Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI 190 KM 4x4 7DSG – W dobrym kierunku...
kalendarz 19/05 2020

Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI 190 KM 4x4 7DSG – W dobrym kierunku...

Testy / Testy / Skoda

Klienci pokochali SUV-y i crossovery. Dlatego każdy szanujący się producent musi mieć w ofercie przynajmniej jedno auto lepiej lub gorzej udające terenówkę. Skoda ma ich aż trzy. Dziś o jednym z nich – Karoqu! 

Chronologicznie, to drugi taki pojazd w ofercie czeskiego producenta. Debiutował w 2017 roku. Rok po Kodiaqu. Jest od niego znacznie mniejszy. Można go zakwalifikować do segmentu SUV-ów kompaktowych. 

Na płycie MQB
Samochód powstał na płycie MQB. W sumie, jest bliźniakiem Seata Ateca. Wśród pojazdów SUV koncernu VAG plasuje się więc tuż przed VW T-Roc i tuż za Tiguanem. O jego bliźniaku, Seacie Ateca mówią, że jest Ibizą XL. Czy Karoq jest więc FabiĄ na sterydach? Zdecydowanie nie! Wynika to ze specyfiki czeskiego producenta. Skoda robi pojazdy międzysegmentowe. Wystarczy popatrzeć, na Octavię czy Rapida…

Karoq, tylko początkowo sprawia wrażenie kopii Kodiaqa. Nie jest jednak „baby Kodiaqiem”. Ma odmienne charakter i kilka stylistycznych smaczków. W krótkiej, żołnierskich słowach mogę skonstatować to tak: zwalisty Kodiaq nie jest moim ulubieńcem, ale Karoq przypadł mi do gustu.

W trosce o detale
Skoda zadbała by Sportline wyróżniał się sportowymi akcentami. Łatwo zauważyć inaczej wystylizowane zderzaki czy czarne 18-calowe felgi. Dodatkowo, są też srebrno-czarne wstawki, które sprawiają, że auto prezentuje się zadziorniej niż w bazowej stylizacji. Kokpit, pomimo tego że jest kopia innych modeli Skody – też zindywidualizowano. Jasne, że topografia, stylistyka pozostały bez zmian, ale... Wnętrzu rodzinnego SUV-a również nadano sportowego klimatu. Pedały pokryto stalą nierdzewną, podsufitka jest czarnego koloru, a trójramienna, spłaszczona u dołu kierownica wykończona perforowaną skórą (dobrze leży w dłoniach). No i oczywiście sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Wyglądają „bojowo”, ale są nieco zbyt miękkie, a do tego siedzi się na nich trochę jak na stołkach.

Kokpit mieści 4 dorosłe osoby. Gwarantuje przy tym spory komfort podróżowania. Piąta osoba na środkowym miejscu też się zmieści. Z tym, że awaryjnie. Bo o komforcie a nawet wygodzie, może zapomnieć. Wprawdzie tunel środkowy jest niski. Za to podłokietnik umieszczony pomiędzy przednimi siedzeniami jest długi, rozbudowany w stronę tylnej kanapy. Na szczęście, kanapę za dopłatą można zamienić na rząd trzech osobnych siedzeń – Varioflex. Posadowiony za nimi bagażnik jest duży i regularny. Mieści ponad 520 litrów lub 1630, jeśli fotele (kanapę) złożymy.

Pod maską, jak tradycja Volkswagena nakazuje; cała gama jednostek napędowych. Trzy motory benzynowe i kolejne trzy diesle. Testowego Karoqa napędzał najmocniejszy silnik o pojemności 2 litrów i mocy 190 KM (4200 obrotów) i 320 Nm momentu obrotowego (1500 – 4100 obrotów). Efekt zgodnie z przewidywaniami zacny nad wyraz – 211 km/h i 7,0 sekund do pierwszej setki. Wbrew pozorom przy dystrybutorze też nie ma dramatu. Spalanie i w teorii i w praktyce wygląda nieźle. Według producenta: 11,2 w mieście, 7,3 w trasie i 8,4 średnio. W praktyce: około 12 w mieście, 7,7 w trasie i 8,8 litra średnio. Tym, którzy właśnie złapali się za głowy – Karoq Sportline ma automat DSG, który absolutnie zawsze podnosi nieco spalanie, a do tego także napęd AWD, który… też nie obniża konsumpcji.

