Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Zespół Citroëna w nowym składzie przed Rajdem Monte Carlo
kalendarz 24/01 2019

Zespół Citroëna w nowym składzie przed Rajdem Monte Carlo

Moto sport / Citroen

Citroën Total World Rally Team zgłosił na start dwa Citroëny C3 WRC.

Pojadą nimi sześciokrotni mistrzowie świata, czyli załoga Sébastien Ogier/Julien Ingrassia oraz były kierowca Toyoty Esapekka Lappi/Janni Ferm, najbardziej obiecujący wśród zawodników młodego pokolenia w rajdach WRC.

Zawodnicy Citroën Racing mają za sobą trzy i pół dnia intensywnych treningów za kierownicą C3 WRC. Każdego dnia kierowcy przejeżdżali ponad 200 km, by wypróbować całą paletę możliwych ustawień samochodu. W programie testów ujęto wszystkie rodzaje nawierzchni, jakich spodziewać się można na rajdzie: asfalt suchy, wilgotny i śliski, pokryty zanieczyszczeniami pogarszającymi przyczepność, a oprócz tego śnieg i lód. Zaangażowanie zespołu potwierdza jego motywację, by od początku sezonu odgrywać jedną z głównych ról i szybko przekroczyć próg stu wygranych rajdów WRC (obecnie Citroën ma ich na swoim koncie 99).

Swoje największe nadzieje zespół wiąże oczywiście z Sébastienem Ogierem – francuski kierowca jest nie tylko sześciokrotnym zdobywcą tytułu Rajdowego Mistrza Świata, lecz także zwycięzcą pięciu ostatnich edycji Monte Carlo. Można powiedzieć, że to dla niego domowy rajd, pochodzi właśnie z Gap (miejscowości – bazy rajdu), a więc z departamentu Alp Wysokich. Co więcej, Ogier wielokrotnie prezentował zdolność szybkiej adaptacji do nowych warunków i słynie z umiejętności „czytania” wąskich, krętych dróg górskich wraz z ich zaskakującymi zmianami przyczepności.

28-letni Esapekka Lappi ma za sobą trzy starty w Rajdzie Monte Carlo, a zatem jego doświadczenie jest nieporównywalnie mniejsze. Niemniej, w bardzo konkurencyjnej stawce rajdowego sezonu 2018 młody fiński kierowca trzy razy zajął miejsca na podium, a obecnie liczy na szybkie postępy w swoim dopiero drugim pełnym sezonie startów w WRC.

Powiedzieli przed rajdem:

Pierre Budar, dyrektor Citroën Racing: „Dla Sébastiena i Juliena to powrót do naszego zespołu, więc rozpoznali niejedną znajomą twarz. W innej sytuacji są Esapekka i Janne, zupełnie nowi wśród nas. Mimo to zintegrowali się z zespołem szybko i naturalnie. Międzysezonową przerwę wykorzystaliśmy bardzo dobrze, a nasze przygotowania przebiegały w pogodnej i optymistycznej atmosferze. Uczyliśmy się od siebie nawzajem, a Esapekka zdążył bardzo dobrze poznać nasz samochód. To ważne, bo w Monte Carlo zaufanie do siebie za kierownicą ma decydujące znaczenie. Sébastien   i Julien wygrali ten rajd pięć razy, włącznie z edycją ubiegłoroczną, dlatego liczymy przede wszystkim na nich. Esapekka i Janne są znacznie mniej doświadczeni w tym nietypowym terenie, tak więc na początku przyjmą postawę nieco zachowawczą, by zwiększać tempo w miarę nabywanego wyczucia i pewności”.

Olivier Maroselli, dyrektor techniczny Citroën Racing: „W rajdzie Monte Carlo 2018 Citroëny C3 WRC radziły sobie dobrze, były skuteczne pod względem pracy zawieszenia i amortyzacji. Dysponujemy bogatą bazą ustawień auta i wiemy, co wybrać na dane warunki drogowe. W ramach przygotowań skupialiśmy się na takich ustawieniach samochodu, by był on łatwy w prowadzeniu, i aby można było szybko zmienić jego konfigurację, dopasowując pracę podwozia do zmieniających się warunków. Główną cechą tego rajdu są częste i nagłe zmiany przyczepności. Dlatego nasze testy zaplanowaliśmy tak, by mieć pod kołami wszystko, co możliwe: suchą drogę, świeży śnieg i czysty, suchy lód, a także topniejący śnieg i ciężkie błoto pośniegowe. Dzięki temu mogliśmy wypróbować wszystkie rozwiązania, włącznie z zakładaniem różnych opon na krzyż, co wymaga od kierowcy bardzo dużej uwagi, ale sprawia, że samochód prowadzi się w sposób bardziej przewidywalny. Zadbaliśmy też o to, by załogi miały do dyspozycji po kilka nastaw, które mogą zmienić samodzielnie, pomiędzy kolejnymi oesami tej samej pętli. Uważam, że jesteśmy dobrze przygotowani”.

