Samochód z LPG zimą - niska temperatura
Podstawowym czynnikiem destrukcyjnie wpływającym na samochody i jego elementy w okresie zimowym jest niska temperatura otoczenia.
Oprócz negatywnego wpływu na działanie samochodu wpływa ona także na instalację gazową.
Pojemność elektryczna akumulatora rozruchowego maleje proporcjonalnie do obniżania się temperatury otoczenia. Powoduje to obniżenie napięcia w czasie rozruchu silnika, które może skutkować kłopotami z uruchomieniem, szczególnie zimnej jednostki napędowej.
Akumulator, od którego zależy prawidłowy rozruch silnika jest jednocześnie najbardziej wrażliwym na niskie temperatury otoczenia elementem instalacji elektrycznej samochodu. Dodatkowym obciążeniem dla instalacji elektrycznej i akumulatora jest używanie w okresie jesienno-zimowym wielu dodatkowych urządzeń (ogrzewanie tylnej szyby, wycieraczki, klimatyzacja). Większe obciążenia instalacji i dodatkowe spadki napięcia wynikające z używania tych urządzeń w połączeniu z ograniczoną pojemnością akumulatora, który w czasie rozruchu pobiera znacznie więcej prądu (z uwagi na zgęstniały w silniku olej) powodują, że układ elektryczny w okresie zimowym pracuje w skrajnie niekorzystnych warunkach. Dlatego musi być w pełni sprawny, a akumulator w pełni naładowany. Nawet najdrobniejsze uszkodzenia instalacji elektrycznej będą w jeszcze większym stopniu ją obciążać.
Użytkownik wykonujący w ciągu roku niewielkie przebiegi dzienne może nawet nie wiedzieć, że akumulator nie jest w pełni naładowany. Dopóki temperatury są dodatnie lub niewiele niższe od zera, bateria pracuje poprawnie. Jej sprawność weryfikują większe mrozy. Wtedy mogą wystąpić kłopoty z uruchomieniem silnika lub wręcz brak możliwości rozruchu. Dlatego przed nadejściem mrozów należy zadbać, aby "elektryka" była w pełni sprawna, a akumulator odpowiednio naładowany.
Benzynowy układ zasilania
Poziom benzyny w zbiorniku powinien zapewniać smarowanie i chłodzenie pompy paliwa oraz umożliwiać rozruch zimnego silnika. Jest to bardzo ważne, ponieważ w nowoczesnych systemach zasilania gazowego, rozruch silnika odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem benzyny.
Niski poziom benzyny w okresie zimowym sprzyja kondensacji wody na wewnętrznych ściankach zbiornika. Przedostająca się do benzyny woda może być powodem utrudnionego rozruchu silnika oraz nieprawidłowości w jego pracy. Zjawisko to jest charakterystyczne w samochodach starszych generacji (I i II bez czujnika temperatury w reduktorze), w których wykorzystanie benzyny przy rozruchu jest uzależnione od kierowcy. Przesadnie oszczędni użytkownicy ograniczający zużycie benzyny przez skracenie pracy silnika na tym paliwie lub wręcz uruchamiający silnik bezpośrednio na gazie mogą liczyć się właśnie z wynikającymi z tego zjawiska kłopotami. Wyższe generacje wymuszają już pracę na benzynie w początkowym okresie po rozruchu, eliminując taki sposób użytkowania samochodu.
Zimą należy także wziąć pod uwagę to, że zużycie benzyny jest większe, ponieważ silnik dłużej pracuje na dawce rozruchowej i wolniej osiąga temperaturę przy której może nastąpić przełączenie na LPG. Najbardziej wrażliwymi na zanieczyszczenia elementami gazowych systemów zasilania są wtryskiwacze. Regularna wymiana filtrów (fazy ciekłej i gazowej) zapobiega zanieczyszczaniu listwy wtryskowej.
Instalacja gazowa
Niskie temperatury otoczenia wpływają negatywnie także na instalację gazową. Oleiste zanieczyszczenia odkładające się w poszczególnych elementach instalacji, przez które przepływa LPG w stanie gazowym w niskich temperaturach tężeją. Najbardziej dotkliwe jest nagromadzenie tych zanieczyszczeń w listwie wtryskowej (IV generacja) i reduktorze-parowniku (generacje I - IV). Zmieniające stan skupienia (tężejące) zanieczyszczenia „kleją” wszystkie elementy mające z nimi styk. Bywa to przyczyną nieprawidłowego działania reduktorów (zwiększone opory ruchu membran) oraz wtryskiwaczy (ograniczony ruch tłoczków).
Występujące zimą niesprzyjające warunki otoczenia powodują kumulowanie niekorzystnych zjawisk w samochodzie. Obniżone napięcie akumulatora utrudniające rozruch, woda w paliwie, gęsty olej w silniku i układzie przeniesienia napędu oraz niedomagania instalacji zapłonowej wynikające z podwyższonej wilgotności powietrza mogą w skrajnej sytuacji doprowadzić do braku możliwości uruchomienia silnika. Dlatego lepiej wcześniej zadbać o stan techniczny jednostki napędowej i instalacji gazowej. Zimą wszelkie zaniedbania w ich obsłudze ujawnią się ze zdwojoną siłą.
źródło: Gazeo
www.gazeo.pl
Zobacz podobne artykuły:
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16
Pęknięta szyba w samochodzie
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.09
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.04
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieDwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22