Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
VW Polo 1.2 TSI Highline - Nadal potrafi zaskoczyć?
kalendarz 17/07 2014

VW Polo 1.2 TSI Highline - Nadal potrafi zaskoczyć?

Pierwsza jazda

Choć to tylko lifting, producent nie ograniczył się wyłącznie do retuszy sylwetki.

Piąta generacja Polo, która zadebiutowała na rynku w 2009 r. najbardziej upodobniła się do „większego brata” - VW Golfa. Teraz w modelu po liftingu, widać to jeszcze bardziej. Choć trzeba  przyznać, że naprawdę dostrzeżenie zmian w wyglądzie auta, wymaga wytężenia wzroku. Nowe elementy wprowadzone w Golfie i odświeżonym Scirocco, znalazły teraz zastosowanie w Polo. Przednia część nadwozia, dzięki nowemu kształtowi zderzaka i większemu dolnemu wlotowi powietrza, stała się bardziej wyrazista. Całości dopełnia chromowana listwa łącząca reflektory przeciwmgłowe. Ponadto nowością są diodowe reflektory LED dostępne w wersjach Comfortline, Highline i GTI. W tylnej części pojazdu retuszom poddano klosze lamp a światła odblaskowe, przeniesiono na zderzak.

Po zajęciu miejsca za kierownicą natychmiast dostrzeżemy nowy wystrój wnętrza. Przede wszystkim  zegary umieszczono w tubach, z Golfa przeniesiono  trójramienną kierownicę podobnie, jak i system multimedialny (z 5- lub 6,5-calowym.ekranem dotykowym). Na nowo zaprojektowano centralną konsolę. Nie można mieć zastrzeżeń do obsługi poszczególnych funkcji – choć może niezbyt trafionym pomysłem było umieszczenie dżojstika ustawiania lusterek zewnętrznych na górnej części uchwytu drzwi. Nie jest to wygodne rozwiązanie. Wyskalowanie natomiast prędkościomierza do 240 km/h, wydaje się nieco przesadzone. Docenić należy dobrą jakość materiałów i wykończenia a także ilość przydatnych schowków. Wnętrze jest dość przestronne, choć nie polecamy dłuższych podróży w piątkę. Polo nie zmieniło swojego charakteru i nadal pozostaje autem miejskim. Znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą ułatwia szeroki zakres regulacji fotela, jak i kolumny kierownicy. Funkcjonalnie zaprojektowano bagażnik (280 litrów). Samochód nie jest jednak rekordzistą w tej „dyscyplinie”. Większym przedziałem bagażowym może się pochwalić Seat Ibiza – 292 l., czy Citroen C3 – 300 l. Przydatnym rozwiązaniem w Polo jest podwójna podłoga. Po jej demontażu uzyskamy równą powierzchnię i maksymalnie 952 l. pojemności po złożeniu tylnych siedzeń.

W odświeżonym Polo debiutuje nowa gama jednostek napędowych, które spełniają normę emisji spalin EU 6 i są dostępne z systemem Start-Stop i funkcją rekuperacji (seryjnie od 90-konnego silnika). Wśród silników benzynowych występują jednostki 3- i 4-cylindrowe o mocy od 60 KM (wtrysk pośredni/MPI) do 110 KM (TSI). W ciągu roku pojawi się także wersja BlueGT z silnikiem benzynowym i funkcją odłączania cylindrów (ACT/system aktywnego zarządzania pracą cylindrów). Model ten będzie dysponował mocą 150 KM (zamiast 140 KM). W przypadku Polo GTI, moc zostanie podwyższona ze 180 do 192 KM. Nowe są także silniki wysokoprężne. Są to  trzy 3-cylindrowe jednostki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TDI) o poj.  1.4   (wcześniej 1.2 i 1.6). Bez zmian natomiast pozostał zakres mocy wynoszący od 75 do 105 KM.

W przypadku testowego auta do napędu posłużył benzynowy silnik 1.2 TSI o mocy 110 KM (wcześniej 105 KM). Jednostka ta zapewnia dobrą dynamikę (poprawiono osiągi) i jest dość oszczędna. W warunkach miejskich można uzyskać zużycie ok. 6,5 l/100 km. Właściwie zestopniowano 6-biegową, manualną przekładnię, która pracuje bardzo precyzyjnie.

