Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
100 mln układów ESP Boscha
kalendarz 07/04 2014

100 mln układów ESP Boscha

Warsztat / Technika

Co drugi obecnie nowy samochód osobowy na świecie jest wyposażony w układ ESP.

Od czasu rozpoczęcia produkcji seryjnej układu ESP w 1995 r, firma Bosch wyprodukowała już 100 mln sztuk. Przypomnijmy, że elektroniczny układ ESP pozwala kierowcy zachować stabilność toru jazdy i często uniknąć wypadku samochodowego zwłaszcza na śliskiej nawierzchni lub podczas zbyt szybkiego pokonywania zakrętów. – W minionych latach układ ESP przyczynił się nie tylko do uratowania życia wielu ludziom, ale stał się także ważnym fundamentem dla innych funkcji wspomagających oraz umożliwiających zautomatyzowane prowadzenie samochodu – powiedział Gerhard Steiger, Prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control.

ESP jest najważniejszym układem bezpieczeństwa w samochodzie zaraz po pasach bezpieczeństwa. Według przeprowadzonych badań może on zapobiegać nawet 80 proc. wypadków związanych z poślizgiem pojazdu. Szczegółowa analiza statystyk wypadkowych GIDAS pokazuje, że tylko w 2011 r. układ ESP uratował życie 540 osobom w Niemczech. W tym roku już 60 proc. samochodów było wyposażonych w układ ESP, a coraz więcej krajów wprowadza obowiązek stosowania układu ESP, jako wyposażenia standardowego, we wszystkich nowych pojazdach. W Europie obowiązek ten dotyczy już wszystkich pojazdów z homologacją wydaną po październiku 2011. Od listopada 2014 układu ESP nie trzeba już będzie szukać na listach wyposażenia opcjonalnego samochodów, ponieważ będzie on stanowił wyposażenie standardowe każdego nowego samochodu. Już dziś 78 proc. wszystkich nowych samochodów osobowych i lżejszych pojazdów użytkowych w Europie jest wyposażonych w układ ESP. Obowiązek seryjnego montażu układu ESP we wszystkich pojazdach o masie do 4,5 tony został już wprowadzony w USA. W Australii oraz Izraelu również wprowadzono obowiązek seryjnego wyposażania aut w układ ESP. W Japonii, Korei, Rosji oraz Turcji odpowiednie przepisy wejdą w życie w nadchodzących latach. Obecnie na świecie w układ ESP jest wyposażonych 55 proc. wszystkich samochodów osobowych i lżejszych pojazdów użytkowych. Także w Chinach już prawie co czwarty nowy samochód osobowy jest seryjnie wyposażony w ESP. O rosnącej popularności tego systemu, świadczy wielkość produkcji. Od czasu rozpoczęcia produkcji układu w roku 1995 do roku 2010 wyprodukowano w sumie 50 mln układów ESP. W ciągu zaledwie czterech kolejnych lat liczba ta zwiększyła się dwukrotnie. – Od 2010 roku produkujemy więcej układów ESP niż dobrze znanych układów ABS – powiedział Steiger. Bosch produkuje układy ESP w Niemczech, Francji, USA, Chinach, Indiach oraz Brazylii.

Od czasu wprowadzenia układu do produkcji seryjnej, producent doskonalił i rozwijał koncepcję aktywnego układu bezpieczeństwa, uzupełniając go o nowe funkcje. Pierwsza wersja układu ważyła jeszcze 4,3 kg, podczas gdy aktualna - 9. generacja waży w wersji podstawowej zaledwie1,6 kg i jest nie tylko dużo lżejsza i bardziej kompaktowa, ale także tańsza. Obecnie układ ESP jest produkowany w cenie przystępnej dla wszystkich klas pojazdów.

Coraz większy stopień elektryfikacji układu przeniesienia napędu i coraz bardziej kompleksowe funkcje wspomagające stawiają nowe wymagania obecnym układom hamulcowym. Już dziś na bazie jednego systemu modułowego Bosch oferuje rozwiązania dopasowane do indywidualnych wymagań. Także dla w pełni zautomatyzowanych pojazdów oferowany jest układ ESP połączony z elektromechanicznym układem wspomagania siły hamowania iBooster, który już dziś zapewnia odpowiedni dla tej koncepcji poziom redundancji. ESP może także współpracować z innymi systemami – jak np. z układem utrzymującym bezpieczną odległość w stosunku do pojazdu poprzedzającego./oprac. ns/

Foto: Bosch
 

Zobacz podobne artykuły:

Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
kalendarz 11/12 2024

Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?

Warsztat / Porady

2024.12.11

W ostatnich latach przebojem na polskim rynku stały się dodatki ceramiczne do oleju jak np. Ceramizator, które mają zabezpieczać silnik przed nadmiernym zużyciem.
Audi A6 Sportback e-tron - Najbardziej aero
kalendarz 18/09 2024

Audi A6 Sportback e-tron - Najbardziej aero

Warsztat / Technika

2024.09.18

Elektryczne Audi jest najbardziej aerodynamicznym modelem marki wszechczasów.
Przyczyny i rozwiązanie problemu głośnej pracy silnika
kalendarz 31/07 2024

Przyczyny i rozwiązanie problemu głośnej pracy silnika

Warsztat / Porady

2024.07.31

Silnik, jako fundamentalna część samochodu, powinna być otoczona szczególną troską. Każdy, nawet pojedynczy, krótki dźwięk występujący wewnątrz mechanizmu może być zwiastunem poważnej usterki. Korzystając z poniższego poradni...

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Nowy Fiat 500 w 2032 r.

Nowy Fiat 500 w 2032 r.

Wiadomości / News

2024.12.11

Kolejna generacja Fiata 500 będzie produkowana w zakładach w Mirafiori.
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach

Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach

Wiadomości / News

2024.12.11

Spadek sprzedaży zmusił markę do zmniejszenia punktów dealerskich.
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?

Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?

Warsztat / Porady

2024.12.11

W ostatnich latach przebojem na polskim rynku stały się dodatki ceramiczne do oleju jak np. Ceramizator, które mają zabezpieczać silnik przed nadmiernym zużyciem.