Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST- Line - Debiut z opóźnieniem
kalendarz 15/06 2018

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST- Line - Debiut z opóźnieniem

Pierwsza jazda / Ford

Jedno z niewielu aut, które pojawia się w polskiej ofercie po kilku latach od chwili premiery.

Ford EcoSport miał swój debiut w 2012 r. i był dostępny w Brazylii i Indiach. Producent jakby nie wierząc w zainteresowanie tym autem, zwlekał z wprowadzeniem do Europy. Po dwóch latach jednak trafił na Stary Kontynent tyle, że na wybrane rynki. Nadal pozostawał nieco egzotyczną propozycją. Wraz z boomem na różnej „maści” crossovery i SUV-y, samochód znalazł się również w polskiej ofercie Forda. Jednocześnie produkcją auta zajęła się fabryka Forda w Rumunii.   

Biorąc pod uwagę fakt, że EcoSport ma już 6-letni staż rynkowy, nie jest konstrukcją zupełnie nową. W ubiegłym roku dokonano zmian w wyglądzie i wyposażeniu. Technicznie bazuje na poprzedniej Fieście, ale silniki i wyposażenie ma już najnowszej generacji.

Przy pierwszym spojrzeniu na EcoSporta, można odnieść wrażenie, że samochód wydaje się dość wąski. Jeżeli porównamy jego gabaryty z konkurentami, okaże się, że jest jednym z najmniejszych miejskich crossoverów. Uwagę zwraca także prześwit wynoszący 190 mm – to prawdziwa rzadkość. Do pierwszych jazd otrzymaliśmy topową wersję z dwukolorowym nadwoziem, w odmianie ST-Line.  

Po zajęciu miejsca za kierownicą, trudno nie oprzeć się wrażeniu, że siedzimy w Fieście. Można mieć pewne zastrzeżenia co do jakości użytych niektórych tworzyw, ale nie do obsługi poszczególnych funkcji. Wysoko umieszczono 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego SYNC3. Poza tym czytelny zestaw zegarów, dobrze leżące w dłoniach koło kierownicy z czerwonym szwem podobnie, jak i wygodne fotele z regulacją podparcia lędźwiowego. Na liście wyposażenia aluminiowe nakładki na pedałach, pakiet winter za 1450 zł (podgrzewane fotele, kierownica, przednia szyba i dysze spryskiwaczy), szyberdach, kamera cofania, czujniki parkowania, tempomat, spoilery, klimatyzacja automatyczna, 17-calowe koła. Mankamentem są natomiast dość szerokie przednie słupki, ograniczające widoczność. Poza tym dostateczna ilość miejsca dla pasażerów, choć nie namawiamy do podróżowania na tylnych siedzeniach w trójkę.

Samochód Forda wyróżnia się także sposobem otwierania klapy bagażnika. Nietypowo - nie jest ona unoszona do góry – jak u wszystkich konkurentów – ale otwierana na bok. Sprytnie – w kloszu lamp – umieszczono klamkę do jej otwierania. Poprzedni model miał na niej koło zapasowe. Teraz jest w opcji, przy czym koło jest dojazdowe (890 zł). Z pewnością trzeba się przyzwyczaić do takiego rozwiązania. Podstawowa pojemność bagażnika wynosi 356 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń wartość ta wzrasta do 1238 l. Podłogę bagażnika można ustawić na trzech poziomach. Pod podłogą znalazło się miejsce na zestaw naprawczy, gaśnicę i trójkąt.  

Gama jednostek napędowych obejmuje silniki benzynowe – 1.0 EcoBoost (100, 125, 140 KM) oraz wysokoprężne 1.5 TDCi (100 KM) i 1.5 Eco Blue (125 KM).  Pod maskę testowanego auta trafił najmocniejszy silnik przewidziany do tego modelu. Jest nim 140-konna  jednostka o poj. 1.0 z turbodoładowaniem. O tym, że jest to silnik 3-cylindrowy delikatnie przypomina swoim brzmieniem. Powyżej 3500 obr/min jednostka staje się zbyt głośna. Ponadto  silniki o większej pojemności są bardziej elastyczne. Mimo to EcoSport chętnie wkręca się na obroty, w czym pomaga dobrze zestopniowana 6-biegowa przekładnia manualna. Jeżeli pohamujemy sportowe zapędy, Ford zadowoli się średnim zużyciem paliwa na poziomie 7,0-7,3 l/100 km.

