Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Automatyczna czy manualna?
kalendarz 24/08 2019

Automatyczna czy manualna?

Porady / Technika

Jakie są różnice pomiędzy przekładniami?

Skrzynia biegów ma duży wpływ na charakter samochodu i decyzja, którą wybrać, jest jedną z najważniejszych podczas konfigurowania pojazdu. Wybór pomiędzy manualną a automatyczną skrzynią często oparty jest na stereotypach. Jakie są główne zalety poszczególnych przekładni oraz zasadę działania flagowej, możemy prześledzić na przykładzie dwusprzęgłowej skrzyni DSG, znanej z aut Grupy VW.

Preferencje kierowców różnią się od siebie w zależności od regionu. Europa jest jednym z niewielu rynków na świecie, na których masowo wykorzystywane są manualne skrzynie biegów. W Ameryce, Chinach, Japonii, czy Australii zdecydowanie bardziej popularne są przekładnie automatyczne. Na czym zatem polegają najważniejsze różnice między jedną a drugą skrzynią i jak przekładają się na eksploatację samochodu?

Automatyczna czy manualna?

Największą zaletą przekładni manualnej, obok możliwości decydowania o momencie zmiany biegów, jest niższa cena samochodu, a także niższa waga pojazdu. Do głównych zalet skrzyń automatycznych należy przede wszystkim wygoda, zwłaszcza podczas jazdy w mieście, czy stania w korku. Auto z automatyczną przekładnią pozwala maksymalnie skupić się na samym prowadzeniu i nie wymaga koncentrowania się na dodatkowej czynności, jaką jest zmiana biegów. Automat jest również łaskawy dla niewprawionych kierowców i chroni silnik przed ich błędami. Zwolennicy ręcznej zmiany biegów cenią sobie możliwość lepszej kontroli pracy silnika i większej dynamiki jazdy. Amatorzy automatów doceniają wygodę i niskie spalanie paliwa. Czy emocje z jazdy zarezerwowane są zatem tylko dla posiadaczy samochodów z manualną przekładnią? Kompromisem może być skrzynia DSG, która łączy w sobie najlepsze cechy obu systemów.

Czym jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów?

DSG (Direct Shift Gearbox) jest połączeniem skrzyni mechanicznej i automatycznej. Przekładnia może działać w pełnym trybie automatycznym, jak i z funkcją umożliwiającą manualne przełączanie biegów. Skrzynia posiada dwa sprzęgła - dla biegów nieparzystych i parzystych. Zmiana odbywa się przez przerzucenie z jednego sprzęgła na drugie i opiera się na preselekcji przełożeń. W praktyce - gdy samochód jedzie na pierwszym biegu, drugi jest już przygotowany do włączenia. Taka mechanika działania jest niezwykle płynna, eliminuje szarpnięcia i nie spowalnia samochodu, ponieważ moc silnika jest stale przenoszona na koła.

Wyższe zużycie paliwa to mit

Nowoczesne skrzynie DSG ze względu na swoją budowę, różniącą się od tradycyjnych automatów pracujących na przekładni hydrokinetycznej, wyprzedzają ręczne przekładnie w kwestii oszczędzania paliwa oraz dynamiki. Podczas zmiany biegów nie występują przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego na koła. Dodatkowo dla najniższego możliwego spalania można wybrać tryb ECO - skrzynia dostosuje zmianę biegów i utrzyma silnik w najbardziej optymalnym zakresie momentu obrotowego, zapewniając niskie zużycie paliwa i lepszą wydajność.

Bezcenny komfort

Amatorzy sportowych doznań cenią sobie umiejętną pracę sprzęgłem podczas zmiany biegów i precyzyjne równoważenie prędkości obrotowej silnika podczas redukcji. Nowoczesne skrzynie DSG oferują dynamikę i płynne działanie o wiele szybsze, niż w przypadku ręcznej zmiany biegów nawet przez najlepszego kierowcę. Idealnie dopasowana prędkość obrotowa pomaga również obniżyć poziom hałasu w kabinie i zminimalizować drgania.

Wygoda, brak obsługi sprzęgła i duża swoboda wyboru trybów jazdy w pełni rekompensują wyższą cenę samochodów wyposażonych w automatyczne przekładnie. Technologia dwusprzęgłowej przekładni DSG dostępna jest w wielu modelach VW, Seata i Skody.


Tagi:
przekładnia manualna, przekładnia automatyczna, DSG, różnice pomiędzy przekładnią manualną a automatyczną

Zobacz podobne artykuły:

Aerodynamika Cupry Leona Competición
kalendarz 11/05 2020

Aerodynamika Cupry Leona Competición

Warsztat / Technika

2020.05.11

Nowy model Cupry został po raz pierwszy poddany działaniu sił natury, zanim jeszcze powstał fizyczny prototyp.
Szyberdach, targa i kabriolet – co sprawdzi się najlepiej?
kalendarz 11/05 2020

Szyberdach, targa i kabriolet – co sprawdzi się najlepiej?

Warsztat / Porady

2020.05.11

Coraz lepsza pogoda zachęca do przejażdżek pod gołym niebem.
Zadbaj o akumulator
kalendarz 04/05 2020

Zadbaj o akumulator

Warsztat / Porady

2020.05.04

Obecna sytuacja sprawia, że samochodami poruszamy się znacznie rzadziej niż dotychczas. Jest niezbyt korzystne dla akumulatora, który, by dawał gwarancję mobilności, potrzebuje regularnego doładowywania.
Najnowsze artykuły:
Pandemia sprzyja większej brawurze na drogach

Pandemia sprzyja większej brawurze na drogach

Wiadomości / Gorące tematy

2020.05.26

Bezpieczeństwo mają poprawić wyższe kary i ograniczniki prędkości w samochodach.
BMW Alpina XB7 – Alpina zastąpiła BMW M

BMW Alpina XB7 – Alpina zastąpiła BMW M

Moto fanatyk / Tuning

2020.05.25

Ten największy SUV BMW to półoficjalny model BMW X7 M.
KIA ProCEED GT Line 1,6 T-GDI 204 KM 7DCT - Kombi teoretyczne…

KIA ProCEED GT Line 1,6 T-GDI 204 KM 7DCT - Kombi teoretyczne…

Testy / Testy

2020.05.25

Koreańskiego producenta odmieniło jedno auto: Ceed. Tajemnicza nazwa pochodzi od skrótu: Community of Europe with European Design. W uproszczonej wersji oznacza to, że samochód powstała w Europie i dla Europy. 

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.