.

Bezcenny komfort

Amatorzy sportowych doznań cenią sobie umiejętną pracę sprzęgłem podczas zmiany biegów i precyzyjne równoważenie prędkości obrotowej silnika podczas redukcji. Nowoczesne skrzynie DSG oferują dynamikę i płynne działanie o wiele szybsze, niż w przypadku ręcznej zmiany biegów nawet przez najlepszego kierowcę. Idealnie dopasowana prędkość obrotowa pomaga również obniżyć poziom hałasu w kabinie i zminimalizować drgania.

Wygoda, brak obsługi sprzęgła i duża swoboda wyboru trybów jazdy w pełni rekompensują wyższą cenę samochodów wyposażonych w automatyczne przekładnie. Technologia dwusprzęgłowej przekładni DSG dostępna jest w wielu modelach VW, Seata i Skody.


Tagi:
przekładnia manualna, przekładnia automatyczna, DSG, różnice pomiędzy przekładnią manualną a automatyczną

Zobacz podobne artykuły:

 Immobilizer – co to jest i jaka jest jego zasada działania?
kalendarz 28/03 2020

Immobilizer – co to jest i jaka jest jego zasada działania?

Warsztat / Technika

2020.03.28

Eksperci są zgodni – nie istnieje urządzenie, które uniemożliwiłoby kradzież samochodu. Są jedynie takie, które mogą ją utrudnić lub wydłużyć proces, przez co zwiększa się szansa wykrycia incydentu.
Wymiana żarówki – nic prostszego?
kalendarz 23/03 2020

Wymiana żarówki – nic prostszego?

Warsztat / Porady

2020.03.23

Przepalona żarówka w samochodzie to dla kierowcy kłopot. I to taki, który przytrafia się w najmniej odpowiednim momencie.
Jak kierowcy mogą zabezpieczyć się przed wirusem? TOP 5 porad
kalendarz 17/03 2020

Jak kierowcy mogą zabezpieczyć się przed wirusem? TOP 5 porad

Warsztat / Porady

2020.03.17

Zagrożenie koronawirusem sprawia, że chętniej przesiadamy się do samochodów, unikając skupisk ludzi np. w komunikacji miejskiej. Oto kilka porad dotyczących codziennej higieny podczas jazdy samochodem.
Najnowsze artykuły:
Samorządy chcą być ekologiczne – biorą się za elektromobilność

Samorządy chcą być ekologiczne – biorą się za elektromobilność

Wiadomości / Gorące tematy

2020.03.30

Zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych do końca 2020 r. w Warszawie musi powstać tysiąc ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Jak samodzielnie zlikwidować szkodę po stłuczce?

Jak samodzielnie zlikwidować szkodę po stłuczce?

Finanse / Ubezpieczenia

2020.03.30

Ograniczenie do minimum kontaktu z pracownikami ubezpieczyciela nabrało szczególnego znaczenia w czasie pandemii.
Skoda otworzyła laboratorium testów zderzeniowych

Skoda otworzyła laboratorium testów zderzeniowych

Wiadomości / News

2020.03.30

Nowoczesne laboratorium testów zderzeniowych znajduje się blisko głównej fabryki w Mladá Boleslav i zostało przygotowane dla aut z napędem konwencjonalnym i elektrycznym.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.