Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Tajniki Muzeum Mercedesa - emblemat na osłonie chłodnicy
kalendarz 28/05 2021

Tajniki Muzeum Mercedesa - emblemat na osłonie chłodnicy

Moto fanatyk / Mercedes

Znak rozpoznawczy marki i ozdoba karoserii samochodu.

Jednymi z przykładów jest trójramienna gwiazda Mercedesa oraz podwójne „M” Maybacha. Na zróżnicowanej ekspozycji Muzeum Mercedes-Benz prezentowanych jest około 160 pojazdów i łącznie 1500 eksponatów. Szczególną atrakcją są dodatki, które od dekad współtworzą motoryzacyjną kulturę i przyciągają uwagę swoją zaskakującą historią.

Przyciąga wzrok: dumnie umieszczony z przodu samochodu, na szczycie osłony chłodnicy – by wszyscy mogli zobaczyć go jako znak rozpoznawczy danej marki. Niekiedy przypomina nawet małą rzeźbę.

W centrum uwagi: pierwsze samochody nie potrzebowały emblematu na osłonie chłodnicy, ponieważ nie miały nowoczesnych chłodnic z zamkniętym obiegiem cieczy. Układy te zostały wprowadzone wraz ze zwiększaniem mocy silnika, na przełomie XIX i XX w. Wybitnym bohaterem tej historii był Mercedes 35 PS, który w 1901 r. jako pierwszy samochód otrzymał wydajną chłodnicę o strukturze plastra miodu. Od 1909 r. zdobiła ją trójramienna gwiazda Mercedesa – początkowo w postaci wypukłej plakietki.

Symbol siły: to synowie motoryzacyjnego pioniera Gottlieba Daimlera, zmarłego w 1900 r., wpadli na pomysł zaprojektowania gwiazdy Mercedesa. Logo z trzema ramionami symbolizowało wizję Daimlera, który przewidywał zastosowanie swoich silników w pojazdach lądowych, statkach i lotnictwie. 24 czerwca 1909 r. firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) złożyła wniosek o patent na wzór trójramiennej gwiazdy. Do rejestru znaków towarowych wpisano go 9 lutego 1911 r.

Idealne pozycjonowanie: 5 listopada 1921 r. złożono wniosek o rejestrację trójramiennej gwiazdy jako emblematu na osłonie chłodnicy (zarejestrowany jako znak towarowy 2 sierpnia 1923 r.). Służyła ona wówczas jako dekoracja korka wlewu cieczy chłodzącej. Gwiazda była nawet dostępna ze zintegrowanym termometrem cieczy.

Symbol prestiżu: emblemat na osłonie chłodnicy służył jako znak rozpoznawczy wielu pojazdów – i przybierał różne dekoracyjne formy. Jednym z przykładów jest figurka uchwyconej w ruchu kobiety, prezentowana na wystawie w Muzeum Mercedes-Benz. Do najbardziej niezwykłych figurek należą te, które w latach 20. XX w. projektował francuski artysta René Jules Lalique – były one wykonane ze szkła. A kiedy swoje luksusowe automobile wprowadził Maybach, na symbol marki wybrał podwójne „M” (Maybach-Motorenbau), które również służyło jako emblemat umieszczony na osłonie chłodnicy.

Osobisty wybór: w rzadkich przypadkach klienci zastępowali gwiazdę Mercedesa własnymi emblematami. Mercedes-Benz 770 „Grand Mercedes” Cabriolet F (W 07), zbudowany w 1932 r. dla cesarza Wilhelma II, na osłonie chłodnicy miał herb Hohenzollernów. Ten konkretny samochód również można zobaczyć w Muzeum Mercedes-Benz.

