
Skoda Enyaq RS Race - Wyczynowy "elektryk"
Elektryczny crossover coupe przeszedł radykalną metamorfozę.
W maju tego roku opisywaliśmy koncepcyjny pojazd Enyaq RS Race, który jeszcze był widoczny na rysunkach. Teraz możemy zaprezentować samochód w pełnej krasie zgodnie z zapowiedziami Daniela Petry z biura projektów „…Škoda Enyaq RS Race to nie tylko koncept, który zostanie jedynie na papierze; to będzie prawdziwy samochód.”
Samochód jest dziełem Škoda Motorsport przy współpracy z firmą Bcomp. Enyaq RS Race ma udowodnić, że pojazd z napędem elektrycznym może być autem wyczynowym, budzącym emocje. Auto oparte na modelu Enyaq Coupé RS ma obniżone zawieszenie o 70 mm. Ponadto został poszerzony o 72 mm na przedniej oraz o 116 mm na tylnej osi, co nadaje mu bardziej sportowy wygląd i zwiększa stabilność na torze. Samochód wyróżnia się znaczną redukcją masy. Samochód „odchudzono” aż o 316 kg, dzięki zastosowaniu lekkich materiałów biokompozytowych, które mają podobne właściwości jak włókno węglowe, ale są bardziej ekologiczne. Zastosowano również takie materiały, jak włókna lniane. Te naturalne kompozyty wykorzystano nie tylko w nadwoziu, ale także we wnętrzu, np. w panelach drzwi i desce rozdzielczej, co pozwoliło na znaczne obniżenie emisji CO₂.
Koncepcyjny Enyaq RS Race wyróżnia się agresywną sylwetką. Uwagę zwracają szczególnie zmienione zderzaki, szersze błotniki, zoptymalizowany układ chłodzenia, masywny dyfuzor i 20-calowe koła oraz zmodyfikowane hamulce z karbonowo-ceramicznymi tarczami. Samochód został wyposażony również w specjalne wyścigowe zawieszenie, które pozwala na regulację sztywności sprężyn i amortyzatorów, a dodatkowy hydrauliczny hamulec ręczny nawiązuje do rozwiązań stosowanych w Fabii RS Rally2.
Ważnym elementem jest także duży tylny spojler oraz wlot powietrza NACA, które nie tylko poprawiają docisk, ale także optymalizują przepływ powietrza wokół pojazdu. Minimalistyczne wnętrze auta również jest inspirowane rajdową Fabią RS Rally2. Nowa, wyścigowa kierownica zintegrowana z systemem Infotainment ma zapewniać kontrolę nad funkcjami pojazdu. Co więcej, dzięki systemowi dźwiękowemu Havas, jazda Enyaq RS Race dostarcza wrażeń akustycznych na poziomie profesjonalnych wyścigów przy prędkościach powyżej 30 km/h.
Bez zmian natomiast pozostał napęd. Studyjny Enyaq RS ma dwa silniki elektryczne, które generują 340 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,5 s. w przypadku auta seryjnego. Skoda nie podaje jak poprawiły się osiągi w modelu wyczynowym.
Czy tak będą wyglądały wyczynowe auta w przyszłości? Na razie to tylko pokaz możliwości czeskiej marki, przy czym koncepcyjny Enyaq ma być również inspiracją dla przyszłych modeli produkcyjnych./ns/
Foto: Skoda
Zobacz podobne artykuły:
Tajny warsztat Skody
Warsztat / Technika
2025.05.08
Mikołaj Marczyk z rekordem Guinnessa
Wiadomości / News
2025.04.20
Skoda i hokej kobiet na lodzie
Wiadomości / News
2025.04.10
Piąte z rzędu zwycięstwo Toyoty w sezonie WRC 2025
Wiadomości / Moto sport
2025.05.21
VW w wersjach GTI i R z nowym cennikiem
Wiadomości / News
2025.05.21