Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Samochód z LPG zimą - niska temperatura
kalendarz 24/01 2014

Samochód z LPG zimą - niska temperatura

Warsztat / Porady

Podstawowym czynnikiem destrukcyjnie wpływającym na samochody i jego elementy w okresie zimowym jest niska temperatura otoczenia.

Oprócz negatywnego wpływu na działanie samochodu wpływa ona także na instalację gazową.

Pojemność elektryczna akumulatora rozruchowego maleje proporcjonalnie do obniżania się temperatury otoczenia. Powoduje to obniżenie napięcia w czasie rozruchu silnika, które może skutkować kłopotami z uruchomieniem, szczególnie zimnej jednostki napędowej.

Akumulator, od którego zależy prawidłowy rozruch silnika jest jednocześnie najbardziej wrażliwym na niskie temperatury otoczenia elementem instalacji elektrycznej samochodu. Dodatkowym obciążeniem dla instalacji elektrycznej i akumulatora jest używanie w okresie jesienno-zimowym wielu dodatkowych urządzeń (ogrzewanie tylnej szyby, wycieraczki, klimatyzacja). Większe obciążenia instalacji i dodatkowe spadki napięcia wynikające z używania tych urządzeń w połączeniu z ograniczoną pojemnością akumulatora, który w czasie rozruchu pobiera znacznie więcej prądu (z uwagi na zgęstniały w silniku olej) powodują, że układ elektryczny w okresie zimowym pracuje w skrajnie niekorzystnych warunkach. Dlatego musi być w pełni sprawny, a akumulator w pełni naładowany. Nawet najdrobniejsze uszkodzenia instalacji elektrycznej będą w jeszcze większym stopniu ją obciążać.

Użytkownik wykonujący w ciągu roku niewielkie przebiegi dzienne może nawet nie wiedzieć, że akumulator nie jest w pełni naładowany. Dopóki temperatury są dodatnie lub niewiele niższe od zera, bateria pracuje poprawnie. Jej sprawność weryfikują większe mrozy. Wtedy mogą wystąpić kłopoty z uruchomieniem silnika lub wręcz brak możliwości rozruchu. Dlatego przed nadejściem mrozów należy zadbać, aby "elektryka" była w pełni sprawna, a akumulator odpowiednio naładowany.

Benzynowy układ zasilania

Poziom benzyny w zbiorniku powinien zapewniać smarowanie i chłodzenie pompy paliwa oraz umożliwiać rozruch zimnego silnika. Jest to bardzo ważne, ponieważ w nowoczesnych systemach zasilania gazowego, rozruch silnika odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem benzyny.

Niski poziom benzyny w okresie zimowym sprzyja kondensacji wody na wewnętrznych ściankach zbiornika. Przedostająca się do benzyny woda może być powodem utrudnionego rozruchu silnika oraz nieprawidłowości w jego pracy. Zjawisko to jest charakterystyczne w samochodach starszych generacji (I i II bez czujnika temperatury w reduktorze), w których wykorzystanie benzyny przy rozruchu jest uzależnione od kierowcy. Przesadnie oszczędni użytkownicy ograniczający zużycie benzyny przez skracenie pracy silnika na tym paliwie lub wręcz uruchamiający silnik bezpośrednio na gazie mogą liczyć się właśnie z wynikającymi z tego zjawiska kłopotami. Wyższe generacje wymuszają już pracę na benzynie w początkowym okresie po rozruchu, eliminując taki sposób użytkowania samochodu.

Zimą należy także wziąć pod uwagę to, że zużycie benzyny jest większe, ponieważ silnik dłużej pracuje na dawce rozruchowej i wolniej osiąga temperaturę przy której może nastąpić przełączenie na LPG. Najbardziej wrażliwymi na zanieczyszczenia elementami gazowych systemów zasilania są wtryskiwacze. Regularna wymiana filtrów (fazy ciekłej i gazowej) zapobiega zanieczyszczaniu listwy wtryskowej.

Instalacja gazowa

Niskie temperatury otoczenia wpływają negatywnie także na instalację gazową. Oleiste zanieczyszczenia odkładające się w poszczególnych elementach instalacji, przez które przepływa LPG w stanie gazowym w niskich temperaturach tężeją. Najbardziej dotkliwe jest nagromadzenie tych zanieczyszczeń w listwie wtryskowej (IV generacja) i reduktorze-parowniku (generacje I - IV). Zmieniające stan skupienia (tężejące) zanieczyszczenia „kleją” wszystkie elementy mające z nimi styk. Bywa to przyczyną nieprawidłowego działania reduktorów (zwiększone opory ruchu membran) oraz wtryskiwaczy (ograniczony ruch tłoczków).

Występujące zimą niesprzyjające warunki otoczenia powodują kumulowanie niekorzystnych zjawisk w samochodzie. Obniżone napięcie akumulatora utrudniające rozruch, woda w paliwie, gęsty olej w silniku i układzie przeniesienia napędu oraz niedomagania instalacji zapłonowej wynikające z podwyższonej wilgotności powietrza mogą w skrajnej sytuacji doprowadzić do braku możliwości uruchomienia silnika. Dlatego lepiej wcześniej zadbać o stan techniczny jednostki napędowej i instalacji gazowej. Zimą wszelkie zaniedbania w ich obsłudze ujawnią się ze zdwojoną siłą.
 
 źródło: Gazeo
 www.gazeo.pl

 

Zobacz podobne artykuły:

„Chrzczone” paliwo a konsekwencje dla silnika
kalendarz 10/07 2020

„Chrzczone” paliwo a konsekwencje dla silnika

Warsztat / Porady

2020.07.10

Oleje oraz paliwa niespełniające norm jakościowych mogą stanowić duże zagrożenie dla każdego silnika.
Jazda latem na zimówkach to zły pomysł
kalendarz 08/07 2020

Jazda latem na zimówkach to zły pomysł

Warsztat / Porady

2020.07.08

W taką pogodę opony typowo zimowe tylko generują dodatkowe koszty.
 Hyundai XCIENT Fuel Cell - Pierwsza na świecie wodorowa ciężarówka
kalendarz 07/07 2020

Hyundai XCIENT Fuel Cell - Pierwsza na świecie wodorowa ciężarówka

Warsztat / Technika

2020.07.07

W tym roku Hyundai dostarczy do Szwajcarii 50 ciężarówek, a do 2025 1600 sztuk.

Firmy z branży

Bokserska Auto Serwis

ul. Bokserska 1C
02-682 Warszawa
Tel.: 882 553 355
https://bokserska.com.pl/
Najnowsze artykuły:
VW Golf VII GTI TCR – Co można jeszcze wycisnąć?

VW Golf VII GTI TCR – Co można jeszcze wycisnąć?

Moto fanatyk / Tuning

2020.07.12

Dla entuzjastów Golfa GTI i ostrych hatchbacków.
Kajetan Kajetanowicz i Monster Truck

Kajetan Kajetanowicz i Monster Truck

Wiadomości / Moto sport

2020.07.12

Trzykrotny rajdowy mistrz Europy zmierzył się z gigantycznym Monster Truckiem.
Policjanci musieli wybić szybę, aby wyciągnąć pijanego kierowcę z pojazdu

Policjanci musieli wybić szybę, aby wyciągnąć pijanego kierowcę z pojazdu

Wiadomości / News

2020.07.12

Świebodzińscy policjanci zatrzymali 34-letniego obywatela Ukrainy, który mając 2,7 promila alkoholu w organizmie kierował wielotonową ciężarówką.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.