Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Tomiko Takeuchi - szefowa projektu elektrycznej Mazdy MX-30
kalendarz 08/03 2021

Tomiko Takeuchi - szefowa projektu elektrycznej Mazdy MX-30

Wydarzenia / Mazda

Takeuchi to również jedyna kobieta w zespole najbardziej doświadczonych fabrycznych kierowców testowych Mazdy.

Tomiko Takeuchi w 2015 r. została pierwszą w historii Mazdy kobietą powołaną na stanowisko Kierownika Programu. Do jej obowiązków należało nadzorowanie całego  spektrum tworzenia nowego modelu od podstaw, w tym planowanie, projektowanie, marketing, logistykę, sprzedaż i obsługę posprzedażną. Musiała również opracować rentowny plan biznesowy.

Takeuchi wspomina: „Mój ówczesny szef powiedział mi o awansie podczas podróży służbowej do Kagoshimy, w południowej części wyspy Kiusiu. Pamiętam jak dziś, że nie mogłam zebrać myśli w pociągu Shinkansen w drodze powrotnej do siedziby Mazdy w Hiroszimie. Serce waliło mi jak oszalałe; znaczenie tej roli było bardzo ekscytujące, a jednocześnie byłam przerażona”.

Takeuchi dołączyła do zespołu firmy w 1997 r, zaraz po ukończeniu studiów na uniwersytecie w Kiusiu. Bardzo szybko odniosła sukces, obejmując po zaledwie dwóch latach pracy pozycję kierowcy testowego jako pierwsza kobieta w Maździe. Spoglądając w przeszłość, można odnieść wrażenie, że kariera Takeuchi była zapisana w gwiazdach. Gdy sama wspomina swoje dzieciństwo, mówi: „Moi rodzice w ogóle nie przepadali za samochodami, ale ja od dziecka miałam zamiłowanie do samolotów i pojazdów. Bezsprzecznie byłam uznawana za dziwaka w swojej rodzinie! Dla kogoś takiego jak ja, kto pierwszy samochód kupił sobie będąc na studiach i odkrył miłość do prowadzenia, a ponadto pochodzi z Hiroszimy, znalezienie pracy w Maździe było jedynym właściwym wyborem” - kontynuuje. „W 1999 r. zostałam delegowana do pracy jako kierowca testowy. Jak się okazało, przez następnych dziesięć lat miałam oceniać rozmaite modele produkcyjne i prototypy.”

W międzyczasie była posiadaczką Mazdy Carol i MX-5 pierwszej generacji. Mazda ma własny system licencjonowania, w którym kierowcy testowi o różnych umiejętnościach i zdolnościach są podzieleni na rozmaite kategorie, począwszy od poziomu początkującego, aż po mistrzowski.

W 2004 r. Takeuchi otrzymała jedną z trzech najlepszych licencji specjalnych (licencja klasy A) jako pierwsza kobieta w historii Mazdy. „Do dziś jestem jedyną kobietą-kierowcą testowym z tą specjalną licencją” - mówi Takeuchi, która zalicza Mazdę MX-5 i Mazdę 2 do modeli, w których tworzeniu miała znaczący wkład.

Chociaż jej umiejętności za kierownicą sprawiły, że szybko awansowała w Maździe, ma jedną słabą stronę, do której przyznaje się z uśmiechem. „W czasie pracy jako kierowca testowy siedziałam za kierownicą wielu samochodów i jeździłam po różnych krajach. Ale gdziekolwiek pojechałam, w jakiś sposób zawsze udawało mi się zgubić! Czy to w Niemczech, czy gdziekolwiek indziej, nigdy nie mogłam znaleźć drogi powrotnej do naszej bazy. Myślę, że po prostu brakuje mi poczucia orientacji. Raz nawet zgubiłam się w hotelu, w którym mieszkałam!” Ten brak orientacji w terenie szczęśliwie nie szedł w parze z brakiem orientacji w Maździe, gdzie dziesięcioletnie doświadczenie w roli kierowcy testowego okazało się nieocenione w jej przyszłym awansie.

