Topowa wersja Porsche Cayenne Turbo Coupé z rekordem na Nürburgringu
Topowa wersja Porsche Cayenne Turbo Coupé z rekordem na Nürburgringu
Czy może być lepszy debiut od pobicia rekordu świata?
Nowa wersja Cayenne o wysokich osiągach udowodniła swoje możliwości zanim została wprowadzona na rynek. Kierowca testowy Porsche Lars Kern za kierownicą nieznacznie zakamuflowanego, seryjnego egzemplarza potrzebował zaledwie 7:38,925 min, by pokonać pełne, liczące 20 832 m długości okrążenie słynnej północnej pętli toru Nürburgring. Czas ten został poświadczony przez notariusza i w oficjalnych rankingach Nürburgring GmbH widnieje teraz jako nowy rekord w kategorii „SUV, samochód terenowy, van, pick-up”.
Porsche jednocześnie pobiło poprzedni rekord o 4 sek, należący do Audi RS Q8. Teraz Cayenne może się równać z takimi modelami jak obecne BMW M5 F90, czy nieco starsze Ferrari 458 Italia i Lexus LFA.
„Siedząc za kierownicą tego Cayenne, na pierwszych metrach północnej pętli Nordschleife masz ochotę zawrócić, wysiąść i upewnić się, czy naprawdę siedzisz w przestronnym SUV-ie. Jego precyzja prowadzenia i stoicko stabilna tylna oś dały mi mnóstwo pewności siebie w sekcji Hatzenbach” – powiedział o swoim rekordowym przejeździe Lars Kern, który był zaangażowany w prace nad nowym modelem. „Zmiana kierunku jazdy w szybkich zakrętach, takich jak Hohe Acht i Eiskurve, odbywa się tu z prędkością błyskawicy – bez kołysania czy tendencji do podsterowności. Nawet na tym technicznym odcinku Cayenne w całości »należy« do kierowcy i daje się łatwo kontrolować – stwierdził kierowca testowo-rozwojowy. „Na obu wierzchołkach Pflanzgarten – I i II – koła zwykle odrywają się od ziemi, ale za kierownicą tego Cayenne odcinki te wydawały się gładkie i spokojne. Skok kół jest duży, a nadwozie trzyma się pionu i pozostaje pod kontrolą. Także układ napędowy robi naprawdę mocne wrażenie. Zapewnia moc w każdej sytuacji, a skrzynia perfekcyjnie dobiera biegi”.
„Właśnie w tej wersji Cayenne legitymuje się najwyższą wydajnością. Podczas jej rozwoju skupiliśmy się na niezrównanych osiągach na utwardzonych drogach. Nasze rekordowe Cayenne bazuje na Cayenne Turbo Coupé, zostało jednak bardziej konsekwentnie zaprojektowane pod kątem uzyskania maksymalnej dynamiki wzdłużnej i poprzecznej” – skomentował Stefan Weckbach, wiceprezes ds. linii produktów Cayenne. „Rekordowy czas na północnej pętli potwierdza dynamiczne możliwości naszego nowego SUV-a o wysokich osiągach. Co więcej, to wciąż typowe, wszechstronne Cayenne, zapewniające wysoki poziom komfortu jazdy oraz użyteczności na co dzień”.
Lars Kern rozpoczął swoje szybkie okrążenie północnej pętli 14 czerwca 2021 r. o godz. 11:31, przy temperaturze zewnętrznej wynoszącej 23 stopnie Celsjusza. Temperatura toru sięgała 46 stopni C. Kierowca przekroczył linię mety 7:38,925 min później. Aby zapewnić mu odpowiedni poziom ochrony, bijący rekord egzemplarz Cayenne został wyposażony w wyczynowy fotel oraz w klatkę bezpieczeństwa. Rekordowe okrążenie Cayenne pokonało na 22-calowych oponach o wysokich osiągach Pirelli P Zero Corsa. Zostały one opracowane specjalnie dla nowej wersji i będą montowane standardowo.
Porsche nie ujawnia na razie szczegółów nowej wersji modelu. Wiadomo, że nowa odmiana ma być oferowana wyłącznie jako Cayenne Coupe./ns/
Foto: Porsche
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.07
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.01
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21