Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
50. urodziny Mercedesa SL serii R 107
kalendarz 01/05 2021

50. urodziny Mercedesa SL serii R 107

Ciekawostki / Mercedes

W ciągu 18 lat produkcji powstało ponad 237 000 egzemplarzy. Otwarty SL był „bazą” do budowy luksusowych coupé SLC serii C 107.

50 lat temu, w kwietniu 1971 r., Mercedes zapoczątkował nowy rozdział w historii sportowego roadstera SL. Zadebiutował wówczas 350 SL – pierwszy SL z silnikiem V8 i pierwszy wariant nowej serii R 107, która przy okazji wzbogaciła się o literę „R”, pochodzącą od słowa „roadster”. Dwumiejscowy model z całkowicie składanym miękkim poszyciem dachu z tkaniny oraz zdejmowanym twardym dachem (hardtop) stanowił całkowicie nową konstrukcję – był samochodem sportowym, ale i luksusowym, który łączył osiągi z komfortem jazdy. W tym samym roku producent wprowadził do sprzedaży czteromiejscowe coupé serii C 107, zbudowane na bazie typoszeregu R 107.

R 107 reprezentował tradycje rodziny SL, którą stworzyły wyścigowy samochód sportowy 300 SL (W 194) z 1952 r. oraz seryjne auta sportowe: 300 SL (W 198, od 1954 do 1957 r. wytwarzany jako coupé oraz od 1957 do 1963 jako roadster), 190 SL (W 121, 1955-1963) i SL „Pagoda” serii W 113 (1963-1971). W 2021 r. Mercedes otworzy nowy rozdział w historii samochodów sportowych z linii SL, wprowadzając na rynek model Mercedes-AMG SL serii R 232.

R 107 był produkowany w latach 1971-1989 r. W tym czasie regularnie go aktualizowano, przeprowadzając liftingi i wprowadzając nowe silniki. Żaden inny Mercedes z wyjątkiem Klasy G nie utrzymał się w produkcji tak długo. Od strony konstrukcyjnej 350 SL wprowadzony na rynek 50 lat temu miał niewiele wspólnego ze swoim poprzednikiem, SL-em serii W 113 zwanym „Pagodą”. Przy budowie nowej generacji modelu projektanci skorzystali z rozwiązań stosowanych w ówczesnych autach osobowych z gwiazdą: np. przednie i tylne zawieszenie opierało się na architekturze z modeli „/8” klasy wyższej średniej. Z kolei jednostka V8 o poj. 3499 cm3 i mocy 200 KM pochodziła z luksusowych Mercedesów 280 SE 3.5 serii W 111 (coupé i cabrio) oraz serii W 108/109 (limuzyna).

Lista innowacji technicznych zastosowanych w nowym roadsterze obejmowała udoskonaloną koncepcję bezpiecznego nadwozia z niezależną konstrukcją ramy i podłogi, wykonaną z arkuszy o różnej grubości – by uzyskać określone zachowanie podczas wypadku, a także zbiornik paliwa, który z myślą o chronieniu go w razie kolizji zamontowano nad tylną osią. Ponadto do produkcji słupków A i ramy przedniej szyby wykorzystano wysokowytrzymałą stal, a samą szybę wklejono. W ramach koncepcji bezpieczeństwa biernego zastosowano też nową czteroramienną, bezpieczną kierownicę oraz miękkie okładziny i deformowalne elementy w kabinie. Od marca 1980 r. SL R107 był wyposażony w układ ABS zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, a od stycznia 1982 r. – w poduszkę powietrzną kierowcy i napinacze pasów (elementy te były dostępne jako wyposażenie dodatkowe).

Po wprowadzeniu wersji 350 SL Mercedes systematycznie poszerzał gamę silnikową. W 1973 r. na europejskich rynkach pojawił się 450 SL z jednostką V8 o mocy 225 KM, początkowo – od jesieni 1971 r. – zarezerwowany na eksport do Ameryki Północnej. W 1974 r. pojawiła się 6-cylindrowa odmiana 280 SL (185 KM). Po raz pierwszy w historii SL był więc dostępny z trzema różnymi silnikami do wyboru.

W wyniku liftingu z 1980 r. wariant 350 SL zastąpiła wersja 380 SL (218 KM), a miejsce 450 SL zajął topowy 500 SL (240 KM). W ramach gruntownej modernizacji wnętrze roadstera dostosowano wystrojem do limuzyn Klasy S serii 126. Ponadto inżynierowie zmodyfikowali wiele komponentów, m.in. skrzynię biegów. Z zewnątrz lifting ograniczył się do przeprowadzenia kilku dyskretnych zmian, w tym wprowadzenia nowych pokryw z lekkiego stopu i przedniego spoilera. 500 SL wyposażono dodatkowo w pokrywę bagażnika z lekkiego stopu ze spoilerem z czarnego tworzywa sztucznego z SLC Coupé z 5-litrowym silnikiem V8.

W 1985 r. po raz kolejny zaprezentowano odnowioną gamę R 107. Oprócz niewielkich korekt w wyglądzie zewnętrznym – z 15-calowymi kołami i zunifikowanym przednim spoilerem we wszystkich wersjach, a także ulepszenia przedniego zawieszenia (teraz z zerowym promieniem zataczania) główny nacisk położono na aktualizację gamy silników. Najważniejszym wydarzeniem dla wszystkich fanów samochodów aut z gwiazdą było wprowadzenie wersji 300 SL z sześciocylindrową jednostką o poj. 3 litrów – wariant ten, o mocy 188 KM, ożywił oznaczenie modelu, od którego rozpoczęła się historia SL-a. Zupełną nowością była odmiana 420 SL (218 KM). Model 500 SL (245 KM) otrzymał przeprojektowany silnik z elektronicznym układem zapłonowym i elektronicznie sterowanym mechanicznym wtryskiem paliwa. Najwyższe miejsce w gamie serii R 107 zajął 560 SL z 5,6-litrową jednostką V8; był on jednak zarezerwowany na eksport do Ameryki Północnej, Japonii i Australii. Wszystkie wersje od tamtej pory oferowano z trójdrożnym katalizatorem pracującym w układzie zamkniętym.

Produkcja serii R 107 zakończyła się w sierpniu 1989 r., po ponad 18 latach. W tym okresie fabryka w Sindelfingen zbudowała łącznie 237 287 tych roadsterów. Dziś „stosiódemki” są poszukiwanymi klasykami./oprac. ns/

Foto: Mercedes


Tagi:
Mercedes, Mercedes SL R 107, Mercedes 300 SL, Mercedes 350 SL, Mercedes 450 SL, Mercedes 500 SL

Zobacz podobne artykuły:

Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
 Polskie premiery Mercedesa w Poznaniu
kalendarz 06/04 2024

Polskie premiery Mercedesa w Poznaniu

Wiadomości / News

2024.04.06

Podczas Poznań Motor Show Mercedes prezentuje nowego kampera Marco Polo i nowości z gamy AMG.
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
kalendarz 01/04 2024

Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.01

Trasa na Bliskim Wschodzie to trzecia długodystansowa podróż Vision EQXX na dystansie ponad 1000 km odbyta na jednym ładowaniu.
Najnowsze artykuły:
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.