SSC Tuatara – jest rekord czy nie?
Wiadomość o przekroczeniu granicy prędkości 500 km/h zelektryzowała wszystkich. A jak jest naprawdę?
Amerykańska marka SSC postanowiła pobić rekord prędkości, który należał do Bugatti. W ubiegłym roku na niemieckim torze testowym Ehra Lessiennie, Bugatti Chiron osiągnął prędkość 490,48 km/h, choć jak się podkreśla był to jeden tylko przejazd. Wymagane jest ażeby prędkość była średnią najwyższego z wyników osiągniętych podczas przejazdu w obie strony. Oficjalnym rekordem na pewno może się szczycić marka Koenigsegg. Model Agera RS osiągnął 447,2 km/h.
10 października br. pod Las Vegas, na siedmiomilowym odcinku model SSC Tuatara osiągnął średnią z dwóch przejazdów na poziomie 508,73 km/h, natomiast podczas drugiego przejazdu, prędkość wyniosła aż 532,93 km/h.
Tymczasem rzekoma prędkość maksymalna została zakwestionowana, co zmusiło producenta do przyznania, że film pokazujący podobno samochód osiągający prędkość 532 km/h był niedokładny.
Kilku YouTuberów zakwestionowało film dokumentujący wynik. Jak twierdzą YouTuberzy na podstawie opublikowanego filmu i lokalizacji biegu po prostu niemożliwe było, aby samochód poruszał się tak szybko, jak wskazał system telemetryczny nałożony na klip.
YouTuberzy zmierzyli odległości i punkty orientacyjne na mapach Google, gdzie miał miejsce rekordowy przejazd i porównali je z filmem, stwierdzając, że samochód jechał znacznie wolniej niż w rzeczywistości.
W odpowiedzi na te sygnały i uwagi w mediach społecznościowych i na różnych forach, SSC wydało oświadczenie, w którym twierdzi, że „szanowany na całym świecie producent urządzeń pomiarowych GPS” Dewetron potwierdził twierdzenie Tuatara o dwukierunkowej średniej prędkości maksymalnej 508,73 km/h. Wkrótce potem Dewetron wydał własne oświadczenie ujawniając, że to nieprawda.
Dyrektor naczelny SSC North America, Jerod Shelby, wydał własne oświadczenie, w którym przyznał, że film z przebiegu bicia rekordu „był nieprawidłowy”, ale stwierdził, że „liczby są rzeczywiście po naszej stronie”.
SSC nadal zatem musi udowodnić, że uzyskane wyniki z przejazdów z maksymalną prędkością były prawdziwe. W tej chwili mamy tylko niedokładny film i oświadczenia SSC broniące wyczynu marki.
Dodajmy, że bolid Tuatara napędzany jest podwójnie doładowanym silnikiem 5.9 V8, który zapewnia moc 1750 KM po zatankowaniu benzyny E85, a napędzany paliwem 91-oktanowym dysponuje mocą 1350 KM. Napęd jest przekazywany za pośrednictwem 7-biegowej przekładni na tylne koła. Prędkość 100 km/h samochód osiąga w 2,7 sekundy./ns/
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.07
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.01
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25