Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Samochody, które budzą emocje
kalendarz 17/01 2022

Samochody, które budzą emocje

Ciekawostki

Jakie kryteria musi spełniać samochód, o którym mówi się, że jest wyjątkowy, najciekawszy czy niepowtarzalny?

Tak naprawdę to rzecz względna. Dla jednego wyjątkowy będzie zrobiony na zamówienie Pagani Zonda. Ktoś inny wzruszy się kupując używane Daewoo Tico.

1. Abarth 500

Trafił na listę, bo stał się symbolem odrodzenia Abartha – kultowej sportowej marki. Abarth to nazwa włoskiej firmy tuningowej założonej w 1949 r. przez Carlo Abartha. Największą popularność zdobyła przerabiając różne modele Fiatów. Początkowo prywatnie, później jako oficjalny partner motoryzacyjnego giganta. W 1971 r. Abarth stał się częścią grupy Fiat. Z biegiem lat, Abarth odgrywał coraz mniejszą rolę stając się wręcz marką sportowych akcesoriów. W 2007 r. Fiat postanowił reaktywować Abartha jako oddzielną markę. Pierwszym modelem nowej ery był Abarth Grande Punto. Kolejnym – nasz bohater, czyli Abarth 500. Trafił na naszą listę, ponieważ jest jednym z najmniejszych tak mocnych samochodów na świecie. Pod maską pracuje benzynowy silnik 1.4, którego moc wynosiła początkowo 135 KM. Jak grzyby po deszczu w sprzedaży pojawiały się kolejne, jeszcze potężniejsze odmiany. 160-konny Abarth 500 esseesse, 180-konny Abarth 695 Tributo Ferrari czy wreszcie 200-konny Abarth 500 Assetto Corse.

2. Alfa Romeo Brera

To jak na razie ostatnie takie „rodzinne coupe” Alfy. Brera (2005-2010) bazuje na modelu 159. Ceny używanych egzemplarzy przestały już spadać. Wkrótce zaczną nawet wzrastać, bo to doskonały kandydat na youngtimera. Do wyboru mocne, ale dość oszczędne wersje wysokoprężne (170-200 KM) oraz mocne odmiany benzynowe (180-265 KM). Co ciekawe, oprócz podstawowej odmiany przednionapędowej dostępne są także wersje ze stałym napędem czterech kół.

3. Audi R8 II

To unikalny model V10 – wymierający gatunek! Niemiecki model wygląda jak dinozaur w dzisiejszych, downsizingowych czasach. Obecna, druga generacja modelu (od 2015 r.) jest produkowana w jednej, ale za to wyjątkowej wersji silnikowej – V10 5.2 FSI o mocy 540-610 KM. Osiąga setkę w 3,3 sekundy a jego prędkość maksymalna wynosi 328 km/h.

4. DS3

Przedstawiciel nowej marki samochodów na rynku. Nieczęsto na rynku pojawia się zupełnie nowa marka samochodów. A właśnie taką, nawiązującą do legendarnego modelu Citroen DS (1955-1975) postanowiła stworzyć francuska grupa PSA. W latach 2009-2014 DS był luksusową linią modeli Citroena W 2014 r. stała się oddzielną marką oznaczoną po prostu jako DS. Pierwszym współczesnym DS-em jest właśnie DS3, bazujący na popularnym Citroenie C3.

5. Jeep Renegade

Pierwszy mały i oszczędny Jeep dostępny dla szerokiego grona nabywców. Najzwyklejszy samochód w tym zestawieniu, ale dla miłośników off-roadu – szczególny. Renegade (od 2014 r.) to pierwszy tak mały samochód terenowy Jeepa. Jest znacznie tańszy w zakupie i utrzymaniu od Wranglera, czy Grand Cherokee, ale ma w sobie olbrzymi ładunek emocjonalny. Co ciekawe, auto jest technicznym krewniakiem zupełnie inaczej wyglądającego Fiata 500X. Taka współpraca konstrukcyjna nie dziwi – przypomnijmy, że w 2014 r. doszło do fuzji Jeepa z Fiatem a od 2012 r. obie marki należą do globalnej grupy Stellantis.