Tłumacząc wpływ tych lat pracy mówi: „To szczególne doświadczenie pozwoliło mi na zdobycie niezbędnego słownictwa do oceny samochodów w najdrobniejszych szczegółach. Tworzyłam szczegółowe, dogłębne raporty napisane własnymi słowami, aby pomóc inżynierom w dopracowaniu różnych pojazdów testowych, nad którymi pracowałam, do ostatecznych wersji produkcyjnych.” Ta umiejętność okazała się bardzo istotna podczas nadzorowania prac 1000-osobowego zespołu tworzącego MX-30.

Jednak projekt MX-30 nie był prosty w realizacji. „To było szczególnie skomplikowane zadanie” - mówi. „Pracując nad pierwszym seryjnie produkowanym samochodem elektrycznym Mazdy nie mieliśmy wcześniejszych modeli, do których moglibyśmy się odnieść. To była dosłownie czysta kartka i musieliśmy zaczynać od zera” – wyjaśnia Takeuchi. „Po drodze wprowadzaliśmy tak wiele zmian w projekcie i specyfikacjach, że musieliśmy wielokrotnie wracać do podstaw. To sprawia, że żadne słowa nie oddadzą mojej wdzięczności dla całego zespołu. Było dla mnie oczywiste, że bez względu na to jak zaawansowana może być produkcja samochodów w dzisiejszych czasach, to wspólna determinacja i ciężka praca wszystkich zaangażowanych osób napędza realizację takich projektów, jak MX-30.”

Jak dodaje: „Wolę pozwolić zespołowi na rozmowy podczas spotkań. To mój świadomy wybór, aby znaleźć czas na wysłuchanie tego, co mają do powiedzenia i spróbować znaleźć najlepszą dla nas wszystkich drogę, którą podążymy naprzód. W końcu nie jestem ekspertem w każdym drobnym szczególe całego projektu. Moim zdaniem samotne przecieranie wszystkich szlaków jest nie na miejscu.”

Wraz z debiutem MX-30 w salonach sprzedaży jesienią 2020 r. jej praca nie została jeszcze skończona. Choć sama nie przywiązuje zbytniej wagi do tego, że jest pierwszą kobietą historii firmy na stanowisku Kierownika Programu, uważa, że istnieje możliwość, aby więcej kobiet zajmowało kierownicze stanowiska w przemyśle motoryzacyjnym. Wyjaśnia: „Ważne jest, aby opracowywać samochody, które dają każdemu przyjemność i poczucie komfortu, którymi można się cieszyć każdego dnia. Wierzę, że kobiety mają w tym zakresie do zaoferowania równie dużo doświadczeń i wnikliwości, co mężczyźni. Samochody nie są już tylko po to, aby przejechać z punktu A do punktu B. Ważne jest, aby dawać ludziom przyjemność; aby cieszyli się czasem spędzonym podczas wspólnej drogi. A jeśli to osiągniemy, więcej osób będzie czerpać przyjemność z jazdy samochodem”./oprac. ns/

źródło: Mazda


Tagi:
Mazda, Mazda MX-30, Tomiko Takeuchi

Zobacz podobne artykuły:

Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Mazda CX-80  - Największy model w europejskiej gamie marki
kalendarz 12/04 2024

Mazda CX-80 - Największy model w europejskiej gamie marki

Wiadomości / News

2024.04.12

Za kilka dni zostanie zaprezentowany nowy SUV Mazdy.
Audi Q6 e-tron i sztuka
kalendarz 05/04 2024

Audi Q6 e-tron i sztuka

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.05

Andrés Reisinger jest jednym z najbardziej rozchwytywanych artystów cyfrowych i projektantów na świecie.
Najnowsze artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.