
Audi A4 – Szybki lifting
To już drugi lifting A4 w jego czteroletniej obecności na rynku. W ubiegłym roku również poddano model subtelnym zmianom.
Popularność SUV-ów przyćmiła nieco blask aut klasy średniej. Dotyczy to również jednego z najchętniej dotychczas wybieranych przez nabywców samochodów marki Audi – modelu A4. Obecna generacja A4 (kod fabryczny B9) notuje spadki sprzedaży. Samochód zadebiutował na rynku w 2015 r. a pierwszy lifting zafundowano w ubiegłym roku. Rzadko się zdarza ażeby jakiś model był poddawany kuracji odmładzającej po roku. A tak właśnie stało się teraz w przypadku A4.
Przygotowane zmiany nie są rewolucyjne. W przypadku stylizacji, trzeba nieco wytężyć wzrok ażeby dostrzec to, co zmieniono. Projektanci starali się nadać A4 bardziej sportowe akcenty. Osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza i bardziej płaska. Poziome linie z przodu i z tyłu podkreślają szerokość auta. Patrząc z boku, można zauważyć nieco inne wyprofilowanie nad błotnikami. Diodowe reflektory należą teraz w Audi A4 do wyposażenia standardowego. Reflektory diodowe Matrix, które będą dostępne w najwyższej wersji wyposażenia, posiadają w pełni automatyczne światła drogowe. Nowa jest także koncepcja linii wyposażeniowych: zewnętrzne linie wyposażeniowe nazywają się teraz basic, advanced i S line, a do tego dochodzi zindywidualizowany wygląd modeli S i A4 allroad quattro. Nabywcy będą mogli wybierać spośród 12 barw lakieru, a w palecie jest nowy kolor: szary Terra.
Nowe są także kolory, materiały wykończeniowe oraz pakiety wyposażenia wnętrza: design selection i S line, które można dowolnie łączyć z liniami zewnętrznymi. Nowy jest również nowy system MMI. Tablica rozdzielcza jest do wyboru w trzech wariantach – są to dwa częściowo analogowe systemy informacji kierowcy i – w połączeniu z systemem MMI plus – w pełni cyfrowy kokpit Audi virtual cockpit plus. Kierowca obsługuje 12,3-calowy wyświetlacz o rozdzielczości full HD przy pomocy przycisków na kierownicy i może wybierać jeden z trzech widoków. Dodatkowo ważne informacje wyświetla na szybie ekran head-up display. Kierowca będzie wspierany systemami, zebranymi w pakiety „Podróż”, „Miasto” i „Parkowanie”.
Na początku sprzedaży w Europie, odświeżone A4 będzie występować z 6 turbodoładowanymi silnikami o mocy od 150 do 347 KM – od Audi A4 35 TFSI po Audi S4 TDI. Później pojawią się jeszcze dwie kolejne wersje silnikowe: 30 TDI (136 KM) i 35 TDI (163 KM). Na rynkach pozaeuropejskich Audi oferuje model S4 i S4 Avant z silnikiem 3.0 TFSI (354 KM i 500 Nm). Dodatkowo trzy jednostki są wyposażone w system mild-hybrid (MHEV), bazujący na 12-woltowej sieci pokładowej (model S4 TDI). Audi wprowadzi jeszcze dwa kolejne takie silniki. W rzeczywistych warunkach jazdy system MHEV - według pomiarów własnych Audi - może obniżyć spalanie nawet o 0,3 l/100 km. W zależności od wersji, napęd będzie przekazywany za pośrednictwem manualnej przekładni, 7-stopniowej automatycznej S tronic, czy 8-stopniowej tiptronic. Ponadto napęd na przednie koła lub quattro.
Uwagę zwraca najmocniejsza wersja wysokoprężna – S4 TDI o mocy 347 KM. Po raz pierwszy w tym modelu zastosowano 48-woltowy alternator-rozrusznik będący sercem systemu mild-hybrid. Jego maksymalna moc rekuperacji podczas hamowania może wynosić do 8 kW. Centrum zarządzania energią stanowi chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy o pojemności 0,5 kWh, który umieszczono pod podłogą bagażnika.
Nabywcy A4 mogą wybrać pomiędzy standardowym, a sportowym zawieszeniem. Dodatkowo dostępne są dwa rodzaje zawieszenia adaptacyjnego. Jedno z nich to zawieszenie komfortowe z regulacją tłumienia, w którym karoseria znajduje się o 10 mm niżej. Drugie to zawieszenie sportowe z możliwą regulacją tłumienia (o 23 mm niżej). W wersji A4 allroad quattro, samochód ma napęd obu osi i większy o 35 mm prześwit. Do wyboru są w tym przypadku trzy silniki - jeden benzynowy i dwa wysokoprężne. Podobnie jak w modelu A4 Avant, bagażnik ma pojemność 495 l, a przy złożonym oparciu tylnego siedzenia i załadowaniu po dach – 1495 l.
W chwili premiery, Audi A4 będzie dostępne również w limitowanej serii o nazwie „edition one“. Dotyczy to zarówno odmiany sedan, jak i Avant (kombi) z trzema wariantami silnikowymi do wyboru: 2.0 TFSI (245 KM), 2.0 TDI (190 KM) i 3.0 TDI (231 KM). Jego stylistyka zewnętrzna bazuje na linii wyposażeniowej S line, uzupełnionej o czarny pakiet stylistyczny (design selection we wnętrzu).
Odnowione Audi A4 pojawi się na rynku europejskim jesienią br.
Norbert Szwarc
Foto: Audi
Audi A4 silniki:
30 TDI: 2.0 TDI 100 kW (136 KM) 12 V, moment obrot. 320 Nm,
35 TDI: 2.0 TDI 120 kW (163 KM) 12 V, moment obrot. 380 Nm,
40 TDI: 2.0 TDI 140 kW (190 KM), moment obrot. 400 Nm,
45 TDI: 3.0 TDI 170 kW (231 KM), moment obrot. 500 Nm,
S4 TDI: 3.0 TDI 255 kW (347 KM) 48 V, moment obrot. 700 Nm,
35 TFSI: 2.0 TFSI 110 kW (150 KM) 12 V, moment obrot. 270 Nm,
40 TFSI: 2.0 TFSI 140 kW (190 KM) 12 V, moment obrot. 320 Nm,
45 TFSI: 2.0 TFSI 180 kW (245 KM) 12 V, moment obrot. 370 Nm.
- Na początek trzy silniki z systemem mild-hybrid (MHEV):
35 TFSI: 2.0 TFSI 110 kW (150) 12 V,
40 TFSI: 2.0 TFSI 140 kW (190) 12 V,
45 TFSI: 2.0 TFSI 180 kW (245) 12 V.
- Po rynkowym debiucie dwa kolejne:
30 TDI: 2.0 TDI 100 kW (136) 12 V,
35 TDI: 2.0 TDI 120 kW (163) 12 V.
Zobacz podobne artykuły:
Mini John Cooper Works - Na lodzie i śniegu
Prezentacje / Nowości
2025.02.05
Audi znowu zmienia strategię nazewnictwa
Wiadomości / News
2025.02.03
Audi Q6 e-tron Offroad Concept - Szalony wojownik
Prezentacje / Concept Cars
2025.01.30
Bezpieczeństwo dzieci podczas ferii
Bezpieczeństwo
2025.02.06
W 4 dni wyprzedano 3,5 roku produkcji
Wiadomości / News
2025.02.06