Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Scala 1,5 TSI Style 150 KM 6MT – Zupełnie nowa 
kalendarz 07/05 2021

Skoda Scala 1,5 TSI Style 150 KM 6MT – Zupełnie nowa 

Testy / Testy / Skoda

Scala, czyli z łaciny - drabina, powstała na bazie modułowej płyty podłogowej MQB1. Tej samej na której zbudowano VW Polo i T-Rocka ale także Seaty: Aronę i Ibizę. Stylistycznie nawiązuje do konceptu Vison RS. Nie jest wprawdzie tak imponująca, ale z wyjątkowego projektu w wersji produkcyjnej i tak zostało sporo. Nie trzeba być specjalnie spostrzegawczym, żeby odnaleźć  odniesienia do innych produktów z Mladej Boleslav: Fabii i Kamiqa. Za to spróbujcie się doszukać jakiegokolwiek do przodka, czyli Rapida...

Nazwa Scala, zobowiązuje. Pojazd jest dla Czechów drabiną do kilku segmentów. Teoretycznie, Oliver Stefani projektował następcę Rapida. Ale pobawił się konwencją i stworzył alternatywę dla aut o nadwoziu kombi i trochę crossoverów. Po co? Otóż w tym szaleństwie jest metoda. Owszem, przebrane za terenówki auta ciągle sprzedają się doskonale. Ale tak, jak szybko rośnie liczba fanów, coraz więcej klientów szuka czegoś w czym nie czuliby się jak posadzeni na kuchennym taborecie. Skoda, mając już w ofercie crossovery, po raz kolejny postanowiła zrobić  auto międzysegmentowe. Powstała Scala, czyli średniej wielkości hatchback który jest trochę kombi, jednocześnie zapewniając taką ilością przestrzeni, którą dostarczają crossovery.

Coś pomiędzy    
Sylwetka, to coś pomiędzy kombi, hatchbackiem a crossoverem. Nie jest jednak żadnym z nich. Czesi twierdzą, że jest to następcą Rapida. Skoro tak, porównajmy. Scala, jest oczywiście  pojemniejsza od teoretycznego poprzednika. Pojemniejszy jest i kokpit i bagażnik. No i  zdecydowanie lepiej wygląda. Rapid Liftback nigdy nie przekonywał urodą. Nieco lepiej prezentował się Spaceback. Ale i on nie był bez wad. W odróżnieniu, Scala, prezentuje się doskonale. Jeśli zastanawiacie się jak wygląda crossover z opuszczonym zawieszeniem, popatrzcie na Scalę. Widok wcale nie rani oczu! 

Do zaakceptowania
Wnętrze, przez sporą połać szarego plastiku na desce, przywodzi na myśl Golfa VII generacji. Nie, wygląda to jakoś szczególnie źle ale, projektant interioru mógł się lepiej postarać. Za to panel środkowy bez zastrzeżeń. Nowoczesna architektura, ale sam koncept bardzo klimatyczny; zarazem ergonomiczny.  Doskonale prezentuje się spory gabarytowo, za to ładnie wkomponowany w całość - wyświetlacz. Pod nim sterowanie klimatyzacją i nawiewami. Na szczęście, pozostało w postaci fizycznej czyli pokręteł i przycisków! Proste to i praktyczne. Ciekawy koncept to przysłonięte długim nawisem zegary przed oczyma kierowcy. Mimo braku solidnego „daszku”, widać dobrze nawet w ostrym słońcu. A sam wygląd, troszkę retro z nutką nowoczesności, jest ujmujący...

Pojemne wnętrze zapewnia też kilka przemyślnych i pojemnych schowków. Dwa, prawie dwulitrowe w drzwiach tylnych, dwa 2,5-litrowe w przednich oczywiście z wgłębieniem na 1,5-litrowe butelki. Dodatkowo jest też 1,5-litrowy schowek w podłokietniku i duży 6-litrowy, chłodzony w desce. W sumie to dodatkowe 26 litrów. Tak jak kokpit, spory jest sam bagażnik. Prawie 470 litrów, to niezły standard. I 1410 litrów, gdy złożymy oparcie kanapy. Fakt, nie jest to rekord ale i tak więcej niż w Rapidzie.

Na bogato
Standardowe wyposażenie Scali jest bardzo bogate. W najtańszej wersji – Active odnajdujemy asystenta pasa ruchu, kontrolę odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, system wspomagania ruszania pod górę, radioodtwarzacz z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 6,5 cala z 4 głośnikami i Bluetooth, manualną klimatyzację, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, reflektory LED Basic, tylne światła diodowe W wersjach Ambition i Style, lista jest dużo dłuższa.

Dwie benzyny i jeden diesel
Dwa benzynowe to 1,0 i 1,5 oraz jeden diesel o pojemności 1,6-litra. Testową Scalę w ruch wprawiał najmocniejszy – 1,5 litrowy o mocy 150 KM (moc dostępna przy 5000 obrotach) generujący 250 Nm w zakresie 1500 – 3500 obrotów. Jednostkę dzielnie wspierała skrzynia manualna o 6 przełożeniach. Efekt współpracy, to 8,2 sekundy do pierwszej setki i 220 km/h maksymalnie. Także przy dystrybutorze nie ma tragedii. Scala skonsumowała średnio w teście 6,2 litra. W mieście, coś około 8,3 a w trasie – 5,8 litra. Warto jednak zaznaczyć, że jeśli jedziemy bardzo spokojnie, nie przekraczając 90 km/h, spalanie może spaść nawet poniżej 4 litrów!

