Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Sezonowa wymiana opon dozwolona w trakcie pandemii koronawirusa
kalendarz 10/04 2020

Sezonowa wymiana opon dozwolona w trakcie pandemii koronawirusa

Bezpieczeństwo / Porady / Gorące tematy

Ministerstwo Zdrowia uznaje wymianę opon zimowych na letnie jako czynność niezbędną dla zaspokajania codziennych potrzeb.

W minionych dniach kierowcy, którzy odwiedzali warsztaty byli karani mandatami. Na skutek interwencji Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Związku Dealerów Samochodów, Ministerstwo Zdrowia wydało zgodę na wymianę opon zimowych na letnie przez osoby, które używają samochodów do dojazdów do pracy i zaspokajania bieżących, codziennych potrzeb. Dla kierowców, którzy nie przemieszczają się w tym okresie swoim autem oraz dla tych objętych obowiązkową kwarantanną nie ma pośpiechu – mogą oni jeszcze poczekać z wizytą w warsztacie. Warto korzystać z usług serwisów, które stosują procedury ochrony klientów i pracowników przeciw koronawirusowi. PZPO przygotował wytyczne dla serwisów oponiarskich, jak postępować by zachować bezpieczeństwo w trakcie epidemii. Przy zastosowaniu się do nich, kierowcy będą mniej narażeni na zarażenie się w serwisie koronawirusem niż na kolizję lub wypadek drogowy jeżdżąc na złych oponach.

Musimy pamiętać, że nie każda opona nadaje się do szybkiej jazdy na rozgrzanych jezdniach. Pozorna oszczędność czasu i pieniędzy na wymianie opon sprawia, że niektórzy kierowcy zapominają o bezpieczeństwie. Niestety, droga hamowania ze 100 km/h na oponach zimowych latem jest nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich.

Dobór opon powinien być ściśle związany z warunkami ich eksploatacji. Opony zimowe mają inną od typu letniego budowę bieżnika i skład mieszanki gumowej – w niższych temperaturach nie stają się twarde jak plastik i pozostają elastyczne. Sztywność takiego ogumienia waha się w granicach 45-65 w skali Shore’a , podczas gdy sztywność opon letnich wynosi 65-75. Wpływa to m.in. na szybsze zużycie opon zimowych w temperaturach wiosenno-letnich i ich większe opory toczenia.

– Opony letnie przez budowę bieżnika i twardszą mieszankę gumową zapewniają większą przyczepność do jezdni przy wiosenno-letnich temperaturach – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). – Jeśli w tych dniach musisz jeździć do pracy lub na zakupy samochodem, to lepiej robić to na oponach letnich lub dobrej klasy całorocznych. Dzięki temu unikniesz szybszego zużycia zimowego kompletu – dodaje Sarnecki.

Przy wymianie opon pamiętajmy, aby udać się do profesjonalnego serwisu – przy nieumiejętnym wykonaniu usługi można w łatwy sposób uszkodzić oponę i felgę, o czym nie zawszę będziemy poinformowani. Jako kierowcy nie mamy możliwości wyłapania błędów serwisantów – wracając do domu z warsztatu, gdzie uszkodzono naszą oponę, ta może pęknąć i spowodować tragedię. Od jakości usług oponiarskich zależy zdrowie i życie każdego z nas. Gdzie znaleźć serwis oponiarski godny zaufania? Mapa serwisów z Certyfikatem Oponiarskim PZPO dostępna jest na stronie certyfikatoponiarski.pl.

– Dzięki Certyfikatowi Oponiarskiemu klienci mogą mieć pewność, że powierzają swój samochód sprawdzonym fachowcom. Audytorzy TÜV SÜD sprawdzili w certyfikowanym warsztacie kondycję urządzeń, poziom obsługi i rzeczywiste możliwości techniczne danego serwisu. Nie musimy więc decydować się na korzystanie z usług danego warsztatu tylko na podstawie deklaracji właściciela serwisu o jego rzekomej najwyższej jakości – podkreśla Piotr Sarnecki.

Jeśli jednak ktoś chce jeździć tylko na jednym komplecie opon, to bezpiecznym rozwiązaniem będzie dobre ogumienie całoroczne z homologacją zimową, przynajmniej średniej klasy. Oczywiście, takie opony nie będą latem tak dobre jak letnie, a zimą tak dobre jak typowe zimówki. Jednak dla tych kierowców, którzy posiadają małe samochody i jeżdżą rzadko – przy przebiegach poniżej 10 tys. km rocznie – i na krótkich odcinkach jedynie po mieście, będzie to wystarczające rozwiązanie. Nie będą one jednak bardziej opłacalne niż opony sezonowe w perspektywie kilkuletniej – jeśli do tej pory ktoś jeździł 4-5 lat na jednym komplecie opon letnich i jednym zimowych, to mając opony całoroczne w tym czasie zużyje 2 lub 3 takie komplety. Jeżeli zarówno w pierwszej, jak i drugiej połowie roku często pokonywane są długie trasy, a samochód jest większy niż kompakt – warto zaopatrzyć się w dwa komplety sezonowych opon. Będą one bardziej ekonomicznym i bezpieczniejszym rozwiązaniem.

źródło: pzpo.org.pl


Tagi:
zmiana opon w czasie koronawirusa, koronawirus, zmiana opon

Zobacz podobne artykuły:

Rynek leasingu aut wyhamował
kalendarz 06/08 2020

Rynek leasingu aut wyhamował

Finanse / Leasing

2020.08.06

Przyspieszenie możliwe dopiero pod koniec roku wraz z wyprzedażami na rynku motoryzacyjnym.
Oszczędzanie na samochodzie? Rób to z głową
kalendarz 04/08 2020

Oszczędzanie na samochodzie? Rób to z głową

Warsztat / Porady

2020.08.04

TOP 4 porad jak ograniczyć wydatki motoryzacyjne.
PKN Orlen będzie kontrolował rafinerie, stacje benzynowe, gaz i elektrownie
kalendarz 03/08 2020

PKN Orlen będzie kontrolował rafinerie, stacje benzynowe, gaz i elektrownie

Wiadomości / Gorące tematy

2020.08.03

Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen.

Firmy z branży

Bokserska Auto Serwis

ul. Bokserska 1C
02-682 Warszawa
Tel.: 882 553 355
https://bokserska.com.pl/
Najnowsze artykuły:
Kradzionym autem na podwójnym gazie

Kradzionym autem na podwójnym gazie

Wiadomości / News

2020.08.08

Kielecki sąd zdecyduje wkrótce o losie 43- latka, który został we wtorek zatrzymany przez policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego kieleckiej komendy miejskiej.
 Lexus RC F - 1200 KM i karbonowo-kevlarowe nadwozie

Lexus RC F - 1200 KM i karbonowo-kevlarowe nadwozie

Wiadomości / Ciekawostki

2020.08.07

Tak ekstremalnego Lexusa jeszcze nie było.
Elektryczna przyszłość assistance

Elektryczna przyszłość assistance

Warsztat / Technika

2020.08.07

Rynek elektromobilności w Polsce dzieli wciąż duży dystans do innych państw europejskich, ale branża rozwija się bardzo dynamicznie.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.