Sébastien Ogier: „Odbyliśmy trwające trzy i pół dnia testy, podczas których jeździłem po bardzo zróżnicowanych nawierzchniach. Daje nam to dobre przygotowanie, bo udało nam się wypracować najlepsze możliwe kompromisy w zakresie ustawień samochodu. Za kierownicą czuję się dobrze, ale przed pierwszym startem w nowym dla mnie samochodzie trudno jest mi ocenić swój poziom konkurencyjności względem innych zawodników. Zamierzam jechać tak samo jak zawsze i polegać na czuciu auta i drogi. Nieraz przekonałem się, że Monte Carlo jest rajdem, w którym dobry wynik osiąga się wtedy, kiedy jedzie się z głową, uważnie, miejscami nawet zachowawczo, a nie na granicy możliwości, bo te trasy kryją w sobie zbyt wiele trudnych do przewidzenia pułapek. Jest to teren, w którym zawsze wiodło mi się dobrze, mam więc nadzieję, że moje doświadczenie pomoże mi i tym razem”.

Liczba dotychczasowych startów w rajdzie Monte Carlo: 9
Liczba zwycięstw: 6 (2009 w IRC, 2014, 2015, 2016, 2017 i 2018)

Esapekka Lappi: „Jestem zadowolony z naszych testów, bo mieliśmy okazję wypróbować zachowanie auta w różnych warunkach, nie tylko na suchym asfalcie. Wspólnie z zespołem znalazłem ustawienia samochodu, które mi najbardziej odpowiadają, i czuję się dobrze za jego kierownicą. Nie zapominam, że rajd Monte Carlo jest trudnym wyzwaniem, wobec którego trzeba zachować sporo pokory. Jego charakter w dużej mierze zależy od pogody, dlatego zdarza się, że w danej edycji jazda jest zupełnie inna niż rok lub dwa lata wcześniej. Mam nadzieję, że te doświadczenia, jakie zebrałem w przeszłości, przydadzą mi się i pozwolą mierzyć się z najlepszymi. Miejsce w pierwszej piątce byłoby dla nas dobrym rozpoczęciem nowego sezonu”.

Liczba dotychczasowych startów w rajdzie Monte Carlo: 3
Najlepszy wynik: 7. miejsce (2018)


Tagi:
Rajd Monte Carlo, Citroën Total World Rally Team, Citroën C3 WRC, Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, Esapekka Lappi/Janni Ferm, Pierre Budar, Olivier Maroselli,

Zobacz podobne artykuły:

Nowe Audi RS 5 DTM na torze
kalendarz 20/04 2019

Nowe Audi RS 5 DTM na torze

Wiadomości / Moto sport

2019.04.20

Audi okazało się najszybsze podczas czterech dni testów na torze Lausitzring poprzedzających otwarcie sezonu DTM.
Zlot Stulecia Citroëna
kalendarz 18/04 2019

Zlot Stulecia Citroëna

Moto fanatyk

2019.04.18

Fani marki mają czas tylko do 30 kwietnia, żeby zgłosić zabytkowe modele Citroëna do Zlotu Stulecia (Le Rassemblement du Siècle).
Auta historyczne podczas Rajdu Świdnickiego
kalendarz 17/04 2019

Auta historyczne podczas Rajdu Świdnickiego

Wiadomości / Moto sport

2019.04.17

Ponad 20 historycznych samochodów wystartuje w Rajdzie Świdnickim. Rusza nowy sezon Motul HRSMP.
Najnowsze artykuły:
Ile kosztuje tydzień parkingu na polskich lotniskach?

Ile kosztuje tydzień parkingu na polskich lotniskach?

Wiadomości / News

2019.04.23

Każdy podróżujący przed urlopem musi zdecydować o tym, jak dojechać na lotnisko - niektórzy angażują w to swoją rodzinę, inni zamawiają taksówkę lub korzystają z transportu publicznego.
Używane Mercedesy z certyfikatem

Używane Mercedesy z certyfikatem

Wiadomości / News

2019.04.23

Mercedes-Benz wprowadza w Polsce program certyfikowanych samochodów używanych.
Volvo stawia na hybrydy i najwyższe technologie

Volvo stawia na hybrydy i najwyższe technologie

Wiadomości / Gorące tematy

2019.04.23

Nowy model S60 wyposażono w system umożliwiający komunikację między autami.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.