Dobrze należy ocenić układ jezdny, skutecznie tłumiący nierówności. Samochód prowadzi się pewnie bez żadnych niespodzianek. Sprężyście zestrojone zawieszenie zapewnia jednocześnie odpowiedni komfort. Kolejnym mocnym punktem Polo jest  bezpośredni układ kierowniczy oraz hamulce. Warto również dodać, że VW po raz pierwszy oferuje w Polo elektronicznie regulowane amortyzatory (opcjonalne zawieszenie Sport Select). Po wciśnięciu przycisku Sport (w górnej części konsoli środkowej), kierowca aktywuje elektromechaniczny zawór w amortyzatorach i zmienia charakterystykę podstawową na bardziej sportową. Kolejną nowością jest automatyczny tempomat ACC, wykorzystujący czujnik radarowy znajdujący się z przodu nadwozia. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa także system obserwacji otoczenia Front Assist (zwracający uwagę kierowcy na konieczność reakcji i kontrolujący siłę hamowania w celu uniknięcia kolizji).  System ten ma dodatkową funkcję awaryjnego hamowania w mieście (pracuje poniżej 30 km/h). Na liście wyposażenia Polo znalazł się również hamulec multikolizyjny (automatycznie przyhamowujący samochód w celu uniknięcia kolizji). Przydatny podczas długich podróży może się okazać system rozpoznający zmęczenie kierowcy.

Producent przygotował sześć nowych (z łącznie dziesięciu) obręczy ze stopu metali lekkich. Z 15 lakierów, 8 jest nowych: biały Pure, szary Urano, niebieski Silk metalik (dotychczas kolor dostępny wyłącznie dla Polo BlueGT), czerwony Sunset metalik, niebieski Cornflower, niebieski Clear Water metalik (specjalny lakier dla Polo BlueMotion) oraz pomarańczowy Honey metalik i beżowy Titanium metalik. Samochód na polskim rynku występuje w wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline, Fresh i Highline (5-drzwiowy model również w wersji  Cross).

Polo to nowoczesny samochód, wykonany na wysokim poziomie, z dość przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem, którego zalety docenią bardziej konserwatywni nabywcy. Ceny auta zaczynają się od 47 290 zł (wersja 3-drzwiowa z silnikiem 1.0).

Norbert Szwarc Foto: autor

Wyposażenie standardowe: ABS, ESP, EBD, ASR, MSR, przednie i boczne airbagi, elektrycznie sterowane szyby (przód), fotel kierowcy z regulacją wysokości, światła do jazdy dziennej, 14-calowe obręcze kół (stalowe), dzielona tylna kanapa, podwójna podłoga w bagażniku, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek z pilotem, wskaźnik ciśnienia w oponach.

Podstawowe parametry techniczne VW Polo 1.2 TSI Highline: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 3972 / 1682 / 1453 mm Silnik: benzynowy, 4-cylindrowy Pojemność: 1197 cm3 Moc maksymalna: 110 KM przy 5000 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 175 Nm przy 1500 obr/min Osiągi (0-100 km/h) – 9,3 s. Prędkość maksymalna: 196 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 6,2/4,1/4,9  l/100 km Pojemność bagażnika: 280-952  l Pojemność zbiornika paliwa: 45 l Cena od: 48 420 zł (wersja 1.0 60 KM Trendline) Cena auta testowego: 64 820 zł   [gallery ids="45882,45875,45874,45881,45873,45880,45879,45872,45871,45878,45877,45870,45876,45869"]

Zobacz podobne artykuły:

CUPRA Born - Połączenie ekologii i miejskiego charakteru
kalendarz 19/08 2022

CUPRA Born - Połączenie ekologii i miejskiego charakteru

Testy / Pierwsza jazda

2022.08.19

CUPRA przedstawiła model Born, pierwszy w pełni elektryczny samochód marki. Twórcom pojazdu zależało, by połączyć sportowe osiągi z bezemisyjną jazdą. Miejski model zapewnia ok. 540 km zasięgu, moc nawet 231 KM, a naładowanie...
Ford Mustang GT - Ostatni Mohikanin
kalendarz 08/08 2018

Ford Mustang GT - Ostatni Mohikanin

Testy / Pierwsza jazda

2018.08.08

W erze motoryzacyjnego downsizingu stanowi wyjątek. Do tego jest prawdziwą jeżdżącą legendą. Oto nowe wcielenie Forda Mustanga GT.
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST- Line - Debiut z opóźnieniem
kalendarz 15/06 2018

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST- Line - Debiut z opóźnieniem

Testy / Pierwsza jazda

2018.06.15

Jedno z niewielu aut, które pojawia się w polskiej ofercie po kilku latach od chwili premiery.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.