Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 DSG - Dylemat
kalendarz 19/01 2016

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 DSG - Dylemat

Testy / Skoda / slider

Skoda Octavia to nie tylko praktyczne i wygodne kombi. Okazuje się, że w wersji Scout doskonale radzi sobie z nieco trudniejszymi warunkami na drodze. Skoda Octavia Scout to propozycja dla tych, którzy potrzebują wygodnego auta osobowego z przepastnym bagażnikiem, napędem na obie osie i gotowego na zapuszczenie się w gorszy niż utwardzona nawierzchnia teren.

Podkreślenie odmienności Odnośnie wyglądu Octavii pisano już wiele. Pozwolicie zatem, że z dziennikarskiego obowiązku dodam jedynie, że w porównaniu do ,,zwykłej” odmiany Octavii, auto posiada podwyższony prześwit i podobnie jak niektóre odmiany napęd 4x4. Skoda wyróżnia się z zewnątrz dzięki czarnym plastikowym osłonom na progach oraz błotnikach. Do tego wyposażona została w czarne plastiki na zderzakach jak i srebrne wstawki w zderzakach znajdujące się na dolnej partii zderzaka, mające je chronić w zderzeniu z przyrodą. Najważniejszy w tym wszystkim jest prześwit, który o 31 mm różni się na korzyść w stosunku do normalnego modelu. Dzięki temu znacznie łatwiej jest pokonywać łąki i leśne ścieżki.

Bez niespodzianek Wnętrze Skody to minimalistyczno-konserwatywna stylistyka. Deska rozdzielcza może nie jest za bardzo rzucająca się w oczy, ale nikt tego od Skody nie oczekuje. W zamian otrzymujemy przyzwoite i miękkie w dotyku materiały. Uwagę zwraca ergonomia. Kierowcy na pewno do gustu przypadnie kierownica o grubym wieńcu. W porównaniu do ,,zwykłej” odmiany jedynym odróżnikiem modelu Scout są akcenty z tym napisem na gałce dźwigni zmiany biegów, ozdobie kierownicy czy oparciach foteli. Jeżeli miałbym się do czegoś przyczepić to do wszędobylskiej czerni panującej wewnątrz. Sytuację lekko poprawiały delikatne panele z tworzywa udające drewno, które znalazły zastosowane na boczkach drzwiowych i w obrębie dźwigni zmiany biegów. Na środku deski rozdzielczej znajduje się system multimedialny. Znajduje się w nim m.in. sprzęt auto oraz nawigacja satelitarna. Udając się w dalszą podróż docenimy wygodne siedzenia oraz kanapę. Kierowca idealnie dobierze pozycję za kierownicą, która jest regulowana w dwóch płaszczyznach. Podobnie, jak podłokietnik – rzecz rzadka w segmencie C. Miejsca nie brakuje zarówno z przodu, jak na tylnej kanapie. Dużym plusem Skody Octavii Scout jest jej bagażnik. Jest on olbrzymi i liczy aż 610 litrów. Maksymalnie uzyskamy aż 1740 litrów. Do tego ma on regularne kształty i dysponuje opcjonalnie systemem elastycznych siatek, dzięki którym możemy bez obaw przewozić różne rzeczy.

