Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI 190 KM 4x4 7DSG – W dobrym kierunku...
kalendarz 19/05 2020

Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI 190 KM 4x4 7DSG – W dobrym kierunku...

Testy / Testy / Skoda

Klienci pokochali SUV-y i crossovery. Dlatego każdy szanujący się producent musi mieć w ofercie przynajmniej jedno auto lepiej lub gorzej udające terenówkę. Skoda ma ich aż trzy. Dziś o jednym z nich – Karoqu! 

Chronologicznie, to drugi taki pojazd w ofercie czeskiego producenta. Debiutował w 2017 roku. Rok po Kodiaqu. Jest od niego znacznie mniejszy. Można go zakwalifikować do segmentu SUV-ów kompaktowych. 

Na płycie MQB
Samochód powstał na płycie MQB. W sumie, jest bliźniakiem Seata Ateca. Wśród pojazdów SUV koncernu VAG plasuje się więc tuż przed VW T-Roc i tuż za Tiguanem. O jego bliźniaku, Seacie Ateca mówią, że jest Ibizą XL. Czy Karoq jest więc FabiĄ na sterydach? Zdecydowanie nie! Wynika to ze specyfiki czeskiego producenta. Skoda robi pojazdy międzysegmentowe. Wystarczy popatrzeć, na Octavię czy Rapida…

Karoq, tylko początkowo sprawia wrażenie kopii Kodiaqa. Nie jest jednak „baby Kodiaqiem”. Ma odmienne charakter i kilka stylistycznych smaczków. W krótkiej, żołnierskich słowach mogę skonstatować to tak: zwalisty Kodiaq nie jest moim ulubieńcem, ale Karoq przypadł mi do gustu.

W trosce o detale
Skoda zadbała by Sportline wyróżniał się sportowymi akcentami. Łatwo zauważyć inaczej wystylizowane zderzaki czy czarne 18-calowe felgi. Dodatkowo, są też srebrno-czarne wstawki, które sprawiają, że auto prezentuje się zadziorniej niż w bazowej stylizacji. Kokpit, pomimo tego że jest kopia innych modeli Skody – też zindywidualizowano. Jasne, że topografia, stylistyka pozostały bez zmian, ale... Wnętrzu rodzinnego SUV-a również nadano sportowego klimatu. Pedały pokryto stalą nierdzewną, podsufitka jest czarnego koloru, a trójramienna, spłaszczona u dołu kierownica wykończona perforowaną skórą (dobrze leży w dłoniach). No i oczywiście sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Wyglądają „bojowo”, ale są nieco zbyt miękkie, a do tego siedzi się na nich trochę jak na stołkach.

Kokpit mieści 4 dorosłe osoby. Gwarantuje przy tym spory komfort podróżowania. Piąta osoba na środkowym miejscu też się zmieści. Z tym, że awaryjnie. Bo o komforcie a nawet wygodzie, może zapomnieć. Wprawdzie tunel środkowy jest niski. Za to podłokietnik umieszczony pomiędzy przednimi siedzeniami jest długi, rozbudowany w stronę tylnej kanapy. Na szczęście, kanapę za dopłatą można zamienić na rząd trzech osobnych siedzeń – Varioflex. Posadowiony za nimi bagażnik jest duży i regularny. Mieści ponad 520 litrów lub 1630, jeśli fotele (kanapę) złożymy.

Pod maską, jak tradycja Volkswagena nakazuje; cała gama jednostek napędowych. Trzy motory benzynowe i kolejne trzy diesle. Testowego Karoqa napędzał najmocniejszy silnik o pojemności 2 litrów i mocy 190 KM (4200 obrotów) i 320 Nm momentu obrotowego (1500 – 4100 obrotów). Efekt zgodnie z przewidywaniami zacny nad wyraz – 211 km/h i 7,0 sekund do pierwszej setki. Wbrew pozorom przy dystrybutorze też nie ma dramatu. Spalanie i w teorii i w praktyce wygląda nieźle. Według producenta: 11,2 w mieście, 7,3 w trasie i 8,4 średnio. W praktyce: około 12 w mieście, 7,7 w trasie i 8,8 litra średnio. Tym, którzy właśnie złapali się za głowy – Karoq Sportline ma automat DSG, który absolutnie zawsze podnosi nieco spalanie, a do tego także napęd AWD, który… też nie obniża konsumpcji.

Gang dwulitrowego silnika jest (o co w dobie trzycylindrowych rachitycznych motorków) bardzo przyjemne dla ucha. Mimo to, a może właśnie dlatego Skoda zdecydowała się go wzmocnić za pomocą głośników. Efekt jest nad wyraz rasowy dźwięk. Występuje on w każdym trybie jazdy, poza indywidualnym.

A propos dźwięk – dwulitrowy Karoq zapewnia bardzo wysoki komfort akustyczny.  Samochód, szczególnie jeśli nie wykorzystujemy całej mocy silnika jest bardzo cichy. W trasie, do około 110 km/h, jest – jak na SUV-a oczywiście, zaskakująco spokojnie. Powyżej 120 robi się już nieco głośniej. Mimo wszystko komfortem akustycznym przebija większość aut konkurencji.

