Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet mild Hybrid 4WD 129 KM – Oszczędność przede wszystkim
Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet mild Hybrid 4WD 129 KM – Oszczędność przede wszystkim
Suzuki S-Cross jest jednym z najprzystępniejszych cenowo samochodów z napędem na cztery koła. Dodatkowo może pochwalić się nowoczesnym napędem z układem mild hybrid 48V SHVS.
W zeszłym roku Suzuki odświeżyło ten model. Jednak nie była to tylko powierzchowna kosmetyka. W dość poważny sposób został zmodernizowany cały samochód. Z zewnątrz modernizacja zmuszona była przez upływ czasu. Po prostu poprzedni model zestarzał się. Jak prezentuje się obecnie? Na pewno o niebo lepiej. Stał się w końcu atrakcyjnym wizualnie autem, czego do końca nie można było powiedzieć o poprzedniku.
S-Cross pomyślany został jako prosty samochód, którego zadaniem nie jest wyróżnianie się w tłumie, a zawiezienie pasażera z punktu A do punktu B. Dodatkowo w przyzwoitej cenie. Takie jest właśnie to auto. Nadwozie ma nieco pudełkowaty kształt. Nie naliczymy się na nim dużej ilości przetłoczeń. Przednia jego część w końcu fajnie wygląda i ładnie komponuje się z jasnymi kloszami z tyłu auta. Stylizacja nadwozia jest zachowacza, o czym może świadczyć fakt, że jedynym nowoczesnym elementem znaków czasu są LED-owe światła do jazdy dziennej. Ale obiektywnie mówiąc nadwozie może podobać się.
Wnętrze niezbyt nowoczesne ale ergonomiczne
Widać po nim wiek. Największą nowością jest nowy system multimedialny z większym, 9-calowym (oczywiście dotykowym) wyświetlaczem. System multimedialny z dotykowymi przyciskami jest bardzo przyzwoity. Szybko reaguje na dotyk i dysponuje atrakcyjniejszymi grafikami. Suzuki S-Cross oferuje obecnie bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto. Z minusów należy wspomnieć o braku ładowarki indukcyjnej oraz większej ilości wejść USB. Pomyślano natomiast o kierowcy i dlatego Suzuki dysponuje dobrej jakości systemem kamer 360 stopni.
Zaletą auta jest ergonomia. Kokpit został przeciętnie zmontowany i posiada w środkowej części miękką wstawkę. Kierowca ma przed swobą analogiczne i czytelne zegary oraz klasyczny panel dwustrefowej klimatyzacji. W tradycyjny sposób rozwiązano również kwestię dźwigni hamulca ręcznego. Szkoda jedynie, że komputer pokładowy obsługuje się za pomocą bolca przy zegarach. Jest to niewygodne i czasochłonne. Jakość wykonania kabiny jest przeciętna. Można w niej spotkać zarówno miękkie tworzywa, jak i twarde plastiki, np. na górze deski rozdzielczej czy obiciach drzwi.
Kierowca i pasażer mają do dyspozycji wygodne fotele, które są wystarczająco obszerne. Kierowcy i pasażerowi z przodu najbardziej brakować może centralnego podłokietnika. Również z tyłu jest całkiem sporo miejsca na nogi. Zaletą jest płaska podłoga. Pojemność bagażnika w wersji hybrydowej jest naturalnie okrojona i liczy zaledwie 293 litry (wersja z miękką hybrydą zapewnia 430 litrów). Maksymalnie uzyskamy 1111 litrów.
Zaskakuje oszczędnością
Auto napędzane jest przez silnik benzynowy, który wsparty jest silnikiem elektrycznym. Układ miękkiej hybrydy to synchroniczny silnik elektryczny (alternator z rozrusznikiem - ISG) 48V SHVS współpracujący z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1,4 l o mocy 129 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 235 Nm. Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet bardzo dobrze reaguje na gaz i zapewnia odpowiednią dynamikę. Auto przyspiesza do 100 km/h w 10,2 sekundy i osiąga maksymalną prędkość wynoszącą 190 km/h.
Producent podaje średnie zużycie paliwa na poziomie 5,8-5,9 l na 100 km. Nam w warunkach miejskich udało się osiągnąć niskie zużycie paliwa, wynoszące 6,9 l. Silnik elektryczny wspomaga spalinowy (oprócz pracy na biegu jałowym). Jego zadaniem jest odzyskiwanie energii podczas wytrącania prędkości oraz niższe zużycie paliwa. Testowe auto napędzane było na obie osie. Zainstalowano w nim znany napęd ALLGRIP SELECT. Zasługuje on na wysoką ocenę.Jednym pokrętłem można wybrać jeden z czterech trybów pracy napędu: auto, sport, snow oraz lock. Fajnie, że przewidziano również opcję blokady (lock). Wówczas napęd będzie pracował w trybie 50:50.
S-Cross zapewnia komfortowe warunki przemieszczania się. Nie można narzekać na komfort. Wyciszenie kabiny jest dobre. Nie słychać przy tym pracy zawieszenia, które doskonale pokonuje dziury, progi zwalniające, zapadnięte studzienki czy nierówności. Nadwozie ma jednak tendencję do bujania.
Tydzień za kierownicą Suzuki S-Crossa pokazał, że jest to solidne i porządne auto. Może nie spowoduje, że sąsiad będzie jego zazdrościł, ale ma niezaprzeczalne zalety. Bardzo niewielkie zapotrzebowanie na paliwo, wygodne wnętrze, chwalony napęd na 4 koła, czy rozsądna cena stanowią o jego sile. Największą wadą jest jego pojemność bagażnika, który na zakupy jest jednak wystarczający. Kto wie jednak, czy największą zaletą auta nie jest jego cena, zaczynająca się od 99 990 zł (wersja 2WD). Za wersję z napędem na obie osie przyjdzie nam zapłacić 122 400 zł
MOTOTRENDY.PL
Zalety auta:
- napęd na obie osie
- bardzo oszczędny silnik
- wygodne wnętrze
- wyposażenie
- cena
Wady auta:
- niewielki bagażnik w wersji z miękką hybrydą
Podstawowe parametry techniczne Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet mild Hybrid 4WD 129 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4300/1785/1580 mm
Silnik: benzynowy 1373 cm
Moc maksymalna: 129 KM przy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 235 Nm przy 2000-3000 obr/min
Napęd: AWD
Skrzynia: manualna 6 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 10,2 s
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Średni zużycie paliwa: 5,8-5,9 l
Pojemność zbiornika paliwa: 47 l
Pojemność bagażnika: 362/1111 l
Cena: od 99 990 (1.4 BoosterJet mild Hybrid 2WD 6MT Comfort)
Cena auta testowanego: od 122 400 zł
Zobacz podobne artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
Testy / Testy
2024.04.04
Suzuki Swift 2024 – Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2023.12.07
Startuje sezon rajdowych MP
Wiadomości / Moto sport
2024.04.26
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26