Volvo XC60 T5 Summum R-Design – Dla przyjemności
Model XC60 to oczywiście SUV. Jednak w wersji T5 pokazuje swoje drugie oblicze.
W przypadku Volvo, w rankingach sprzedaży w Polsce króluje właśnie XC60 tyle, że w oszczędnych wersjach, z silnikiem wysokoprężnym. W naszym teście natomiast znalazł się model z 254-konnym silnikiem benzynowym.
Podstawowe zalety SUV-a każdy kierowca wymieni natychmiast – wygodne wsiadanie, wyżej siedzimy a więc dobra widoczność, większy prześwit, przestronne wnętrze i pojemny bagażnik. Rzadko zwracamy uwagę na istotny element, jakim jest napęd obu osi. XC60 ma oczywiście wszystkie te zalety a w wersji R-Design dodatkowo wyróżnia się: 20-calowymi kołami (dopłata 5930 zł), czarnym, błyszczącym grillem chłodnicy – z logo R-Design, innymi przetłoczeniami na masce oraz dodatkowymi spoilerami, listwami i nakładkami.
Wygodne podróżowanie
Volvo imponuje wnętrzem, które jest przestronne i bardzo dobrze wykonane. Wysoka jakość materiałów to w przypadku tej marki – norma. Sportowe fotele R-Design zapewniają znakomite podparcie. Kierowca ma przed sobą czytelny zestaw zegarów, zaś obsługa poszczególnych funkcji nie sprawia trudności. Niezbędne informacje są wyświetlane na 7-calowym ekranie. Ponadto wysokiej klasy sprzęt audio Harman Kardon. Praktycznym rozwiązaniem jest możliwość składania tylnych zagłówków tak, aby nie ograniczały widoczności kierowcy. Pod względem pojemności bagażnika, Volvo nie jest liderem (495 litrów). Audi Q5 oferuje 540 l, a BMW X3 - 550 l. Nie brakuje w XC60 praktycznych uchwytów i dodatkowych schowków pod podłogą. Po złożeniu tylnych oparć (w stosunku 40:20:40), otrzymamy 1455 l.
Producent zadbał o wysoki poziom bezpieczeństwa. Lista wyposażenia obejmuje m in. system City Safety (ostrzegający przed najechaniem na pojazd poprzedzający - do prędkości 50 km/h), system Blis – kontrolujący „martwe pole” w bocznych lusterkach, system wykrywania pieszych i rowerzystów, układ „czytania” znaków, skrętne reflektory biksenonowe ABL wykonane w technice Active High Beam (4690 zł), które w przypadku włączonych świateł drogowych samoczynnie zasłaniają ten fragment reflektora, który oślepiałby kierowcę nadjeżdżającego z naprzeciwka pojazdu.
Pięć cylindrów i 254 KM
Benzynowa jednostka o poj. 2.5 i mocy 254 KM zapewnia bardzo dobre osiągi. Napęd przekazywany jest na obie osie za pośrednictwem układu Haldex. W przypadku testowego auta napęd był przenoszony poprzez automatyczną, 6-biegową przekładnię, która znakomicie pracuje. Samochód w tej wersji nie należy do szczególnie ekonomicznych. Podczas testu najniższe zużycie paliwa w warunkach miejskich wynosiło 13,0 l/100 km a w trasie – 8,6 l/100 km. Gdy testowaliśmy wersję napędzaną 215-konnym silnikiem wysokoprężnym, były to wartości odpowiednio wynoszące: ok. 10,0 i 6,1 l/100 km.
Model z pakietem R-Design ma także nieco zmienione zawieszenie z twardszymi sprężynami i amortyzatorami. Volvo nadal jednak zapewnia wysoki poziom podróżowania.
Na długą podróż
XC60 w wersji T5 R-Design nie jest autem, którym można zapuszczać się w teren. Napęd 4x4 ma poprawiać trakcję, natomiast usportowiona odmiana znakomicie czuje się na asfalcie. Mocną stroną Volvo jest wysoka jakość wykonania, bezpieczeństwo i przestronne wnętrze. Odmiana z silnikiem benzynowym 2.5 jest ciekawą alternatywą dla tych, którzy nie chcą diesla i nie liczą kolejnych wizyt na stacji paliw. Cenowo nie odbiega od swoich rywali – Audi Q5 3.0 TFSI Quattro (222 100 zł) i BMW X3 xDrive 28i (193 800 zł).
Norbert Szwarc
Foto: autor
Zalety auta:
-atrakcyjna stylizacja
-przestronne i funkcjonalne wnętrze
-układ jezdny
-dynamiczny silnik
-bogate wyposażenie
-wysoka jakość wykonania
Wady:
-cena i koszty eksploatacji
Podstawowe parametry techniczne Volvo XC60 T5 Summum R-Design:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4644/1891/1713 mm
Silnik: benzynowy, turbodoładowany
Pojemność: 2497 cm3
Moc maksymalna: 254 KM przy 5400 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm przy 1800-4200 obr/min
Osiągi (0-100 km/h) – 7,1 s.
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 11,3/6,7/8,4 l/100 km
Pojemność bagażnika: 495 – 1455 l
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Cena auta: od 221 500 zł
Cena auta testowego: 265 450 zł
Zobacz podobne artykuły:
Volvo w raportach historii pojazdu
Używane
2024.01.23
Elektryczny następca Volvo S90
Wiadomości / News
2024.01.04
Volvo wycofuje sedany i kombi z Wielkiej Brytanii
Wiadomości / News
2023.10.03
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu
Bezpieczeństwo
2024.03.27