W przypadku usportowionej wersji ST-Line, samochód jest wyposażony w (opcjonalne) 18-calowe felgi z niskoprofilowym ogumieniem i  twardsze amortyzatory, co ma bezpośredni wpływ na komfort jazdy. Sztywniejsze zawieszenie przenosi wstrząsy do wnętrza. Bez obaw natomiast możemy pokonywać krawężniki i progi zwalniające. Zwrotność też jest niezła.             

Ford Ecosport to interesująca propozycja małego crossovera, choć z pewnością samochód w wersji ST-Line będzie rzadkością na ulicach, biorąc pod uwagę cenę. Korzystając z obecnych promocji, odmiana ST-Line z najmocniejszym silnikiem 1.0 (140 KM) kosztuje 83 300 zł. Podstawowa wersja Trend (1.0 EcoBoost 125 KM) została wyceniona na 64 950 zł. Dodajmy, że EcoSport jest jednym z nielicznych aut w tym segmencie dostępnym z napędem 4x4, choć nie wiedzieć dlaczego tylko w odmianie 1.5 Eco Blue (125 KM – od 88 300 zł).   

Norbert Szwarc

Foto: autor

Podstawowe parametry techniczne Forda EcoSport 1.0 EcoBoost ST- Line:

Wymiary (długość/szerokość/wysokość) – 4096/1765/1653 mm
Silnik: benzynowy, 3-cylindrowy, turbodoładowany
Pojemność: 998 cm3
Moc maksymalna: 140 KM przy 6000 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy: 180 Nm przy 1400 obr/min
Osiągi: (0-100 km/h) – 10,2 s.
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 6,3/4,9/5,4  l/100 km
Pojemność bagażnika: 356/1238  l
Pojemność zbiornika paliwa: 52 l

Cena auta: 83 300 zł


Tagi:
Ford, Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST- Line, crossovery

Zobacz podobne artykuły:

Samochody Forda na dużym ekranie
kalendarz 18/01 2025

Samochody Forda na dużym ekranie

Wiadomości / Ciekawostki

2025.01.18

Prowadzony przez Steve’a McQueena w filmie ,,Bullitt’’ Ford Mustang GT Fastback z 1967 r. stał się inspiracją dla modelu Mustang Bullitt – limitowanej serii z 2019 r.
Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Ecoboost Twin-Turbo 292 KM 10AT e-4WD - Monstrum, czyli jazda na całego
kalendarz 02/01 2025

Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Ecoboost Twin-Turbo 292 KM 10AT e-4WD - Monstrum, czyli jazda na całego

Testy / Testy

2025.01.02

Wygląda jak Ranger, ale nie do końca. To nie jest byle jaki pickup. Widać, że mamy do czynienia z pracą Ford Performance. Jak wyszło? Konkretnie i drogo. Jaki zatem jest Ford Ranger Raptor?
Ford Mustang GTD z rekordem na Nürburgringu
kalendarz 11/12 2024

Ford Mustang GTD z rekordem na Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.12.11

Mustang GTD jest najszybszym autem z USA jakie pokonało słynny niemiecki tor.
Najnowsze artykuły:
WRC 2025

WRC 2025

Wiadomości / Moto sport

2025.01.25

Nowe wyzwania i zmiany techniczne w WRC.
Toyota walczy o dziewiąty tytuł w WRC

Toyota walczy o dziewiąty tytuł w WRC

Wiadomości / Moto sport

2025.01.25

W Rajdzie Monte Carlo startuje pięć załóg w barwach zespołu Toyoty.
Rajd Monte Carlo 2025

Rajd Monte Carlo 2025

Wiadomości / Moto sport

2025.01.24

Thierry Neuville powtórzy swój sukces?