Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
VW Golf R - Ukryty demon
kalendarz 29/06 2015

VW Golf R - Ukryty demon

Testy

Jeżeli ktoś nie chce obnosić się na zewnątrz sportowym autem, Golf R stanowi dla niego niemal idealne rozwiązanie.

Stanowi on udany kompromis pomiędzy osiągami aut sportowych, a wygodą i praktycznością podróżowania. Model ten pomyślany został dla tych, którym nie wystarcza już wersja GTI. Wiele lat, gdy pojawił się Golf pierwszej generacji, pojawiła się wersja GTI i od auta tego typu oczekują czegoś więcej, jak choćby napędu na obie osie oraz 300-konnego silnika. W zasadzie Golf R jest takim wilkiem w owczej skórze. Co prawda dysponuje przemodelowanym, przednim agresywnym zderzakiem, czy tylną częścią nadwozia wyróżniającą się głównie dzięki dwóm podwójnym końcówkom układu wydechowego czy dyfuzorze to jednak drzemie w nim ukryta moc. Tylko sprawne oko dostrzeże fakt, że ,,R-ka” została obniżona w stosunku do innych modeli o 20 mm.  O tym, że mamy do czynienia ze specjalną odmianą mówią nam znaczki na przednich nadkolach, z tyłu oraz dedykowane atrakcyjne felgi. Wszechobecny błękit Nasze testowane auto otrzymało błękitny metaliczny kolor, zresztą błękit jest wszechobecny. Również wewnątrz, gdzie w tym kolorze podświetlone są wskazówki zegarów, a po zapadnięciu zmroku również nitki w drzwiach oraz specjalne progi auta.  Spłaszczona kierownica otrzymała na dole wieńca znaczek ,,R”, a logo to jest także widoczne na przeszyciach foteli. Absolutnie nie można narzekać na ich wyprofilowanie. Idealnie trzymają w zakrętach podczas szybkim pokonywaniu zakrętów. Idealnie określają one charakter Golfa R. Nie są twarde jak kubełki, ale zapewniają komfort podczas spokojnego poruszania się. Volkswagen może również uśpić swoją moc i praktycznie poruszając się w trybie Normal będziemy mieli odczucia, jakbyśmy jechali autem o ponad 150 koni słabszym. Auto jest przestronne, choć z powodu trzydrzwiowego nadwozia, nieco utrudnione jest zajęcie miejsca na tylnej kanapie. Przestrzeń bagażowa wynosi 343 litry i jest o 37 litrów mniejsza od innych odmian przednionapędowych. To jest to! Obecna generacja tego auta zbudowana została w oparciu o zupełnie inną filozofię, aniżeli wcześniejszy model, choćby R32. Tam występowała typowa V6-tka. Tutaj postawiono na 2 litrową jednostkę TSI. Aby wydobyć z niej większą moc, przeprojektowano głowicę, kolektory i układ wtryskowy, a także zastosowano inną turbosprężarkę. Efekt? 300 koni mechanicznych oraz całkiem ,,przyzwoity” moment obrotowy wynoszący 380 Nm. W porównaniu do poprzedniego modelu, parametry te poprawione zostały odpowiednio o 29 KM i 30 Nm i to mimo znacznie mniejszej pojemności. Wrażenie robią osiągi auta. Setkę osiągniemy już po zaledwie 4,9 sekundy. To są wyniki Porsche sprzed paru lat. Dla porównania poprzednik potrzebował aż o 0,8 sekundy więcej czasu na osiągnięcie 100 km/h. Tak dobry rezultat  można było osiągnąć dzięki systemowi Launch Control. Jego aktywacja możliwa jest po wcześniejszej dezaktywacji systemu ESP oraz włączeniu trybu Race. Prędkość maksymalna jest za to taka sama, jak w przypadku Golfa GTI i wynosi 250 km/h. Wspomniałem już o systemach jazdy. Oprócz standardowego, możemy ustawić auto w trybie Sport, czy Race. Czym skutkują dwa ostatnie tryby? Przede wszystkim utwardzeniem układu kierowniczego i zawieszenia oraz podtrzymywaniem wyżej obrotów silnika. System Start/Stop ku mojemu zaskoczeniu działa nawet w tych trybach. Jazda Golfem R należy do bardzo przyjemnych. Przede wszystkim Volkswagen zapewnia niesamowitą przyczepność. Duża w tym zasługa napędu na cztery koła  - 4MOTION, który współpracuje ze sprzęgłem Haldex piątej generacji.  Podczas agresywniejszej jazdy wyczuwa się lekką podsterowność. Nieco inaczej jest, gdy wyłączymy ESP podczas mokrej nawierzchni. Wówczas możemy bez problemu wprowadzić auto w poślizg. Dużym zaskoczeniem okazało się również zużycie paliwa. Podczas spokojnej jazdy w warunkach miejskich możemy uzyskać spalanie wynoszące nawet niewiele ponad 10 litrów, co biorąc pod uwagę 300-konny motor jest wynikiem godnym zauważenia. Oczywiście, przy ,,odpowiednim” wykorzystaniu jego możliwości wynik ten znacznie by podskoczył. W trasie nie powinniśmy mieć problemów z uzyskaniem wyniku w granicach 7 litrów. Czy Golf R ma przemyślane wszystkie rozwiązania? Okazuje się, że nie. Najbardziej drażni kwestia hamulca ręcznego. Szkoda, że w takim aucie, który dostarcza tyle frajdy kierowcy pomyślano o elektrycznym. Drugą kwestią jest cena wynosząca od 149 290 zł za wersję z manualną skrzynią biegów. Wersja z DSG oraz łopatkami przy kierownicy stanowi wydatek rzędu 157 390 zł. To dużo jak na kompaktowy pojazd. Z drugiej jednak strony Golf R oferuje najlepsze osiągi w swojej klasie, ma napęd na cztery koła, doskonałą 6-biegową skrzynię DSG, a na dodatek z dzikiej bestii potrafi przemienić się w potulnego baranka. Paweł Pusz Zalety auta: -rewelacyjne osiągi -napęd na obie osie -stosunkowo niewielki apetyt na paliwo -funkcjonalność kompakta -prowadzenie Wady auta: -elektroniczny hamulec