6. Porsche Cayenne

Pierwszy SUV Porsche. Nasilający się boom na SUV-y skłonił jedną z najbardziej konserwatywnych sportowych marek świata do wyjścia poza utarte schematy. W 2002 r. na rynku pojawił się model Cayenne (pierwszą generację produkowano do 2010 r.). Samochód stał się początkowo obiektem kpin, ale nie przeszkodziło mu to w odniesieniu spektakularnego sukcesu. Dziś nikt nie śmieje się z potężnego, świetnie wykonanego SUV-a, który pod maską może mieć nawet 550 KM. Obecnie w sprzedaży znajduje się już trzecia generacja tego modelu (topowa wersja ma 680 KM), ale my wspominamy tę pierwszą, od której wszystko się zaczęło…

7. Renault Vel Satis

Jeden z najbardziej nietypowych modeli w segmencie. Produkcja aut z segmentu premium nie jest zadaniem łatwym. Wiele firm od lat bezskutecznie próbuje wedrzeć się do segmentu okupowanego przez Audi, BMW, Mercedesa i Lexusa. Obecnie największe szanse na to mają marki koreańskie – przykładem jest, należący do Hyundaia, Genesis. Ale w naszym zestawieniu przypominamy o modelu Renault Vel Satis (2001-2009). Francuski producent próbował odejść od schematu klasycznej limuzyny i zaoferował coś w rodzaju superkomfortowego minivana. W zasadzie było to nadwozie, które trudno jakoś zaszufladkować. Taka koncepcja pozwoliła na połączenie wygody i funkcjonalności. Vel Satis przez wiele lat był oficjalnym samochodem festiwalu filmowego w Cannes. Pojawiał się we francuskich kolumnach rządowych. Bez problemu sprawdzał się także w roli wygodnego samochodu rodzinnego. Niestety – coraz gorsze wyniki sprzedaży zmusiły Renault do zakończenia produkcji bez wprowadzenia następcy. Auto jest obecnie bardzo ciekawą propozycją na rynku wtórnym. Olbrzymi spadek wartości uczynił z niego propozycję na każdą kieszeń. Najstarsze egzemplarze można kupić już za kilka tysięcy złotych.

8. Toyota GT 86

Pierwsza taka sportowa Toyota od lat, na dodatek skonstruowana wspólnie z Subaru. Trzeba było naprawdę długo czekać na to, by Toyota wprowadziła do Europy jakiś sportowy pojazd. Japoński gigant zbija fortunę na produkcji zwykłych aut, rozwija także segment modeli hybrydowych i wodorowych. A tymi sportowymi przez wiele lat zupełnie się nie interesował. Czyżby zapomniał o sukcesach Celiki, czy Supry? Ale w 2012 r. zrobił fanom prawdziwą niespodziankę i wprowadził na rynek model GT 86. Żeby było jeszcze ciekawiej, konstrukcja została opracowana wspólnie z Subaru. Bliźniaczym modelem GT 86 jest Subaru BRZ (na wybranych rynkach GT 86 odstępna jest jako Scion FR-S). Samochód ma tylny napęd i silnik z przeciwsobnym układem cylindrów, czyli kultowego „boksera” od Subaru. Malkontenci narzekają, że auto ma „tylko” 200 KM. Faktycznie – ciężko go zatem zakwalifikować do kategorii „supersamochodów”. Z drugiej strony – taka moc w zupełności wystarcza do tego by czerpać przyjemność z jazdy tym sportowym modelem, zwłaszcza że pozycja za kierownicą oraz właściwości trakcyjne są po prostu znakomite.


Tagi:
Abarth, Abarth 500, Alfa Romeo Brera, Audi R8 II, DS3, Jeep Renegade, Porsche Cayenne, Renault Vel Satis, Toyota GT 86

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
kalendarz 01/04 2024

Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.01

Trasa na Bliskim Wschodzie to trzecia długodystansowa podróż Vision EQXX na dystansie ponad 1000 km odbyta na jednym ładowaniu.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.