Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Enyaq iV – Pierwszy elektryk
kalendarz 08/05 2020

Skoda Enyaq iV – Pierwszy elektryk

Skoda / Nowości

Może nie wygląda tak efektownie jak studyjny Vision iV, ale z pewnością Enyaq ma wiele zalet.

Przede wszystkim jest to pierwszy model produkcyjny Skody oparty na modułowej platformie przygotowanej dla pojazdów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen, którą dzieli z VW ID.3 oraz ID.4. W zależności od wersji samochód Skody będzie oferował trzy wielkości akumulatorów, pięć wariantów mocy a także napęd na tył lub 4x4.

- Enyaq iV to dla Skody początek nowej ery – symbol realizacji naszej strategii w obszarze samochodów elektrycznych. Nasz nowy model wyróżnia się dużym zasięgiem, połączonym z krótkim czasem ładowania. Jednocześnie Enyaq iV wyznacza nowe standardy pod względem typowych dla skody cech: niezwykłej przestronności wnętrza, przyszłościowego wzornictwa, maksymalnej funkcjonalności, bezpieczeństwa i komfortu. Nasz pierwszy w pełni elektryczny samochód, oparty na modułowej platformie dla pojazdów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen, będzie produkowany w głównej fabryce w Mladá Boleslav – w sercu Skody. To ważny krok w kierunku zabezpieczenia przyszłości tego obiektu oraz miejsc pracy w regionie – komentuje Bernhard Maier, Dyrektor generalny spółki Skoda Auto.

Samochód gabarytami jest zbliżony do Kodiaqa, choć jest od niego nieco niższy. Pierwszy elektryczny SUV Skody mierzy 4648 mm długości, 1877 mm szerokości i 1618 mm wysokości. Rozstaw osi to 2765 mm. Można zatem oczekiwać przestronnego wnętrza. Podstawowa pojemność bagażnika wynosi 585 l. Załadunek cięższych bagaży ułatwia niski próg bagażnika.

W wersjach podstawowych umieszczony z tyłu silnik napędza tylną oś. W mocniejszych odmianach przewidziano dodatkowy silnik elektryczny z przodu, który zapewnia efektywniejsze przekazywanie momentu obrotowego. Najmocniejsza wersja jest w stanie holować przyczepy o masie do 1200 kg.

Model podstawowy to Enyaq iV 50 o pojemności  akumulatora litowo-jonowego 55 kWh (netto: 52 kWh). Montowany z tyłu silnik ma moc 109 kW i zasięg do 340 km. Wzrasta on do 390 km w przypadku modelu Enyaq iV 60 o mocy 132 kW, wyposażonego w akumulator o poj. 62 kWh. Z kolei Enyaq iV 80 o mocy 150 kW z napędem na tylne koła cechuje się największym zasięgiem – do 500 km (w cyklu WLTP). Zastosowany w tym modelu akumulator o poj. 82 kWh znajdzie się także w dwóch wersjach wyposażonych w drugi silnik elektryczny, czyli posiadających napęd na cztery koła: 80X oraz vRS, o mocy odpowiednio 195 i 225 kW. Model o największej mocy przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 s i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. Maksymalny zasięg obu wariantów z napędem 4x4 wynosi 460 km.

Producent zapewnia trzy sposoby ładowania. Oprócz konwencjonalnego domowego gniazda elektrycznego 230 V, do wygodnego ładowania pojazdu w nocy można użyć także ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Zajmuje to od 6 do 8 godzin zależnie od wielkości akumulatora. Trzecia opcja to stacje szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 125 kW, dzięki czemu akumulator od 10 do 80 proc. zostanie naładowany w ciągu 40 minut.

Na razie Skoda nie ujawniła zdjęć wnętrza. Jak zapewnia producent, Enyaq został wyposażony w najnowsze rozwiązania multimedialne i z obszaru connectivity. Wszystkie istotne informacje kierowca otrzymuje na 13-calowym centralnym wyświetlaczu, a jako opcja ma być również dostępny wyświetlacz typu Head-up. Jednocześnie po raz pierwszy w wystroju wnętrza zostaną wykorzystane ekologiczne materiały.

Model Enyaq wpisuje się w strategię aut hybrydowych i elektrycznych, którą Skoda zapoczątkowała pod koniec 2019 r. Do tej pory przedstawiono modele Citigoe iV oraz Superb iV. W ramach tej strategii do końca 2022 r. na rynku ma zadebiutować ponad dziesięć modeli elektrycznych lub zelektryfikowanych, sygnowanych oznaczeniem iV.

Elektryczny SUV będzie powstawał w głównej fabryce Skody w Mladá Boleslav, na jednej linii z modelami opartymi na platformie MQB. Jednocześnie Enyaq jest pierwszym modelem skonstruowanym na platformie MEB, który będzie produkowany poza Niemcami. Seryjna produkcja rozpocznie się pod koniec 2020 r. Debiut rynkowy planowany jest na początek 2021 r. Dodatkowo powstanie limitowana seria „Founder’s Edition” w liczbie 1895 egzemplarzy, upamiętniająca założenie firmy przed 125 laty. Będzie ona charakteryzowała się specjalnym wyposażeniem i stylem.

Norbert Szwarc
Foto: Skoda


Tagi:
Skoda, Skoda Enyaq iV, napęd elektryczny, samochody elektryczny, pierwszy elektryczny samochód Skody

Zobacz podobne artykuły:

 Toyota Hilux testowana przez Fernando Alonso
kalendarz 05/06 2020

Toyota Hilux testowana przez Fernando Alonso

Prezentacje / Nowości

2020.06.05

Alonso poddał Hiluxa ekstremalnym próbom na rajdowych odcinkach specjalnych.
Skoda Scala Spider – Prace wznowione
kalendarz 04/06 2020

Skoda Scala Spider – Prace wznowione

Prezentacje / Concept Cars

2020.06.04

31 studentów Akademii Skody powróciło do pracy nad tworzeniem siódmego studenckiego samochodu koncepcyjnego.
Skoda przypomina swój rower Slavia
kalendarz 03/06 2020

Skoda przypomina swój rower Slavia

Wiadomości / News

2020.06.03

Z okazji Światowego Dnia Roweru Skoda nawiązuje do słynnego roweru, dzieła firmy Laurin & Klement.
Najnowsze artykuły:
Za kierownicą Lexusa, ale w domu

Za kierownicą Lexusa, ale w domu

Moto fanatyk

2020.06.06

W jakich grach znajdziemy auta japońskiej marki?
 VW Arteon – Facelifting i nowa wersja

VW Arteon – Facelifting i nowa wersja

Wiadomości / News

2020.06.06

W tym miesiącu VW zaprezentuje odświeżoną wersję modelu Arteon. Niespodzianką ma być nowa wersja nadwoziowa.
Rusza motosport w Polsce

Rusza motosport w Polsce

Wiadomości / Moto sport

2020.06.05

Najpierw WSMP, a potem RMPST i Motul HRSMP.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.