
Używany samochód z czystą historią
Nieosiągalne marzenie?
Każdy kupujący używany samochód ma nadzieję, że jego auto nie będzie posiadać ukrytych usterek lub sfałszowanego licznika przebiegu. Jednak znalezienie pojazdu z czystą historią może być nie lada wyzwaniem. W rzeczywistości, przy zakupie niektórych marek ryzyko jest jeszcze większe - zwłaszcza, jeśli szukamy niedrogiego modelu klasy premium.
carVertical - firma przetwarzająca dane motoryzacyjne - sprawdziła, które marki samochodów w Polsce mają najczęściej czystą historię, a które zawierają w niej jakieś niepokojące wpisy.
Modele klasy ekonomicznej wypadają najlepiej
Za samochód z czystą historią w badaniu carVertical uważa się model, który nigdy nie został uszkodzony, nie miał korygowanego licznika, nie był używany jako taksówka, nie korzystano z niego w ramach ride-sharing lub car-sharing i nie został wycofany z ruchu.
Wśród wszystkich marek pojazdów sprawdzonych w Polsce pozytywnie wyróżnia się marka Peugeot - 50,3 proc. samochodów tego producenta miało czystą historię. Na drugim miejscu jest Citroën (49,1 proc.), a na trzecim - Renault (46,7 proc.).
Peugeot, Citroën i Renault produkują pojazdy klasy ekonomicznej, które nie przyciągają aż tak wielu nieuczciwych handlarzy. Ponadto, marki te zazwyczaj nie są wyposażone w mocne silniki, a zatem statystycznie są mniej narażone na wypadki.
„Nieuczciwi sprzedawcy starają się ukryć historię pojazdu, aby zwiększyć zyski. Praktyka ta jest szczególnie powszechna w przypadku sprzedaży samochodów, które zostały w przeszłości poważnie uszkodzone, co czyni je mniej atrakcyjnymi na rynku wtórnym. Samochód z czystą historią jest znacznie łatwiej sprzedać za dobrą cenę”. – powiedział Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego carVertical.
Na drugim końcu skali ryzyka znajdują się modele marek premium. Wśród wszystkich pojazdów sprawdzonych przez carVertical w Polsce, najgorzej wypadły modele BMW. Tylko 6,9 proc. z nich miało czystą historię. Na kolejnych miejscach znalazły się Porsche (8,8 proc.) i Hyundai (13,7 proc.).
W większości krajów, w których carVertical prowadził analogiczne badania, samochody klasy premium wypadały gorzej niż modele popularne. Oznacza to, że fani tych marek powinni być bardziej ostrożni przy zakupie.
„Wiele osób marzy o posiadaniu samochodu z wyższej półki, ale nie zawsze w pełni ocenia ryzyko związane z jego zakupem. Ponieważ pojazdy te są droższe, nieuczciwi handlarze zdecydowanie częściej cofają licznik albo ukrywają inne wady, bo wówczas zarobią więcej. W przypadku tańszych aut takie zabiegi są czasem nieopłacalne, ponieważ sprzedaż takich modeli nie przynosi dużych zysków”. – dodaje Matas Buzelis.
Starając się nabyć samochód klasy premium w najniższej możliwej cenie, kupujący często pomijają jego historię lub nie sprawdzają, jakiego rodzaju uszkodzeń mógł doznać w przeszłości. Później, gdy różne usterki zaczynają wychodzić na jaw, koszty napraw wzrastają.
Aby upewnić się, że samochód będzie służył niezawodnie przez wiele lat, kupujący powinni sprawdzić historię pojazdu, zabrać samochód na jazdę próbną, a na koniec poddać go przeglądowi w autoryzowanym serwisie. W przeciwnym razie radość z zakupu nowego samochodu może się zmienić w rozczarowanie awariami i wysokimi kosztami napraw.
źródło: carVertical
Zobacz podobne artykuły:
5 najczęstszych oszustw przy sprzedaży aut używanych
Używane
2025.06.04
Cofnęli licznik o 160 000 km
Używane
2025.05.20
Cofanie liczników a przedział cenowy aut w Polsce
Używane
2025.05.07
Honda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie
Prezentacje / Nowości
2025.06.24
Lancia Flaminia Presidenziale podczas Dnia Republiki Włoskiej
Wiadomości / Wydarzenia
2025.06.24
70 lat Fiata 600
Wiadomości / Ciekawostki
2025.06.24