Volvo XC90 – Bezpieczeństwo przede wszystkim
W nowym SUV-ie, który zadebiutuje w tym roku, po raz pierwszy zostaną zastosowane dwa nowoczesne rozwiązania: aktywacja systemów bezpieczeństwa tuż przed niezamierzonym opuszczeniem drogi i system zapobiegający kolizjom czołowym. Jednocześnie część z nowo proponowanych systemów, znajdzie się jako wyposażenie standardowe.
XC90 będzie pierwszym seryjnym autem, w którym zostanie zastosowany system minimalizujący konsekwencje, w przypadku wypadnięcia pojazdu z drogi. Jak wiadomo, zdarzenia tego typu wiążą się najczęściej z bardzo poważnymi konsekwencjami. W Stanach Zjednoczonych wypadki, w których bierze udział tylko jeden samochód, to prawdziwa plaga. Ginie w nich połowa wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W Szwecji ginie w ten sposób jedna trzecia osób tracących życie na drogach. W Polsce w takich zdarzeniach każdego roku umiera 600 osób, co stanowi 18 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków.
W nowym XC90 zastosowano funkcję stałego monitorowania pozycji auta. W chwili wykrycia, że pojazd wypadnie z drogi, przednie pasy bezpieczeństwa zostają napięte i takie pozostają aż do całkowitego zatrzymania samochodu. Dzięki temu kierowca i pasażerowie zachowują pozycję, która zmniejsza ryzyko odniesienia poważnych obrażeń. Specjalnie opracowana konstrukcja ramy siedzenia, jego oparcia i siedziska, mają za zadanie rozproszyć energię powstałą podczas nagłego uderzenia samochodu, np. w twarde podłoże. To rozwiązanie ma także na celu ochronę kręgosłupa podczas najpoważniejszych wypadków.
Aby zmniejszyć ryzyko niezamierzonego opuszczenia drogi, nowe XC90 będzie wyposażone w system Lane Keeping Aid, który pomaga utrzymać pojazd na właściwym pasie ruchu, a nawet dokonuje niewielkich korekt toru jazdy. Driver Alert Control wykrywa i sygnalizuje zmęczenie oraz spadek koncentracji kierowcy. Natomiast Rest Stop Guidance wskazuje najbliższy punkt, w którym można się zatrzymać i odpocząć.
Volvo w swoim nowym SUV-ie zastosuje pierwszy na świecie seryjny system zapobiegający zderzeniom czołowym. Samochód samoczynnie zahamuje, jeśli wykryje ryzyko takiego wypadku. Do tego rodzaju zderzeń często dochodzi w miastach, ale także na jednopasmowych szosach, których w Polsce jest bardzo dużo. System nie zawsze będzie w stanie całkowicie zapobiec zderzeniu. Może jednak istotnie zmniejszyć prędkość i konsekwencje takiego zdarzenia.
Podczas wprowadzania pierwszej generacji XC90 zorganizowano specjalny pokaz prasowy z symulacją wielokrotnego koziołkowania pojazdu (tzw. roll-over crash test). Kilkanaście lat temu tego rodzaju wypadki dla pasażerów SUV-ów oznaczały najczęściej tragiczne konsekwencje, ponieważ w samochodach załamywał się dach. Testowy egzemplarz XC90 znakomicie poradził sobie z tym trudnym sprawdzianem m.in. dzięki zastosowaniu w jego konstrukcji stali borowej. W najnowszym XC90 jest jej aż pięciokrotnie więcej niż w jego poprzedniku. Stanowi ona około 40 proc. masy karoserii.
Aby zapobiec tego typu wypadkom, w nowym XC90 standardowo będzie montowany system Roll Stability Control. W chwili wystąpienia ryzyka przewrócenia się samochodu, system reaguje podobnie jak systemy kontroli trakcji – chwilowo redukując moment obrotowy silnika lub dohamowując wybrane koła. Jeśli dachowania nie da się uniknąć, napełnione zostaną kurtyny boczne, a pirotechniczne napinacze pasów, zastosowane przy wszystkich siedmiu siedzeniach, odpalą się samoczynnie.
Nowa generacja XC90 będzie imponowała standardowym wyposażeniem z zakresu systemów bezpieczeństwa: •Full Autobrake – system samoczynnie hamujący pojazd w sytuacji nieuniknionego uderzenia w tył pojazdu; •Driver Alert – wykrywanie zmęczenia i dekoncentracji kierowcy; •Brake Assist – system wspomagający hamowanie awaryjne; •Forward Collision Warning – ostrzeżenie o ryzyku kolizji czołowej (za dopłatą z opcją samoczynnego hamowania); •Pedestrian Detection – wykrywanie pieszych; •Lane Dept Warning – ostrzeżenie o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (za dopłatą z systemem automatycznie utrzymującym na właściwym pasie); •Road Sign Information – system odczytywania znaków drogowych; •Auto Steering Road Edge – system zapobiegający niezamierzonemu wypadnięciu auta z drogi; •WHIPS – system chroniący odcinek szyjny kręgosłupa w przypadku uderzenia z tyłu .Ponadto wśród opcji znajdzie się rozwiązań podnoszących nie tylko bezpieczeństwo, ale i komfort jazdy. Queue Assist to funkcja umożliwiająca jazdę w korku przy minimalnym zaangażowaniu uwagi kierowcy. W ramach pakietu IntelliSafe pojawi się funkcja Park Assist Pilot – możliwość automatycznego parkowania na miejscach równoległych i prostopadłych. Opcja Surround View 360° wykorzystując cztery kamery, daje możliwość obserwacji pojazdu i otoczenia z lotu ptaka. Cross Traffic Alert dzięki radarowym czujnikom w zderzakach, ułatwi wyjeżdżanie tyłem z prostopadłych miejsc parkingowych na drogę o ruchu poprzecznym. Za dopłatą dostępny będzie także udoskonalony system ostrzegający o pojazdach znajdujących się w „martwym polu”./oprac. ns/
Foto: Volvo [gallery ids="45901,45906,45905,45904,45903,45902"]Zobacz podobne artykuły:
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
Warsztat / Porady
2024.12.11
Historyczny awans Polaka w strukturach Volvo
Wiadomości / News
2024.10.14
Audi A6 Sportback e-tron - Najbardziej aero
Warsztat / Technika
2024.09.18
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieNowy Fiat 500 w 2032 r.
Wiadomości / News
2024.12.11
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach
Wiadomości / News
2024.12.11
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
Warsztat / Porady
2024.12.11