W normie
Właściwości trakcyjne zgodne z przeznaczeniem. Rodzinny SUV, nawet z mocnym silnikiem prowadzi się jak… rodzinny SUV! Warto jednak zauważyć, że pomimo dużych felg i niskoprofilowych opon zawieszenie  skutecznie izoluje od większości nierówności. Choć w samochodzie zamontowano 190-konną jednostkę, zaskoczyła mnie mało sportowa charakterystyka prowadzenia. Pomimo sztywniejszych sprężyn i amortyzatorów, Karoq Sportline jest nieco zbyt… rodzinny. Układ kierowniczy do nadmiernie czułych nie należy. W efekcie nie przekazuje wszystkich informacji prowadzącemu. Warto w ciaśniejszych łukach uważać. Auto ma zauważalne tendencje do nadsterowności.

Czy SUV-y i crossovery to przyszłość motoryzacji? Kto to wie? Tylko w grupie Volkswagena możemy kupić blisko 20 aut o takim typie nadwozia. I to w absolutnie każdym segmencie. Od Skody aż po Rolls Royce. Niektórzy producenci odchodzą od wytwarzania aut z tradycyjnymi nadwoziami. Szaleństwo czy znak czasów? A może jedno i drugie. Jak w to szaleństwo wpisuje się Skoda? Otóż trafia. W gust… 
Paweł Pusz

Zalety auta:
- przestronna kabina
- materiały wykończeniowe
- bogaty pakiet aktywnych systemów bezpieczeństwa w wyposażeniu podstawowym

Wady auta:
- niepewne zachowanie w zbyt szybko pokonywanych zakrętach
- kultura pracy jednostki napędowej pozostawia nieco do życzenia

Dane techniczne Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI 190 KM 4x4 7DSG:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4382/1841/1605/2638 mm
Jednostka napędowa: benzynowa, wspomagana turbiną
Pojemność silnika: 1984 cm3
Moc/moment obrotowy: 190 KM przy 4200 obrotów/320 Nm w zakresie 1500-4100 obr.
Rodzaj napędu: AWD
Skrzynia biegów: DSG 7
Osiągi (0-100 km/h): 7 s.
Prędkość maksymalna 211 km/h 
Deklarowane zużycie paliwa (średnie/ w trasie/w cyklu miejskim): 11,2/7,3/8,4 l
Zużycie paliwa w teście: 12,0/7,7/8,8 l
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Pojemność bagażnika: 521/1630 l 
Cena: od 81 750 zł (wersja 1.0 TSI Ambition 85 KM)
Cena wersji prezentowanej: od 127 450 zł


Tagi:
Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI 190 KM 4x4 7DSG, Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI 190 KM, Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI, Skoda Karoq, test Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI 190 KM 4x4 7DSG, test Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI, test Skoda Karoq

Zobacz podobne artykuły:

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Turbo 163 KM 6MT FWD – Japoński oryginał
kalendarz 10/06 2020

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Turbo 163 KM 6MT FWD – Japoński oryginał

Testy / Testy

2020.06.10

Kilka lat temu Mitsubishi zaszokowało decyzja o definitywnym pożegnaniu z sedanami, hatchbackami i kombi. Z oferty a wcześniej z taśm produkcyjnych wypadły Lancer i Galant. Firma przestawiła się w całości na SUV-y, crossovery...
Volkswagen Passat Variant Elegance 2,0 TSI 190 KM DSG7 – Rodzinne rozwiązanie...
kalendarz 04/06 2020

Volkswagen Passat Variant Elegance 2,0 TSI 190 KM DSG7 – Rodzinne rozwiązanie...

Testy / Testy

2020.06.04

Niewiele aut zasługuje na miano samochód – instytucja. Volkswagen ma w swoim portfolio dwa takie pojazdy. Obok Golfa, jest tez Passat. 
Toyota Corolla TS Kombi Executive 2,0 Hybrid Dynamic Force 184 KM e-CVT – W nowym kierunku
kalendarz 29/05 2020

Toyota Corolla TS Kombi Executive 2,0 Hybrid Dynamic Force 184 KM e-CVT – W nowym kierunku

Testy / Testy

2020.05.29

Toyota Corolla TS Kombi Executive 2,0 Hybrid Dynamic Force 184 KM e-CVT – W nowym kierunku
Najnowsze artykuły:
Kradzionym autem na podwójnym gazie

Kradzionym autem na podwójnym gazie

Wiadomości / News

2020.08.08

Kielecki sąd zdecyduje wkrótce o losie 43- latka, który został we wtorek zatrzymany przez policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego kieleckiej komendy miejskiej.
 Lexus RC F - 1200 KM i karbonowo-kevlarowe nadwozie

Lexus RC F - 1200 KM i karbonowo-kevlarowe nadwozie

Wiadomości / Ciekawostki

2020.08.07

Tak ekstremalnego Lexusa jeszcze nie było.
Elektryczna przyszłość assistance

Elektryczna przyszłość assistance

Warsztat / Technika

2020.08.07

Rynek elektromobilności w Polsce dzieli wciąż duży dystans do innych państw europejskich, ale branża rozwija się bardzo dynamicznie.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.