Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Superb 2,0 TDI 190 KM 6AT DSG 4×4 – Dynamiczny abstynent…
kalendarz 12/08 2017

Skoda Superb 2,0 TDI 190 KM 6AT DSG 4×4 – Dynamiczny abstynent…

Testy / Skoda

A mogło być tak pięknie. Volkswagen na początku lat 90. był poważnie zainteresowany przejęciem Żerania. Za to dziś to Czesi w Mladej Boleslaw i Kvasinach produkują fajne auta. Na Żeraniu zaś za kilka lat powstanie pewnie kolejne osiedle mieszkaniowe…

Do ubiegłego roku Superb był flagowcem w „stadzie” Skody. Zdetronizował go Kodiaq. Ale, tylko teoretycznie. Dla wielu użytkowników pozostanie prawdopodobnie najlepszym sedanem/kombi w swojej klasie. Łączy, bowiem w sobie cechy z pozoru nie do pogodzenia: komfort, przestrzeń, niską cenę, wysoką wartość rezydualną, doskonałe parametry i właściwości jezdne.

Pierwszy Superb trafił do salonów Skody w 2001 roku od razu stając się hitem. Przypominał Passata, tyle że miał więcej przestrzeni. Zarówno w kokpicie jak i bagażniku. Po drodze była jeszcze bardziej udana II generacja, a w 2015 roku, do sprzedaży trafiła trzecia odsłona hitowego pojazdu od naszych południowych sąsiadów.

Co się zmieniło?

Całkiem sporo. Nowa stylistyka eksterieru jest nieco zachowawcza. Linia nadwozia jest bardzo podobna do poprzedniej wersji. Zmiany? Wystylizowany od nowa przód, ładniejszy tył i ostre przetłoczenia wzdłuż linii bocznej, bardziej akcentujące dynamiczny charakter auta. Od nowa skonfigurowano też wnętrze. Nowa deska i panel środkowy (w odróżnieniu od poprzedniej generacji, wygląd deski nie każdemu przypadł on do gustu), nowy infotainment. Pozostało to, za co kochamy Superba. Ogrom przestrzeni. W kabinie mieści się bez trudu 5 osób. Fotele przednie są obszerne i zapewniają wygodę także podczas wielogodzinnych podróży. Szeroki zakres regulacji kolumny kierowniczej i fotela kierowcy ułatwiają znalezienie optymalnej pozycji. Kierowca ma również zapewnioną dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, choć biorąc pod uwagę gabaryty pojazdu cieszy, że Superb standardowo jest wyposażony w tylne czujniki parkowania.

Na tylnej kanapie siedzi się… nieprzyzwoicie wygodnie. Tak naprawdę, na kanapie można podróżować z nogą założona na nogę. Jedyne, co przeszkadza, to bardzo wysoki tunel środkowy, szczególnie w wersji AWD. W bagażniku jest miejsce na 660 litrów bagażu. A jeżeli jedziemy tylko w dwie osoby, bagażu może być bez mała 2000 litrów. To naprawdę najobszerniejsze kombi w segmencie. Drugi w kolejności, siostrzany Passat to „ledwie” 650 litrów w konfiguracji 5 osobowej i 1750 w dwuosobowej. Inne kombi z segmentu D, w tej konkurencji pozostają daleko z tyłu. Do tego płaska podłoga i niski, jak to w kombi próg załadowczy sprawia, że nawet płeć teoretycznie słabsza poradzi sobie z wrzuceniem swojej walizki do bagażnika.

Do popchnięcia samochodu z miejsca Czesi proponują 9 silników. 5 z nich to jednostki zasilane benzyną a 4 – olejem napędowym. I właśnie dieslem podróżowaliśmy.

Najmocniejszy z diesli

Pod maska testowego Superba Kombi pracował dziarsko dwulitrowy, doładowany motor czyli 2,0 TDi generujący moc 190 KM przy 3500 obrotach i aż 400 Nm w zakresie od 1750 do 3250 obrotów. Takie parametry gwarantują autu, co najmniej dobre właściwości jezdne. Ważące sporo ponad półtorej tony auto na sprint do pierwszej setki potrzebuje 7,8 sekundy (!), a w sumie, rozpędza się do 230 km/h. Respect…

Napęd na przednią lub obie osie może w Superbie przenosić skrzynia manualna lub automat DSG. I właśnie taka, 6-przełożeniowa, dwusprzęgłowa skrzynia DSG odbierała napęd z silnika i za pośrednictwem układu 4-Motion przenosiła go na obie osie.