Podstawowe parametry techniczne VW Golfa R: Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4276/1790/1460 mm Silnik: benzynowy Pojemność: 1984 cm3 Moc maksymalna: 300 KM przy 5500-6200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 380 Nm przy 1800-5500 obr./min. Skrzynia biegów: 6 biegów, półautomatyczna DSG, łopatki przy kierownicy Napęd: Na obie osie Osiągi (0-100 km/h): 4,9 s. Prędkość maksymalna: 250 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 8,8/5,9/6,9 (dane producenta) Pojemność bagażnika: 343 l/1233 l Masa własna: 1495 kg Pojemność zbiornika paliwa: 55 litrów Ceny: od 149 290 zł Cena wersji testowej: od 157 390 zł

galeria: [gallery ids="53656,53657,53658,53659,53660,53661,53662,53663,53664,53665,53666,53667,53668,53669,53670,53671,53672,53673,53674,53675,53676,53677,53678,53679,53680,53681,53682,53683,53684,53685,53686,53687,53688,53689,53690,53691,53692,53693,53694,53695,53696,53697,53698,53699,53700,53701,53702,53703,53705,53704"]

Zobacz podobne artykuły:

Skoda Fabia Monte Carlo 1,0 TSI 110 KM DSG – Fabia, to brzmi dumnie…
kalendarz 10/07 2019

Skoda Fabia Monte Carlo 1,0 TSI 110 KM DSG – Fabia, to brzmi dumnie…

Testy / Testy

2019.07.10

Fabia ma dla Skody znaczenie wyjątkowe. I to nie tylko dlatego, że jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów produkowanych w Mlada Boleslav. To tak naprawdę pierwszy nowy model po przejęciu czeskiego producenta prz...
Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu
kalendarz 19/06 2019

Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu

Testy / Testy

2019.06.19

Piątą generacje Ibizy Hiszpanie zaprezentowali w 2017 roku. Auto kontynuuje myśl stylistyczną zapoczątkowaną jeszcze w 2013 roku przez Seata Leona. Oczywiście, że nietrudno odnaleźć odniesienia do poprzedniczki, ale w porówna...
VW Tiguan Allspace 2,0 TDI BlueMotion R-Line DSG - Piwo i wurst
kalendarz 14/06 2019

VW Tiguan Allspace 2,0 TDI BlueMotion R-Line DSG - Piwo i wurst

Testy / Testy

2019.06.14

Tiguan jest jak piwo i wurst.  Sprawdzony i „wchodzi” w zasadzie każdemu. W dniu premiery auto było bardzo zaawansowane technologicznie. Dodatkowo teraz oferowane jest w odmianie przedłużonej Allspace.
Najnowsze artykuły:
 Polski kierowca wie co zrobić w razie wypadku, ale paraliżuje go strach

Polski kierowca wie co zrobić w razie wypadku, ale paraliżuje go strach

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.07.17

Co trzeci kierowca po raz ostatni zetknął się z wiedzą na temat udzielenia pierwszej pomocy podczas kursu na prawo jazdy.
Wysoka frekwencja na półmetku sezonu WSMP

Wysoka frekwencja na półmetku sezonu WSMP

Wiadomości / Moto sport

2019.07.17

Lipcowe rundy Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski po raz trzeci zagoszczą na Torze Poznań.
Nowy model marki Cupra

Nowy model marki Cupra

Wiadomości / News

2019.07.17

Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie (12-22 września), Cupra zaprezentuje nowy studyjny model.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.