Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Uważaj na felgi bez certyfikatów
kalendarz 22/04 2014

Uważaj na felgi bez certyfikatów

Warsztat / Porady

Wygląd i niska cena – oto czym na portalach aukcyjnych kuszą sprzedawcy aluminiowych felg bez certyfikatów bezpieczeństwa. Jazda na takich obręczach grozi uszkodzeniem samochodu lub wypadkiem.

Na portalach aukcyjnych kupić można obręcze kilka razy tańsze niż produkty renomowanych producentów. Potrafią zachwycić stylem i na pierwszy rzut oka trudno odróżnić je od markowych felg. To najczęściej obręcze mało znanych firm z Azji. Jednak kraj, w którym są one produkowane, nie musi świadczyć o ich jakości.

"Część dużych koncernów przenosi swoją produkcję na wschód ze względów ekonomicznych” - tłumaczy Filip Biesek, koordynator działu felg w Oponeo.pl. "Także w Chinach powstają produkty bardzo dobrej jakości i w rozsądnej cenie. Problem tkwi nie w kraju, z którego felgi pochodzą, a w tym, że nie posiadają one certyfikatów bezpieczeństwa i tym samym stanowią ryzyko dla osób, które je kupują".

Z badań przeprowadzonych przez Oponeo.pl wynika, że aż 52 proc. osób kupujących felgi stawia niską cenę i atrakcyjny wygląd ponad bezpieczeństwo swoje i pasażerów. To osoby, które są gotowe nabyć tani produkt bez certyfikatów. 23 proc. klientów szuka niedrogich i dobrych jakościowo obręczy. Wygląd i poczucie bezpieczeństwa są priorytetem jedynie dla 9 proc. właścicieli aut.

Od dobrze wyważonych felg zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. Tańsze produkowane są metodą odlewu grawitacyjnego. Ich struktura jest często niejednolita, pęcherze powietrza, które tworzą się w obręczach, osłabiają ich konstrukcję, co grozi szybkim odkształceniem. Kontrola jakości, a zwłaszcza badania RTG, które powinno być ostatnim etapem produkcji, prowadzone są wyrywkowo.

Najechanie na przeszkodę, wjazd w dziurę na drodze może skutkować pęknięciem obręczy, uszkodzeniem samochodu i groźnym wypadkiem. Kierowcy, którzy zakupili tanie i słabe jakościowo obręcze są częstymi gośćmi stacji serwisowych.

"Zdarza mi się montować felgi, które klienci zakupili na aukcjach internetowych. Nie ma tu mowy o jakichkolwiek certyfikatach bezpieczeństwa” - mówi Sławomir Kamiński z serwisu ogumienia Mobilny Wulkan. "Towar został wybrany na podstawie średnicy lub rozstawu śrub, był tani i ładny, co stało się wystarczającą motywacją do zakupu. Takie osoby skarżą się później, że przy wyższych prędkościach trudno utrzymać tor jazdy auta, a nadmierne drgania koła powodują hałas i zakłócają komfort podróżowania. Kierowcy są również zaniepokojeni szybką korozją felg. Bywa, że po jednym sezonie takie obręcze należy wymienić".

Wiodący producenci felg podkreślają także, że certyfikaty bezpieczeństwa są szczególnie ważne dla samochodów w okresie gwarancji. Kupując drugi komplet tym razem nieoryginalnych kół np. na zimę, możemy utracić pewność, że nasze auto pozostanie objęte gwarancją.

Tylko obręcze z certyfikatem bezpieczeństwa (np. TUV, PIMOT) możemy użytkować bez obaw. Regulamin 124 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ dotyczący homologacji kół określa, jakie badania powinny przejść felgi, by dostać stosowne atesty. Wiodący producenci sprzedają towary, które pozytywnie przeszły skomplikowane testy wytrzymałościowe.

"Fakt, że firma spełnia np. wymagania ISO w jakiejś kategorii, nie daje nam gwarancji, że spełnia je również felga, która trafia do klienta, a takimi certyfikatami najczęściej chwalą się sprzedawcy” - dodaje Waldemar Hałacz z Alcar Polska. "Nie dajmy się zwieść umieszczanym na internetowych aukcjach informacjom, szukajmy potwierdzeń i certyfikatów na stronach producentów, bądźmy nieufni dla naszego własnego dobra".

O taką dokumentację warto poprosić sprzedawcę lub sprawdzić, czy dostępna jest ona na stronie producenta./oprac. ns/

 źródło: Oponeo

Zobacz podobne artykuły:

Olejowe wybory Polaków
kalendarz 03/04 2019

Olejowe wybory Polaków

Warsztat / Porady

2019.04.03

Kierowcy wybierając olej silnikowy kierują się głównie rekomendacją mechanika lub doradcy serwisowego. O radę w tej sprawie pyta co trzeci Polak.
Nie tylko amortyzatory, czyli co może się zepsuć w zawieszeniu?
kalendarz 28/03 2019

Nie tylko amortyzatory, czyli co może się zepsuć w zawieszeniu?

Warsztat / Porady

2019.03.28

Zużyte wahacze, amortyzatory, uszkodzenia łożysk, korozja – to zdaniem mechaników najczęstsze problemy z zawieszeniem w samochodach jeżdżących po polskich drogach.
Wiosenna pielęgnacja auta w 5 krokach
kalendarz 27/03 2019

Wiosenna pielęgnacja auta w 5 krokach

Warsztat / Porady

2019.03.27

Jakie czynności warto wykonać w aucie po okresie zimy?
Najnowsze artykuły:
"Powrót do przyszłości" w Audi museum mobile

"Powrót do przyszłości" w Audi museum mobile

Moto fanatyk

2019.04.21

Trzynaście pojazdów studyjnych i prototypów oraz trzy motocykle wyznaczające historię Audi AG, znalazło się na nowej wystawie w Audi museum mobile w Ingolstadt.
Gottlieb Daimler i Carl Benz - Urodziny motoryzacyjnych pionierów

Gottlieb Daimler i Carl Benz - Urodziny motoryzacyjnych pionierów

Wiadomości / Ciekawostki

2019.04.21

W 2019 r. Mercedes-Benz świętuje okrągłe urodziny założycieli firmy – Gottlieba Daimlera i Carla Benza.
Skoda Vision GT – zapowiedź kolejnego SUV-a dla Chin

Skoda Vision GT – zapowiedź kolejnego SUV-a dla Chin

Wiadomości / News

2019.04.20

Czeski producent sprzedaje cztery SUV-y na największym rynku samochodowym świata, ale planuje następne.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.