Skoda nie mogła zbudować auta na innej płycie podłogowej, niż lekka modułowa MQB. Dlatego jadąc Superbem, mamy wrażenie podróżowania na przykład, Passatem B8. Tyle, że w nieco większej skali. No właśnie, spory rozmiar, niezależne zawieszenie kół i sprężyście zestrojone podwozie przekładają się na komfort podróżowania. A ów komfort i łatwość pokonywania dalekich tras bardzo łatwo docenić. Na pochwałę zasługuje elektrycznie wspomagany układ kierowniczy idealnie dobrany do rodzinnego Superba. W łukach samochód pomimo rozmiarów nie wykazuje nerwowych zachowań i stabilnie wpisuje się w zakręty. W ciaśniejszych łukach masa i duży rozstaw osi pewnie dałyby w kość, ale…, od czego napęd 4Motion i dostępne w testowym egzemplarzu adaptacyjne zawieszenie DCC, które po przyciśnięciu jednego przycisku zmienia charakterystykę pracy amortyzatorów.

Skrzynia DSG, odpowiedzialna za przeniesienie napędu (via Haldex) na obie osie pracuje tak… jak każda DSG. Jest w miarę szybka i bez oporów wbija kolejne przełożenia. Owszem, kultura pracy ustępuje szybkiemu automatowi Forda, ale… Kiedy VW miał skrzenię dwusprzęgłową, Ford dopiero nad swoją pracował. I ten kilkuletni okres jest teraz wyczuwalny. Ale, nie oszukujmy się. Przy 190 KM i 400 Nm nawet zwykły, trójstopniowy automat dałby sobie radę i… nie marudźmy.

Od I generacji Skoda Superb skutecznie wywiązuje się z projektowych założeń. Rodziła się, jako przestronne, funkcjonalne i w miarę komfortowe auto, za które na pewno nie przepłacimy. Minęło ponad 15 lat, dwie generacje i… auto wywiązuje się z zadania wprost perfekcyjnie.

Paweł Pusz

Zalety auta:
przestrzeń z przodu i z tyłu
-przepastna przestrzeń bagażowa
-atrakcyjny wygląd
-ergonomia
-cena

Wada auta:
-zbyt wysoki tunel środkowy

Podstawowe parametry techniczne Skody Superb 2,0 TDI 190 KM 6AT DSG 4×4 :

Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm): 4856/1864/1447/2841
Silnik: turbo diesel z wtryskiem CR
Pojemność: 1968 cm3
Moc maksymalna: 190 KM przy 3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 1750-3250 obr./min
Napęd: AWD
Skrzynia: automatyczna, dwusprzęgłowa DSG 6 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 7,8 s
Prędkość maksymalna: 233 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 5,4/4,1/4,6
Pojemność bagażnika: 660/1950 l
Pojemność zbiornika paliwa 66 l
Cena 149,4 tys. złotych
Cena auta testowego 179 tys. złotych

Zobacz podobne artykuły:

Mercedes Benz Klasa X 350D 4MATIC 7G-Tronic - Zaskakujący
kalendarz 10/10 2019

Mercedes Benz Klasa X 350D 4MATIC 7G-Tronic - Zaskakujący

Testy / Testy

2019.10.10

Choć jest bliźniakiem Nissana Navary NP300 to w praktyce oba auta sporo różni.
Mercedes-Benz Klasa V 250 BLUETEC 7G Tronic – Lider...
kalendarz 01/10 2019

Mercedes-Benz Klasa V 250 BLUETEC 7G Tronic – Lider...

Testy / Testy

2019.10.01

Tym modelem Mercedes odpowiedział na rosnąca popularność Volkswagena. 
Dacia Duster 1,5 dCI 110 KM – Zmiany na plus
kalendarz 30/09 2019

Dacia Duster 1,5 dCI 110 KM – Zmiany na plus

Testy / Testy

2019.09.30

Renault wkroczył do rumuńskiej motoryzacji na początku lat 60-tych. Efektem były dwa udane auta. Najpierw, budowane na licencji Renaulta 8 – Dacia 1100. Potem, budowana na licencji Renaulta 12; Dacia 1300. Ale w latach przeło...
Najnowsze artykuły:
 „Twoje światła, nasze bezpieczeństwo” – kierowcy za darmo sprawdzą ustawienie reflektorów

„Twoje światła, nasze bezpieczeństwo” – kierowcy za darmo sprawdzą ustawienie reflektorów

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.10.23

21 października ruszyła IV edycja ogólnopolskiej kampanii „Twoje światła, nasze bezpieczeństwo”.
42 dni na sprzedaż auta

42 dni na sprzedaż auta

Używane

2019.10.22

Jak wynika z analiz, w tym roku osoby sprzedające swoje auta czekali na kupca średnio 42 dni.
Ott Tänak mistrzem już w Katalonii?

Ott Tänak mistrzem już w Katalonii?

Wiadomości / Moto sport

2019.10.22

Ott Tänak ma przed sobą pierwszą szansę na zapewnienie sobie mistrzowskiego tytułu.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.