Gang dwulitrowego silnika jest (o co w dobie trzycylindrowych rachitycznych motorków) bardzo przyjemne dla ucha. Mimo to, a może właśnie dlatego Skoda zdecydowała się go wzmocnić za pomocą głośników. Efekt jest nad wyraz rasowy dźwięk. Występuje on w każdym trybie jazdy, poza indywidualnym.

A propos dźwięk – dwulitrowy Karoq zapewnia bardzo wysoki komfort akustyczny.  Samochód, szczególnie jeśli nie wykorzystujemy całej mocy silnika jest bardzo cichy. W trasie, do około 110 km/h, jest – jak na SUV-a oczywiście, zaskakująco spokojnie. Powyżej 120 robi się już nieco głośniej. Mimo wszystko komfortem akustycznym przebija większość aut konkurencji.

W normie
Właściwości trakcyjne zgodne z przeznaczeniem. Rodzinny SUV, nawet z mocnym silnikiem prowadzi się jak… rodzinny SUV! Warto jednak zauważyć, że pomimo dużych felg i niskoprofilowych opon zawieszenie  skutecznie izoluje od większości nierówności. Choć w samochodzie zamontowano 190-konną jednostkę, zaskoczyła mnie mało sportowa charakterystyka prowadzenia. Pomimo sztywniejszych sprężyn i amortyzatorów, Karoq Sportline jest nieco zbyt… rodzinny. Układ kierowniczy do nadmiernie czułych nie należy. W efekcie nie przekazuje wszystkich informacji prowadzącemu. Warto w ciaśniejszych łukach uważać. Auto ma zauważalne tendencje do nadsterowności.

Czy SUV-y i crossovery to przyszłość motoryzacji? Kto to wie? Tylko w grupie Volkswagena możemy kupić blisko 20 aut o takim typie nadwozia. I to w absolutnie każdym segmencie. Od Skody aż po Rolls Royce. Niektórzy producenci odchodzą od wytwarzania aut z tradycyjnymi nadwoziami. Szaleństwo czy znak czasów? A może jedno i drugie. Jak w to szaleństwo wpisuje się Skoda? Otóż trafia. W gust… 
Paweł Pusz

Zalety auta:
- przestronna kabina
- materiały wykończeniowe
- bogaty pakiet aktywnych systemów bezpieczeństwa w wyposażeniu podstawowym

Wady auta:
- niepewne zachowanie w zbyt szybko pokonywanych zakrętach
- kultura pracy jednostki napędowej pozostawia nieco do życzenia

Dane techniczne Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI 190 KM 4x4 7DSG:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4382/1841/1605/2638 mm
Jednostka napędowa: benzynowa, wspomagana turbiną
Pojemność silnika: 1984 cm3
Moc/moment obrotowy: 190 KM przy 4200 obrotów/320 Nm w zakresie 1500-4100 obr.
Rodzaj napędu: AWD
Skrzynia biegów: DSG 7
Osiągi (0-100 km/h): 7 s.
Prędkość maksymalna 211 km/h 
Deklarowane zużycie paliwa (średnie/ w trasie/w cyklu miejskim): 11,2/7,3/8,4 l
Zużycie paliwa w teście: 12,0/7,7/8,8 l
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Pojemność bagażnika: 521/1630 l 
Cena: od 81 750 zł (wersja 1.0 TSI Ambition 85 KM)
Cena wersji prezentowanej: od 127 450 zł


Tagi:
Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI 190 KM 4x4 7DSG, Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI 190 KM, Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI, Skoda Karoq, test Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI 190 KM 4x4 7DSG, test Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI, test Skoda Karoq

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Auto-Wimar nagrodzony
kalendarz 05/12 2023

Auto-Wimar nagrodzony

Wiadomości / News

2023.12.05

Sieć salonów Grupy Auto-Wimar, dealera marki Skoda został nr #1 salonów w Polsce. Wielki Test Salonów 2023 dla poszczególnych marek samochodów został przeprowadzony przez Auto-Świat.
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy

2023.09.22

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.