Mocny punkt Pod maską naszej testowej Skody znalazł się silnik wysokoprężny o mocy 184 KM. Ta dwulitrowa jednostka może poszczycić się niezłym momentem obrotowym wynoszącym 380 Nm. Octavia Scout oferowana jest na rynku wyłącznie z napędem na obie osie. Oparty jest on o piątą generację sprzęgła Haldex. Moc przenoszona jest poprzez automatyczną 6-biegową skrzynię DSG. Dynamika auta jest więcej, aniżeli zadowalająca. Już po 7,8 sekundy uzyskamy 100 km/h, zas prędkość maksymalna wynosi blisko 220 km/h. Auto oprócz tego, że jest dynamiczne to również oszczędne. W warunkach miejskich zużycie paliwa wyniosło niewiele ponad sześć litrów. To rewelacyjny rezultat biorąc pod uwagę fakt, iż napędzane jest przez obie osie oraz masę własną wynoszącą blisko 1600 kg. Szkoda jedynie, że zbiornik paliwa wynosi tylko 55 litrów. Skoda Octavia Scout (również Seat Leon X-Perience oraz Volkswagen Golf Alltrack), posiada w konstrukcji seryjnie montowany napęd czterech kół z wielopłytkowym sprzęgłem Haldex V generacji. Sprzęgło współpracuje z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego i stabilizacją toru jazdy ESC. Podczas jazdy siła napędowa jest przekazywana na przód. Koła tylne są dołączane przez elektroniczny sterownik dopiero w razie potrzeby. Napęd umożliwia ciągnienie przyczepy o masie do 2 ton. Auto wyposażone zostało w wiele pomocnych systemów wspomagających kierowcę. Jednym  znich jest elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS zintegrowana z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC. Docenimy elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, które jest zależne od prędkości samochodu. Kierowca ma do wyboru pięć trybów jazdy (SPORT, NORMAL, ECO i INDIVIDUAL). Dzięki temu może skonfigurować pojazd zgodnie z własnymi potrzebami. W porównaniu do innych modeli Octavii daje się odczuć większe przechyły karoserii na łukach. Ale nie zagrażają one stabilności prowadzenia. Jednocześnie wysoki jest komfort tłumienia nierówności. Autem możemy wjechać na wzniesienie o 17-procentowym nachyleniu. O ile na pozamiejskie wertepy to wystarczy, o tyle na cięższy teren się nie powinniśmy nią zapędzać.

Jaka jest Skoda Octavia Scout? To niewątpliwie udany model. Konkurencja, jak pisaliśmy powyżej nie śpi i wypuściła na rynek Seata Leona X-Perience oraz Volkswagena Golfa Alltrack. Cena ,,zwykłej” Octavii kombi z napędem na obie osie i tym samym silnikiem zaczyna się od 108 500 zł. Wersja Scout kosztuje więcej, bo 120 000 zł. W tej cenie dostajemy auto z większym prześwitem, i trzeba przyznać że atrakcyjniejsze. Ale czy naprawdę warto dopłacać w tej sytuacji 11 500 zł? Zwróćmy przy okazji uwagę, że gdybyśmy doposażyli auto podobnie, jak nasze testówkę wówczas jej cena wzrosłaby aż do 163 800 zł.

Paweł Pusz Zalety auta: -wygodne i przestronne wnętrze -dynamiczny i oszczędny silnik -pojemny bagażnik -napęd na cztery koła -skrzynia DGS -możliwość dowolnej konfiguracji trybów jazdy Wady auta: -za mały zbiornik paliwa -wysoka cena modelu testowego po doposażeniu Podstawowe parametry techniczne Skody Octavii Scout 2.0 TDI 4x4 DSG 184 KM: Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4685/1814/1531 mm Silnik: wysokoprężny z turbodoładowaniem Pojemność: 1968 cm3 Moc maksymalna: 184 KM przy 3500 obr./min Maksymalny moment obrotowy: 380 Nm przy 1750-3000 obr./min Przyspieszenie (0-100 km/h): 7,8 s. Prędkość maksymalna: 219 km/h Zużycie paliwa (trasa/miasto/średnio): 5,6/4,6/5,0 l Skrzynia: automatyczna 6-biegowa DSG Pojemność bagażnika: 610/1740 l Pojemność zbiornika paliwa; 55 l Cena auta: od 116 300 zł (wersja 1/8 TSI DSG 180 KM) Cena wersji prezentowanej: od 124 000 zł Cena auta testowego: 163 800 zł [gallery ids="55466,55471,55478,55479,55509,55472,55468,55487,55465,55458,55460,55496,55493,55483,55495,55515,55513,55512,55514,55516,55511,55510,55508,55504,55507,55502,55503,55497,55500,55499,55498,55494,55489,55485,55484,55480,55481,55482,55459,55457,55454,55492,55491,55462,55477,55476,55475,55473,55451,55467,55464,55452"]    

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Škoda przedłuża umowę z Tour de France
kalendarz 18/03 2024

Škoda przedłuża umowę z Tour de France

Wiadomości / News

2024.03.18

Po dwóch dekadach Škoda przedłuża współpracę do 2028 r.
Nowa wystawa w muzeum Škody
kalendarz 10/03 2024

Nowa wystawa w muzeum Škody

Moto fanatyk

2024.03.10

Od 17 stycznia br. w muzeum marki Škoda trwa prezentacja najnowszej wystawy poświęconej działaniom firmy w ochronę środowiska.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.