Rusza Rajd Meksyku
Pierwsza szutrowa runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata.
Rajd Meksyku jest rundą bardzo nietypową. Odbywa się na drogach specyficznych głównie z powodu wysokich temperatur i dużych wysokości bezwzględnych, co z jednej strony obciąża mechanikę aut i powoduje spadek mocy silników, a z drugiej mocno utrudnia wcześniejsze testy w zbliżonych warunkach, bo tego rodzaju dróg w Europie po prostu nie ma. Dlatego najlepszym przygotowaniem do Rajdu Meksyku jest doświadczenie wyniesione z jego poprzednich edycji.
Trasa rajdu, choć skrócona o blisko 30 km względem ubiegłorocznej edycji, stanowi klasykę swego gatunku i znana jest najlepiej zawodnikom od dawna regularnie uczestniczącym w cyklu RMŚ. Pierwszy, piątkowy etap obejmuje 114,19 km jazdy na czas, w tym dwa przejazdy słynnego odcinka El Chocolate (31,57 km). Łączna długość OS-ów sobotnich wynosi 138,37 km, a główną atrakcją tego dnia będzie przejeżdżany dwa razy długi odcinek Otates (32,27 km). Dwa pierwsze etapy z pewnością okażą się bardzo trudne i wymagające dla ludzi i maszyn.
Średnia wysokość tras, sięgająca 2200 m n.p.m. i temperatury w okolicy 25 st. C sprawiają, że Rajd Meksyku stanowi duże wyzwanie dla rajdowych samochodów. Inżynierowie odpowiedzialni za przygotowanie silników muszą napracować się nad mapami sterowania, by jak najskuteczniej ograniczać straty mocy powodowane przez rozrzedzone powietrze o mniejszej zawartości tlenu. Niedobór tlenu wpływa też na chłodzenie – nie tylko silnika, lecz także urządzeń hydraulicznych i hamulców.
Kolejnym czynnikiem często wpływającym na skuteczność na meksykańskich trasach jest właściwy wybór opon. Co prawda mechanicznie zużywają się one mniej niż w wielu innych rajdach szutrowych, bo nawierzchnie są w sporej części piaszczyste, a moc silników niższa, za to poważnym utrudnieniem bywa przegrzewanie się opon. Dlatego na niektórych odcinkach, nawet jeżeli typ nawierzchni uzasadniałby użycie miękkiej mieszanki gumowej, zakłada się opony twarde lub średnie, bardziej odporne na przepalenie bieżnika przed metą.
Program rajdu:
Czwartek, 7 marca:
10:00: Odcinek testowy (Llano Grande)
18:00: Start Etapu 1. (León)
20:08: OS 1 – Odcinek uliczny GTO (1,14 km)
21:38: Meta Etapu 1. (León)
Piątek, 8 marca:
9:00: Start Etapu 2. i serwis A (León – 15 min)
10:18: OS 2 – El Chocolate 1 (31,57 km)
11:16: OS 3 – Ortega 1 (17,28 km)
12:59: OS 4 – Odcinek uliczny León 1 (1,11 km)
13:34: Serwis B (León – 40 min)
15:17: OS 5 – El Chocolate 2 (31,57 km)
16:15: OS 6 – Ortega 2 (17,28 km)
17:18: OS 7 – Las Minas (10,72 km)
18:58: OS 8 – V-Power Shell Stage 1 (2,33 km)
19:03: OS 9 – V-Power Shell Stage 2 (2,33 km)
20:03: Serwis flexi C (León – 45 min)
Sobota, 9 marca:
7:15: Start Etapu 3. i serwis D (León – 15 min)
8:23: OS 10 – Guanajuatito 1 (25,90 km)
10:11: OS 11 – Otates 1 (32,27 km)
11:08: OS 12 – El Brinco 1 (8,13 km)
12:53: Serwis E (León – 40 min)
14:31: OS 13 – Guanajuatito 2 (25,90 km)
16:29: OS 14 – Otates 2 (32,27 km)
17:38: OS 15 – El Brinco 2 (8,13 km)
19:03: OS 16 – V-Power Shell Stage 3 (2,33 km)
19:08: OS 17 – V-Power Shell Stage 4 (2,33 km)
19:51: OS 18 – Street Stage León 2 (1,11 km)
20:21: Serwis flexi F (León – 45 min)
Niedziela, 10 marca:
8:00: Start Etapu 4. i serwis G (León – 15 min)
9:03: OS 19 – Alfaro (24,38 km)
10:11: OS 20 – Mesa Cuata (25,07 km)
12:18: OS 21 – Las Minas Power Stage (10,72 km)
13:53: Serwis H (León – 10 min)
15:00: Podium
Zobacz podobne artykuły:
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Kolejny Memoriał w Wieliczce
Wiadomości / Moto sport
2024.03.27
Kajetanowicz i Szczepaniak już w Kenii
Wiadomości / Moto sport
2024.03.25
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28