Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy / Nissan

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?

Niemal 10 lat kazał na siebie czekać najnowszy model X-Traila. Choć jego debiut miał miejsce w 2021 roku, to polscy odbiorcy mogą go zamawiać od niedawna. Czy warto było czekać? Myślę, że tak.  Nowy X-Trail, choć wydaje się większy, to w przeczywistości ma podobne wymiary, jak poprzedni model. Długość nadwozia wynosi 4680 mm, szerokość 1840 mm, wysokość 1730 mm, zaś rozstaw osi 2710 mm.

Sylwetka Nissana może się podobać. Jest masywna i posiada uwydatnione nadkola, a do tego nadwozie prezentuje się jeszcze bardziej kanciasto, aniżeli poprzedni model. Przy okazji postawiono na przeszklenie nadwozia. W tego typu przypadkach ważny jest także prześwit nadwozia, który wynosi blisko 200 cm. Trzeba przyznać, że to niezły wynik w tej klasie. 

Robi wrażenie
Wnętrze Nissana X-Traila wywarło na nas bardzo pozytywne wrażenie. Gdy tylko do niego zajrzymy, docenimy liczne miękkie materiały wykończeniowe, za pomocą których została wykończona deska rozdzielcza, podobnie zresztą jak jej otoczenie oraz boczki drzwi. Podróż umilą nam miękkie podłokietniki. Klapkę centralnego podłokietnika można podzielić na dwie części. To praktyczne rozwiązanie, dzięki czemu można na jednej oprzeć rękę bez utraty bezpośredniego dostępu do jego wnętrza. 

Deska rozdzielcza Nissana może podobać się. Nissan nie poszedł na skróty. Dlatego montuje dwa 12,3-calowe ekrany. Jeden służy do wyświetlania wirtualnych wskaźników na czytelnych wskaźnikach. Plus za estetyczną grafikę, choć ograniczono możliwość personalizacji zegarów. Drugi z wyświetlaczy znajduje się na środku kokpitu. Umożliwia on większą konfigurację. Obsługa asystentów kierowcy i komputera pokładowego może odbywać się z poziomu przycisków na kierownicy. Jak można się domyśleć, ergonomia w Nissanie stoi na wysokim poziomie. Zadbano o drobne szczegóły, jak choćby panel klimatyzacji z fizycznymi przełącznikami czy dotykowe przyciski.

Kabina Nissana X-Traila jest bardzo komfortowa. Zarówno na przednich fotelach, jak i tylnej kanapie pasażerowie mają zagwarantowaną wygodną podróż. Z tyłu miejsca jest bardzo dużo zarówno nad głową, jak i nogami. Imponująca jest zwłaszcza przestrzeń na nogi.  Auto może występować w konfiguracji 5-cio lub 7-osobowej. W konfiguracji 5-osobowej, którą otrzymaliśmy do testów, bagażnik liczy sobie 575 litrów. Po złożeniu kanapy, która jest dzielona w proporcji 40:20:40, uzyskamy równą przestrzeń bagażową oraz aż 1298 litrów. 

Zaskoczenie
Nowy Nissan X-Trail trafił do sprzedaży wyłącznie z dwoma zelektryfikowanymi zespołami napędowymi – miękką hybrydą i hybrydą szeregową o nazwie e-POWER. Zrezygnowano zatem z jednostki wysokoprężnej. Nasza wersja to odmiana e-POWER. Charakteryzuje się tym, że do napędu służą aż trzy silniki: trzycylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1.5-litra oraz dwa silniki elektryczne. Każdy z silników elektrycznych napędza inną oś. Takie rozwiązanie występuje wyłącznie wersji z napędem na 4 koła e-4ORCE. W sprzedaży znajduje się również wersja przednionapędowa o mniejszej mocy (204 KM). Nasza testowa dysponuje mocą 213 KM. Nissan twierdzi, że X-Trail jeździ, jak auto elektryczne.

Ile jest w tym prawdy? 
Nissan X-Trail z napędem e-POWER jest hybrydą szeregową. Co to oznacza? To, że silnik spalinowy nie napędza on kół: ani przednich, ani tylnych. Robi to silnik elektryczny, a tak naprawdę dwa silniki w wariancie e-4ORCE. Przekłada się to pozytywnie na rozkład mas auta. Poprawiło to również pracę napędu 4×4, ponieważ układ reguluje moment obrotowy i hamowanie każdego z kół. Japończycy twierdzą, że e-4ORCE błyskawicznie reaguje na zmiany warunków drogowych, co pozytywnie przyczynia się na precyzję prowadzenia X-Traila.

Silnik benzynowy odpowiada wyłącznie za doładowywanie baterii zasilającej. Jej pojemność jest niewielka (ok. 3 kW) i wystarczy to jedynie na przebycie w trybie bezemisyjnym kilku kilometrów. Jednak, aby to mogło być możliwe układ napędowy musi być rozgrzany, a akumulator naładowany minimum do połowy (lub min. 1/4 w trybie Eco). Jednostka spalinowa  odpowiada także za nagrzanie wnętrza samochodu. Dlatego w początkowych chwilach podróży pracuje bez przerwy, co przekłąda się na wzrost zużycia paliwa na początkowym dystansie. Jak jest ze zużyciem paliwa? Poruszając się w warunkach miejskich udało się nam osiągnąć poruszając się w trybie ECO 6,3 litra na 100 kilometrów. W trasie przy bardzo spokojnej jeździe spalanie wyniosło 4,8 litra, natomiast przy prędkości 140 km/h już 8,6  litróa.  