Zmiana lokalizacji: po drugiej wojnie światowej coraz popularniejsze stawało się aerodynamiczne doskonalenie nadwozi. W związku z tym chłodnica – jako element funkcjonalny – została przeniesiona pod pokrywę silnika, za osłonę wlotu powietrza. W Mercedesach osłona ta nadal była jednak ozdobiona trójramienną gwiazdą. W latach 90., kiedy upowszechnił się grill zintegrowany z przednią pokrywą, gwiazda została przeniesiona z chromowanego obramowania nieco do tyłu, bezpośrednio na maskę.

Swoboda ruchu: gwiazda szybko została zintegrowana z koncepcją bezpieczeństwa Mercedesa. Aby chronić pieszych w przypadku kolizji, od wczesnych lat 50. XX w. montuje się ją na przegubie uniwersalnym. Jako przedmiot kolekcjonerski gwiazda była często kradziona – co sprawiło, że należała do najczęściej kupowanych części zamiennych Mercedesa.

Alternatywa: gusta klientów zmieniają się na przestrzeni lat. W Klasie C z serii 204 po raz pierwszy zaoferowano do wyboru dwa typy przedniego pasa: z dużą gwiazdą na grillu lub z klasyczną, stojącą gwiazdą na pokrywie silnika. Jedno się nie zmienia: gwiazda pozostaje jednym z najbardziej znanych znaków towarowych na świecie.

Inny wymiar: każdy, kto chce przyjrzeć się z bliska gwieździe Mercedesa o średnicy pięciu metrów, może przyjść do Muzeum Mercedes-Benz. Do 2025 r. przed budynkiem muzeum eksponowana będzie gwiazda Mercedesa z wieży dworca kolejowego w Stuttgarcie. Po remoncie i modernizacji dwutonowa konstrukcja wróci na swoje miejsce i znów – nocą podświetlana – będzie się obracała jako charakterystyczny punkt orientacyjny miasta./oprac. ns/


Tagi:
Mercedes, Muzeum Mercedesa, gwiazda Mercedesa, emblemat Maybacha, Maybach

Zobacz podobne artykuły:

Skoda 130 RS – Deklasowała rywali
kalendarz 13/06 2021

Skoda 130 RS – Deklasowała rywali

Moto fanatyk

2021.06.13

W rywalizacji o rozmaite trofea prześcigali się Abarth, Lancia, Porsche czy Audi, a w 1975 r. na rajdowych OS-ach pojawił się także zespół Skoda Motorsport.
Alfa Romeo na starcie 39. edycji Rajdu „1000 Miglia”
kalendarz 09/06 2021

Alfa Romeo na starcie 39. edycji Rajdu „1000 Miglia”

Moto fanatyk

2021.06.09

Tegoroczna edycja będzie miała miejsce od 16 do 19 czerwca na tradycyjnej trasie Brescia-Rzym-Brescia.
Stary Citroën i morze
kalendarz 03/06 2021

Stary Citroën i morze

Moto fanatyk

2021.06.03

Zlot oldtimerów i youngtimerów marki Citroën będzie miał formę parady, która odwiedzi Koszalin, Mielno i Kołobrzeg.
Najnowsze artykuły:
Dwa razy Ratajczak w Mazda MX-5 Cup

Dwa razy Ratajczak w Mazda MX-5 Cup

Wiadomości / Moto sport

2021.06.14

Na torze Poznań odbyła się w miniony weekend inauguracja pierwszego sezonu polskiej edycji Mazda MX-5 Cup Poland.
Hołowczyc i Kurzeja z kompletem punktów w Mistrzostwach Polski

Hołowczyc i Kurzeja z kompletem punktów w Mistrzostwach Polski

Wiadomości / Moto sport

2021.06.14

Krzysztof Hołowczyc z Łukaszem Kurzeją w BMW X3 CC wygrali ciężyli w drugiej rundzie Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych.
Skoda 130 RS – Deklasowała rywali

Skoda 130 RS – Deklasowała rywali

Moto fanatyk

2021.06.13

W rywalizacji o rozmaite trofea prześcigali się Abarth, Lancia, Porsche czy Audi, a w 1975 r. na rajdowych OS-ach pojawił się także zespół Skoda Motorsport.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.