
WRC 2025
Nowe wyzwania i zmiany techniczne w WRC.
Sezon 2025 przynosi znaczące zmiany techniczne w najwyższej kategorii samochodów rajdowych Rally1. Po nowelizacji przepisów hybrydowe jednostki napędowe typu plug-in zostaną wycofane. Poskutkuje to obniżeniem minimalnej wagi samochodów z 1260 do 1180 kg oraz zmniejszeniem rozmiaru ogranicznika wlotu powietrza w układzie dolotowym z 36 do 35 mm. Dzięki wprowadzonym zmianom utrzymany będzie podobny stosunek mocy do masy jak w przypadku poprzedniej generacji aut.
Po raz pierwszy w historii WRC marka Hankook będzie wyłącznym dostawcą opon. Począwszy od tego sezonu przez następne trzy lata Hankook Tire będzie wyłącznym dostawcą opon rajdowych do wszystkich klas WRC. Od 2023 r. firma ściśle współpracuje z markami, uczestniczącymi w mistrzostwach świata.
Rajd Monte Carlo słynie z wymagających, górzystych tras i nieprzewidywalnej pogody, co czyni go jednym z najtrudniejszych rajdów WRC. Kierowcy muszą radzić sobie z szybko zmieniającymi się warunkami drogowymi, w tym śniegiem i suchą nawierzchnią, gdzie podejmowanie decyzji, właściwości jezdne i trwałość opon mają kluczowe znaczenie dla końcowego wyniku. Tegoroczna impreza obejmuje łącznie 343 km na 18 odcinkach specjalnych, z których każdy można pokonać w jednym przejeździe, a czasy sumują się do wyniku końcowego.
Na otwarcie sezonu Hankook przygotowało opony rajdowe o wysokich osiągach, zoptymalizowane pod kątem wymagających warunków na asfalcie i śniegu. Ventus Z215, przeznaczona do rajdów asfaltowych, zapewnia odpowiednie właściwości jezdne na zakrętach i na suchej nawierzchni. Tymczasem Ventus Z210 ma zapewniać przyczepność i odprowadzanie wody, szczególnie w wilgotnych warunkach i przy niesprzyjającej pogodzie, dzięki czemu kierowcy mogą pokonywać szybko i bezpiecznie wymagające OS-y.
Ponadto opona rajdowa Hankook Tire na śnieg i lód Winter i*cept SR20 została zaprojektowana tak, aby zapewniać wysoką przyczepność i zrównoważone osiągi podczas przejeżdżanych tras pokrytych śniegiem.
WRC to obok Formuły 1 jedne z trzech najważniejszych zawodów w sportach motorowych na świecie, obejmujące rajdy na różnorodnych ekstremalnych nawierzchniach – od asfaltu po żwir i śnieg – w lokalizacjach na całym świecie. Sezon WRC 2025 tradycyjnie rozpoczyna się od Rajdu Monte Carlo. Łącznie zaplanowano 14 rund, obejmujących 16 krajów w Europie, Afryce, Ameryce Południowej i Azji.
Tegoroczny sezon jest najdłuższym cyklem WRC od 2008 r./ns/
Zobacz podobne artykuły:
Toyota z mocną obsadą w Rajdzie Szwecji
Wiadomości / Moto sport
2025.02.14
Rajd Szwecji – zimowa runda WRC
Wiadomości / Moto sport
2025.02.14
Brad Pitt w filmie o F1
Wiadomości / Moto sport
2025.02.11
Fiat Panda jako bonus
Wiadomości / News
2025.02.15
Robot-koszykarz Toyoty z nowym rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2025.02.15
Toyota z mocną obsadą w Rajdzie Szwecji
Wiadomości / Moto sport
2025.02.14