Jak się jeździ X-Trailem? Nie jeździ się, jak prawdziwym elektrykiem, ale w pewnym stopniu stanowi idealną namiastkę bezemisyjnego samochodu bez konieczności pilnowania zasięgu. Wystarczy, że będziemy mieli benzynę w baku, a silnik spalinowy będzie dbał o stan baterii. 

213 KM umożliwia dynamiczną  jazdę. Nissan przyspiesza do 100 km/h w 7,2 s, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Auto posiada 5 trybów jazdy. Tryb Snow,  i Off-Road zmniejszają reakcję układu napędowego na wciśnięcie pedału gazu. Ten drugi system zwiększa również wydajność hamowania silnikiem. Tryb Sport ożywia układu napędowy, ale nie traci na tym sztywność zawieszenia.Tryb ECO natomiast zachęca do użytkowania funkcji e-Pedal, która wyhamowuje auto z siłą podobną do zdecydowanego wciśnięcia pedału hamulca. Ustawienie Normal to optymalne  połączenie osiągów ze skutecznym odzyskiwaniem energii drogą rekuperacji. 

Nissan X-Trail to nowoczesne auto wyposażone w systemy bezpieczeństwa. Zaletą auta jest jego wyposażenie, wykonanie i komfort podróżowania. Ceny auta startują od 188 200 zł (wersja N-Connecta 2 WD z silnikiem 163 KM). Za naszą odmianę trzeba zapłacić od 212 900 zł.  
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta:
- atrakcyjna sylwetka
- przestronna kabina
- jakość i wykończenie 
- bogate wyposażenie 
- pewne prowadzenie
- napęd 4x4
- intuicyjna obsługa
- obszerny bagażnik 

Wady auta:
- ograniczona widoczność do tyłu
- wysoka cena

Podstawowe parametry techniczne Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4680/1840/1730/2710 mm
Silnik: benzynowy + 2 elektryczne
Pojemność silnika: 1497cm2
Moc maksymalna: 158 KM przy 4600 obr./min
Łącz moc maksymalna (silnik benzynowy+elektryczny): 204+136 KM/213 KM
Maksymalny moment obrotowy silnik benzynowy: 250 Nm 
Maksymalny moment obrotowy silnik elektryczny: 330+195 Nm
Napęd: 4x4
Skrzynia: automatyczna, bezstopniowa
Osiągi (0-100 km/h): 7,2 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Średnie zużycie paliwa: 6,4-6,7 l
Pojemność bagażnika: 575/1298 l 
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Cena: od 188 200 zł (wersja N-Connecta 2 WD z silnikiem 163 KM)
Cena wersji testowanej: od 212 900 zł 


Tagi:
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM, Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE, Nissan X-Trail e-POWER, Nissan X-Trail, test Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM, test Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE, test Nissan X-Trail e-POWER, test Nissan X-Trail

Zobacz podobne artykuły:

Hyundai IONIQ 5 Uniq 325 KM - Wygląd, który zaskakuje
kalendarz 10/06 2024

Hyundai IONIQ 5 Uniq 325 KM - Wygląd, który zaskakuje

Testy / Testy

2024.06.10

Bez dwóch zdań sylwetka Hyundaia IONIQ 5 wygląda na tyle awangardowo, że nie sposób jest przejść obok niego obojętnie. Jak jest naprawdę?
Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia
kalendarz 21/05 2024

Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Testy / Testy

2024.05.21

Miejskie hatchbacki mogą być fajnymi hot hatchami. Dzieje się tak dlatego, ponieważ są lekkie, zwinne i niedrogie. Skoda oferowała kiedys hot hatch z prawdziwego zdarzenia. Mowa o Fabii RS. Czy Fabia Monte Carlo jest w stanie...
Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk
kalendarz 21/05 2024

Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Testy / Testy

2024.05.21

Choć nie jestem zwolennikiem aut elektrycznych, muszę uczciwie przyznać, że Enyaqa polubiłem.

Firmy z branży

Americance Import z USA

mazowieckie
ul. Ananasowa 29
00-711 Warszawa
Tel.: 577 776 933
Email.: biuro@americance.pl
https://americance.pl

P.P.U.H. "J.M.MAZUR" Sp. z o.o. Wałbrzych

ul. Noworudzka 4A
58-308 Wałbrzych
Tel.: 74 88 78 100
http://www.jmmazur.com/
Najnowsze artykuły:
 VW Golf R 8.5 - Mocy nie zabraknie

VW Golf R 8.5 - Mocy nie zabraknie

Prezentacje / Nowości

2024.06.24

Czy nowy Golf R mocą zbliży się do takich aut jak Audi RS3 Sportback i Mercedes-AMG A45?
 Kajetanowicz apeluje o bezpieczne kibicowanie w Rajdzie Polski

Kajetanowicz apeluje o bezpieczne kibicowanie w Rajdzie Polski

Wiadomości / Moto sport

2024.06.24

Rajd na mazurskich szutrach stanowi siódmą rundę WRC.
W Warszawie rusza pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu

W Warszawie rusza pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu

Wiadomości / Gorące tematy

2024.06.24

Już 1 lipca w stolicy zaczynają obowiązywać normy emisji spalin dla pojazdów wjeżdżających do centrum.