Toyota GR Super Sport – Premiera na Le Mans
GR Super Sport - nowy hipersamochód Toyoty, przejechał okrążenie toru Circuit de la Sarthe tuż przed słynnym wyścigiem Le Mans 24 Hours.
Była to pierwsza publiczna prezentacja tego auta, jeszcze jako prototypu. GR Super Sport zbudowano w oparciu o wyścigowy model TS050 Hybrid, który trzykrotnie wygrywał wyścig w Le Mans. Pojazd z nadwoziem cabrio i w tradycyjnym maskującym oklejeniu znanym z prototypowych wersji m.in. GR Yarisa, czy GR Supry przejechał okrążenie demonstracyjne, a następnie był częścią uroczystej ceremonii przywiezienia pucharu dla zwycięzców tegorocznej edycji. Za kierownicą pojazdu zasiadł Alex Wurz, były kierowca wyścigowy zespołu Toyota Gazoo Racing.
„To wielki zaszczyt móc po raz pierwszy publicznie poprowadzić prototypową wersję modelu GR Super Sport, zwłaszcza w Le Mans, które jest tak blisko związane z tym autem. Ono w końcu tutaj się zrodziło. Jako że to prototyp, nie mogłem jechać na granicy możliwości samochodu, ale już dało się wyczuć, że ma niesamowity potencjał. Czuć podobieństwo do TS050 Hybrid w kwestii osiągów, za sprawą napędu na cztery koła i układu hybrydowego. Inżynierowie zdradzili mi, że to tylko mała próbka możliwości tego auta. Już nie mogę się doczekać, gdy znów nim pojadę” – powiedział Wurz.
Nie jest jasne, czy zaprezentowany model jest wersją gotową do udziału w wyścigach długodystansowych w nowej kategorii LMH, czy prototypem pojazdu drogowego, który musi jeszcze spełnić wymagania homologacyjne. Niezależnie od tego, ciekawie wygląda tego typu pojazd bez zamontowanego dachu. Ponieważ inne prototypy miały zamknięte nadwozia, możliwe jest, że GR Super Sport będzie miał zdejmowany twardy dach.
Do napędu posłuży umieszczony centralnie 2.4-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który wykorzystuje wspomaganie hybrydowe i generuje deklarowaną moc 986 KM. Do produkcji trafi co najmniej 20 egzemplarzy.
Niezależnie od ceny, Toyota GR Super Sport będzie jednym z najbardziej niezwykłych pojazdów i jednocześnie rywalem takich aut, jak Aston Martin Valkyrie, czy Mercedes-AMG One.
Dodajmy, że w przyszłym roku zostanie wprowadzona nowa kategoria wyścigów – LMH, która zastąpi jednocześnie dotychczasową LMP1. Bolid Toyoty będzie wtedy rywalizował na torze z Alpine, McLarenem, Peugeotem i być może Lamborghini i Ferrari.
Norbert Szwarc
Foto: Toyota
Zobacz podobne artykuły:
Druga runda WEC 2024
Wiadomości / Moto sport
2024.04.20
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
Prezentacje / Nowości
2024.04.12
Nissan Qashqai facelifting 2025 - Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.04.08
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22