Bez problemów
Prowadzenie auta nie nastręcza kłopotów. Charakterystyka pojazdu, zdecydowanie neutralna. Wiem,  jazda nie wzbudza ekscytacji, ale z drugiej strony nie ma się też do czego przyczepić. Sprężyste zawieszenie daje z jednej strony stabilność. Z drugiej, lepiej niż niezły komfort dla pasażerów. Owszem, nierówności trochę czuć ale podskakiwanie tylnej osi nie jest specjalnie nieprzyjemne.

Układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem działa bardzo precyzyjnie. Dostarcza via kierownica wystarczająco dużo informacje o zachowaniu przednich kół. Owszem, przy zbyt szybko pokonywanych zakrętach pojawia się tendencja do nadsterowności. To niestety efekt zastosowania w tylnym zawieszeniu belki skrętnej. Na szczęście, w opcji jest zawieszenie aktywne z dodatkowymi trybami jazdy, które, dzięki preselekcji, zapewni zmianę siły wspomagania kierownicy i lepszą reakcje na gaz.

W mojej opinii, w swoim segmencie Scala jest numerem jeden. Jedno z lepszych aut którymi w tym roku jeździłem. Łącząc cechy rodzinnego kombi i crossovera zapewnia komfort i przestrzeń. Czesi połączyli w Scali zalety wspomnianych aut. Wyeliminowali ich wady. Czy dzięki temu Scala odniesie  sukces na miarę Octavii i Fabii. Dobre pytanie...
RED

Zalety auta:
– design
– stosunek ceny do jakości
– standardowe wyposażenie

Wady auta:
– standardowe zawieszenie

Podstawowe parametry techniczne Skoda Scala 1,5 TSI Style 150 KM 6MT:
Wymiary zewnętrzne (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi/mm): 4362/1793/1471/2649 
Silnik: 1498 cm benzynowy, wsparty turbiną
Moc maksymalna: 150 KM przy 5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm w zakresie 1500 – 3500 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna, 6 przełożeń
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Przyspieszenie: 8,2 s
Deklarowane, średnie zużycie paliwa: 7,9/5,0/5,6 l
Zbiornik paliwa: 40 l
Bagażniki: 476/1410 l
Cena: od 67 100 zł (wersja 1.0 Active 95 KM)
Cena wersji testowanej: 88 650 zł


Tagi:
Skoda Scala 1, 5 TSI Style 150 KM 6MT, Skoda Scala 1, 5 TSI Style 150 KM, Skoda Scala 1, 5 TSI, Skoda Scala, test Skoda Scala 1, 5 TSI Style 150 KM 6MT, test Skoda Scala 1, 5 TSI Style 150 KM, test Skoda Scala 1, 5 TSI, test Skoda Scala

Zobacz podobne artykuły:

Isuzu D-Max LSE 1,9 DDI 163 KM 4x4 5A/T - Bezkonkurencyjny
kalendarz 26/07 2022

Isuzu D-Max LSE 1,9 DDI 163 KM 4x4 5A/T - Bezkonkurencyjny

Testy / Testy

2022.07.26

Isuzu D-Max III zadebiutował w 2020 roku. Poza zmianami w stylistyce w porównaniu do poprzednika stracił… 2 cylindry i sporo niutonometrów. Zyskał niższą normę emisji i (na szczęście) w terenie i pracy pozostał równie dzielny...
SsangYong Tivoli 1,5 T-GDI 163 KM 6A/T – Rozsądny wybór
kalendarz 22/06 2022

SsangYong Tivoli 1,5 T-GDI 163 KM 6A/T – Rozsądny wybór

Testy / Testy

2022.06.22

Zaprawdę nie wiem która to już próba zaistnienia niszowej koreańskiej marki na polskim rynku. Wydaje się jednak, że tym razem będzie udana.
Volvo V90 Cross Country B5 AWD diesel Mild Hybrid 249 KM A/T - Prekursor
kalendarz 22/06 2022

Volvo V90 Cross Country B5 AWD diesel Mild Hybrid 249 KM A/T - Prekursor

Testy / Testy

2022.06.22

Duże, podwyższane kombi pojawiło się na rynku w 1997 roku. Rynek przyjął je z entuzjazmem.  Auto okazało się na tyle popularne, że pomysł szybko skopiowały Audi i Mercedes.
Najnowsze artykuły:
Olej do skrzyni biegów a olej silnikowy – czy można stosować ten sam?

Olej do skrzyni biegów a olej silnikowy – czy można stosować ten sam?

Warsztat / Porady

2022.08.02

Samochód, podobnie jak człowiek, wymaga odpowiednich elementów, by prawidłowo funkcjonować.
 Ile kosztuje polisa dla Tesli?

Ile kosztuje polisa dla Tesli?

Finanse / Ubezpieczenia

2022.08.01

Ubezpieczenie komunikacyjne OC aut elektrycznych kosztuje podobnie co spalinowych tej samej klasy. Jednak w przypadku AC dla e-pojazdów trzeba liczyć się z poważnym wydatkiem.
Mitsubishi L200 – Testy rajdowej wersji

Mitsubishi L200 – Testy rajdowej wersji

Wiadomości / Wydarzenia

2022.07.30

Mitsubishi Ralliart przy wsparciu technicznym Mitsubishi Motors weźmie udział w Rajdzie Asia Cross Country Rally.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.