Volvo V70 D4 Summum - Klasyk
Mówiąc o samochodzie kombi, najczęściej na myśl przychodzi Volvo.
Samochody tej marki zawsze budziły zaufanie. Szczególne miejsce w gamie modelowej szwedzkiej marki miały auta typu kombi. Duże, pojemne, idealnie nadawały się na samochody rodzinne – zanim nastała era SUV-ów. Jednocześnie w przypadku Volvo, kombi stały się niejako wizytówką firmy. Jednym z przykładów może być model V70.
Własny styl
Volvo ma swój niepowtarzalny styl. Jedno spojrzenie wystarczy ażeby stwierdzić, że oto stoi przed nami właśnie samochód tej marki. Masywna, nieco kanciasta sylwetka ma jednocześnie w sobie dużo elegancji i prostoty. I choć samochód w tej wersji jest obecny na rynku od 2007 roku, to nadal może się podobać. W międzyczasie dokonano kilku modyfikacji, dostosowując V70 do współczesnych trendów. Jednak w przypadku tego auta, chyba nikt nie oczekuje stylizacyjnej rewolucji.
Podobnie jest z wnętrzem pojazdu. Dość chłodne w swojej formie, zapewnia wysoki poziom komfortu podróżowania. Wysoko należy ocenić fotele, pokryte skórzaną tapicerką (9900 zł). Nawet po wielogodzinnej podróży, nie odczujemy bólu pleców. Po zajęciu miejsca, można się poczuć jak w twierdzy. Cisza i spokój. Znalezienie odpowiedniej pozycji za kierownicą nie sprawia żadnych trudności. Nie można również narzekać na ergonomię. Na uwagę zasługuje wysoki poziom wykonania. Deskę rozdzielczą w testowym egzemplarzu wykończono skórą (6060 zł). Nie brakuje także przydatnych schowków i uchwytów na napoje.
Na pokładzie Volvo znalazło się całe mnóstwo systemów czuwających nad bezpieczeństwem pasażerów. Jest wśród nich m in. City Safety (układ ostrzegający przed najechaniem na pojazd poprzedzający - do prędkości 50 km/h), system Blis – kontrolujący „martwe pole” w bocznych lusterkach, system wykrywania pieszych i rowerzystów, układ „czytania” znaków, skrętne reflektory biksenonowe ABL wykonane w technice Active High Beam, które w przypadku włączonych świateł drogowych samoczynnie zasłaniają ten fragment reflektora, który oślepiałby kierowcę nadjeżdżającego z naprzeciwka pojazdu, DSTC (układ kontroli stabilności dynamicznej kontroli trakcji), SIPS (system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych), WHIPS (system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego), EBL (ostrzeganie innych użytkowników o gwałtownym hamowaniu).
V70 nie jest rekordzistą pod względem pojemności bagażnika – 575 litrów. W tej konkurencji Volvo przegrywa ze Skodą Superb Combi – 633 l. i Mercedesem Klasy E – 695 l. Dostęp do przestrzeni bagażowej ułatwia elektrycznie sterowana klapa (2340 zł).
Z nowym sercem
W ubiegłym roku Volvo wprowadziło nową gamę jednostek napędowych. Dotychczas szwedzki producent słynął ze swoich rzędowych „piątek”. Teraz są to silniki 4-cylindrowe o mniejszej pojemności. Jedną z nowych jednostek jest 181-konny silnik wysokoprężny o poj. 2.0, który zastąpił dotychczas oferowany D4 o mocy 163 KM. Silnik ten jest optymalnym rozwiązaniem dla tego modelu. Współpracujący z 8-biegową przekładnią automatyczną płynnie rozwija moc w szerokim zakresie obrotów i zapewnia dobrą dynamikę. Tym razem po raz pierwszy wyruszyliśmy w trasę z przyczepą ważącą ponad 1400 kg. Zużycie paliwa wynosiło ok. 10,5 l/100 km. Podczas jazdy w warunkach miejskich – bez przyczepy – zużycie paliwa było na poziomie ok. 8,0 l/100 km.
Masa auta wynosi 1,8 t co daje się odczuć. Układ jezdny jest nieco twardy ale zapewnia komfortowe warunki podróżownia. Wspomaganie kierownicy jest bardzo bezpośrednie i daje dobre wyczucie. Z uwagi na gabaryty pojazdu, w mieście przydatne okazują się czujniki parkowania. Szkoda jednak, że wymagają dopłaty (1680 zł).
Klasyka gatunku
Wysoka jakość wykonania, bezpieczeństwo, ergonomia i praktyczne rozwiązania to podstawowe cechy V70. Volvo jest specjalistą od prawdziwych, rodzinnych kombi. Jednocześnie jest to jeden z niewielu producentów, który zachował swój własny styl.
Norbert Szwarc
Foto: autor
Zalety auta:
- styl
- wykończenie
- wysoki poziom bezpieczeństwa
- przestronne wnętrze
- pojemny bagażnik
- wysoki komfort jazdy
- mocny i oszczędny silnik
Wady:
- wysokie dopłaty za dodatkowe wyposażenie
Podstawowe parametry techniczne Volvo V70 D4 Summum:
Wymiary: (długość/szerokość/wysokość) - 4814/2106/1547 mm
Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany
Pojemność: 1969 cm3
Moc maksymalna: 181 KM przy 4250 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 1750-2500 obr/min
Osiągi: (0-100 km/h) - 8,6 s.
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 5,2/4,1/4,5 l/100 km
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Pojemność bagażnika: 575/1600 l
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Cena: od 149 700 zł
Cena auta testowanego: 232 190 zł
[gallery ids="45739,45731,45725,45719,45718,45724,45730,45738,45735,45729,45723,45717,45716,45722,45734,45733,45732,45726,45727,45721,45720,45715,45728"]
Zobacz podobne artykuły:
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
Testy / Testy
2024.12.02
Mercedes GLC 200 4Matic – SUV z charakterem
Testy / Testy
2024.11.29
Volkswagen Amarok Style V6 3.0 TDI 240 KM 4MOTION – Solidny pracownik
Testy / Testy
2024.10.27
Toyota przed nowym sezonem WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.12.12
38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.12.12