
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Elegance AllGrip 129 KM – Sprawdzony
Suzuki Vitara bez dwóch zdań nie jest autem krzykliwym. Na tle konkurencji wygląda bardzo konserwatywnie. To nie przeszkadza jednak jemu, żeby odnosić sukcesy na rynku i być jednym z najpopularniejszych aut w swojej klasie.
Z zewnątrz auto na pewno nie rzuca się w oczy. Zachowawcza linia nadwozia o proporcjonalnych kształtach może się jednak podobać. Ładnie wygląda na tle kontrastowych dwóch barw lakieru, którymi pomalowano nadwozie. O nim samym można napisać, że jest poprawne aż do bólu.
Rozsądek przede wszystkim
Wnętrze Vitary to mocny punkt. Mimo, że nie jest zbyt nowoczesne na tle konkurencji to zbiera same pochwały. W zasadzie nie ma się do czego przyczepić. Ergonomia jest wzorowa, a obsługa jest analogowa. Słowa uznania, że wszystko jest czytelne i znajduje się w zasięgu ręki. Wprawdzie panel środkowy zajmuje ekran, ale nie ma wielkości telewizora i jest typowym wyświetlaczem. Systemy audio i info ciągle obsługują tradycyjne przyciski, pokrętła i przełączniki. Przed twarzą kierowcy znajdują się zgrabne, analogowe zegary a pomiędzy nimi mały ekranik. Na konsoli centralnej tylko najpotrzebniejsze funkcje i informacje. Żadnego natłoku danych, z których połowa i tak nie jest do niczego potrzebna. Auto wyposażono w Apple CarPlay/Android Auto.
Chociaż z zewnątrz takie się nie wydaje, to wnętrze jest dosyć obszerne. Jak Japończykom udało się wygospodarować tyle przestrzeni w niewielkim, bo liczącym 417 cm pojeździe? Dodatkowo przednie siedzenia są przyjemnie sprężyste. Irytujące jest zastosowanie skokowej regulacji pochylenia oparcia. Mnie zabrakło też regulacji podparcia lędźwiowej części kręgosłupa.
Tylna kanapa także zdała test z komfortu. Ma bowiem idealnie dobraną długość siedziska, dobry profil i odpowiednio dobrany kąt pochylenia. Na nie, tylko bagażnik. W autach tej wielkości spodziewamy się ponad 400 litrów. Ten w Vitarze to zaledwie 362 litrów.
Prawdziwa hybryda i napęd na obie osie
Pod maską Vitary znalazł się optymalny wybór. Mowa o turbodoładowanej czterocylindrowej jednostce benzynowej o pojemności 1.4 litra i mocy 129 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 235 Nm. Wyposażono ją w układ miękkiej hybrydy. Napęd trafia na obie osie a silnik współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,5 s, a prędkość maksymalna to 190 km/h. Jednostka BoosterJet to dobre osiągi, a praca skrzyni biegów jest precyzyjna i podczas przełączania biegów działa ona płynnie. Zaletą Vitary jest prosty napęd AllGrip (czyli 4x4). Realizowany jest mechanicznie przez sprzęgło elektromagnetyczne. Kontrola trakcji troszczy się o przyczepność. Auto nawet w błocie daje sobie radę.
Jak ze spalaniem? Okazuje się, że auto jest oszczędne. W mieście musimy się liczyć z wynikiem na poziomie 7,5-8 litrów, zaś w trasie niewiele ponad 5,5 litra. Autostrada to wynik 6 litrów. To w połączeniu ze zbiornikiem paliwa wynoszącym 47 litrów umożliwia przejechanie ponad 600 km. Auto zapewnia komfortowe podróżowanie. Zaletą Suzuki jest Vitara zwinność i komfort.
Pod kątem technicznym auto reprezentuje poprzednią epokę. Z tym, że nie ma to znaczenia. Choć nie jest szczytem nowoczesności, to nadal dostarcza sporo przyjemności z jazdy. Zaskakuje kultura pracy jednostki. Do pracy zawieszenia jest bez zarzutu. Układ tłumienia pracuje perfekcyjnie.
Jaka jest Suzuki Vitara? To solidny produkt, choć ma wady. Jednak, jak ktoś jest ich świadomy to jest to rozwiązanie dla niego. Auto jest sprawdzone i wydaje się być bezproblemowym wyborem.
MOTOTRENDY.PL
Zalety auta:
- infotainment
- silnik
- przestronne wnętrze
- komfort
- cena
Wady auta:
- zbyt mały bagażnik
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Elegance AllGrip 129 KM :
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) 4175/1775/1510 mm
Silnik benzynowy z hybrydą: 1462 cm3
Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna
Napęd: 4x4
Maksymalna moc: 129 KM przy 6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 235 Nm
Osiągi:(przyspieszanie 0-100 km/h): 9,5 s
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Deklarowane średnie spalanie: 5,3 l/100 km
Pojemność bagażnika: 362/710 l
Cena: od 100 900 zł (wersja Premium 1.4 2WD)
Cena wersji testowanej: od 112 900 zł
Zobacz podobne artykuły:
Honda CR-V e:HEV Advance AWD – Bez udawania
Testy / Testy
2025.03.14
Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD 184 KM – Mocny gracz
Testy / Testy
2025.03.13
Honda ZR-V e:HEV Sport – Udana propozycja
Testy / Testy
2025.03.13
Zniżki cen na majówkę na stacjach Circle K
Wiadomości / News
2025.04.29
Na to uważaj w drodze na majówkę
Bezpieczeństwo
2025.04.29