Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Renault Clio Grandtour GT 120 EDC - Sportowe i praktyczne?
kalendarz 16/01 2015

Renault Clio Grandtour GT 120 EDC - Sportowe i praktyczne?

Testy / Renault

Tytuł artykułu idealnie pasuje do charakteru auta i tego co oferuje. Jakie jeszcze jest Clio Grandtour GT? Francuski koncern posiada doświadczenie w tworzeniu sportowych aut. Nie muszę wspominać o Renault Alpine, królowej rajdowych szlaków w latach 60 i 70-tych, ale i późniejszych modelach, takich jak Renault 5 Turbo, Clio Williams czy Clio i Megane w wersji Sport. Słowem do tej pory oferowane były albo pojazdy sportowe, albo typowo cywilne – szablonowe. Nasz bohater ma zmienić ten trend. Clio GT dostępne jest w dwóch odmianach nadwozia:jako pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi określane jako Grandtour. Trzeba przyznać, że w tej specyfikacji auto wyróżnia się spośród tłumu. Specjalnie zaprojektowane zderzaki, podwójna rura wydechowa, większy spojler bagażnika, a skończywszy na 17-calowych felgach robią różnicę.

Na sportowo Projektanci uznali, że wewnątrz również należy stworzyć sportowy klimat. Stąd też już w momencie otwarcia drzwi w oczy rzucają się sportowe fotele. Cieszy wzrok także tapicerka z przeszytą kontrastującymi nićmi, podobnie jak wstawki z motywem szachownicy. Skoro Clio GT aspiruje do imagu auta sportowego, to otrzymujemy sportową kierownicę dobrze leżącą w dłoniach i posiadającą manetki do zmiany biegów. Sportowy charakter wnętrza to również aluminiowe nakładki na pedały. Deska rozdzielcza Renault została estetycznie wykonana, choć mam małe zastrzeżenia do konsoli środkowej. Niestety widać na niej nawet najmniejszy kurz. Przydałoby się w tym miejscu aluminium, które podkreśliłoby sportowe aspiracje modelu.

Funkcjonalne i ze smaczkami Sportowe akcenty nie oznaczają ograniczenia funkcjonalności Clio. Auto w dalszym ciągu pozostało tym samym Clio Grandtour gotowym przewieźć cztery dorosłe osoby i załadować  przedmioty w bagażnik liczący 443 litrów. Jego zaletą jest nisko położony próg i podwójna podłoga. Za kierownicą Renault możemy zająć wygodną pozycję. Ergonomia jest bez zastrzeżeń. Mam jednak małą uwagę...Trochę zdziwił mnie fakt, że w pojeździe aspirującym do sportowego zabrakło miejsca na...wskaźnik temperatury silnika. Podobnie nie zadowalające są zbyt małe uchwyty na napoje. Clio Grandtour GT ma coś, czym wyróżnia się spośród konkurencji. Jest nią R.S. Monitor. Jest to rozbudowany system multimedialny, z którego wyczytać możemy np. informację o temperaturze oleju i cieczy chłodzącej. Monitor ten ma jednak więcej zastosowań. Wyświetla miernik przeciążeń, stoper, wskaźniki ciśnienia doładowania i ciśnienia w układzie hamulcowym, wykresy mocy i momentu obrotowego,  temperaturę w układzie dolotowym, informacje o temperaturze oleju przekładniowego i sprzęgieł. Gdybyśmy chcieli możemy wgrać mapy torów wyścigowych oraz zapisać dane telemetryczne w pamięci USB. Możemy również włączyć R-Sound. Wówczas z głośników wydobywają się rasowe dźwięki upodobniające do pracy silnika Laguny V6, Nissana GT-R, Clio V6, Alpine a nawet klasycznego motocykla.

Niespodzianka pod maską Pod maską Renault nie znajdziemy jednak mocnego silnika. Jednostka 1.2 Tce jest pierwszą jednostką francuskiego koncernu, w której zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa z turbodoładowaniem. Generuje moc wynoszącą 120 KM przy 4900 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 190 Nm przy 2000 obr./min. Te parametry nie mają przełożenia na piorunującą dynamikę (auto przyspiesza w 9,4 s). Spalanie w warunkach miejskich jest na akceptowalnym poziomie 9 litrów. Konstruktorom Renault udało się stworzyć silnik, którego praca jest bardzo cicha. Podczas jazdy do naszych uszu dociera przede wszystkim szum powietrza opływającego nadwozie. Z jednostką współpracuje sześciobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia EDC. Ciekawostką jest fakt, że nie można zamówić auta z manualną skrzynią biegów. Wysoko należy ocenić pracę skrzyni biegów pod kątem szybkości zmiany przełożeń. Jedynie co mogłoby być lepsze to reakcja na gaz, bowiem odnieść można wrażenie że czasami zbyt długo zastanawia się. Auto posiada dwa tryby jazdy: Normal oraz Sport. Ten drugi znacznie poprawia reakcję na gaz i zmienia pracę zautomatyzowanej skrzyni EDC. Odpowiada także za ograniczenie siły wspomagania układu kierowniczego oraz przesuwa punkt interwencji ESP. Dużym plusem auta jest zestrojenie zawieszenia. Pracę nad nim powierzono inżynierom z Renault Sport. Złożone z kolumn MacPhersona i belki skrętnej oraz utwardzone o 40% podwozie zapewnia świetną trakcję, bardzo dobrze tłumiąc nierówności. Auto w zakrętach jest neutralne. Nawet w sytuacji, gdy przekroczymy próg przyczepności, lekkie ujęcie gazu wystarczy aby wróciło do właściwego toru jazdy. Na pewno podobać się może układ kierowniczy z właściwie dobraną siłą wspomagania, który zapewnia kontrolę nad pojazdem. To co powinno cieszyć posiadaczy i potencjalnych nabywców Renault Clio Grandtour GT to także bogate wyposażenie, które jest w wyposażeniu seryjnym. Gdybyśmy chcieli doposażyć Renault, to zapłacilibyśmy jedynie za panoramiczny dach (2600 zł), podgrzewane fotele (1000 zł), system R.S. Monitor 2.0 (1000 zł), czujniki i kamerę cofania (1500 zł) i rozszerzoną mapę Europy (430 zł). Za auto testowe trzeba zapłacić minimum 63 450 zł. To kwota, za którą nabędziemy niejedno auto kompaktowe. W porównywalnej cenie (65 400 zł) możemy nabyć znacznie większe Megane Grandtour z mocniejszym o 10 KM silnikiem. Zatem mimo wszystko wybór atrakcyjnego Clio Grandtour GT wydaje się w tym wypadku nieco problematyczny. Paweł Pusz

Zalety auta: -atrakcyjny wygląd -bardzo dobre fotele -przestronne  funkcjonalne wnętrze -sportowy charakter auta -układ kierowniczy -bogate wyposażenie

Wady auta: -sztuczna skóra na kierownicy powoduje pocenie się dłoni -wysoka cena -jedynie automatyczna skrzynia biegów w ofercie

Podstawowe parametry techniczne Renault Clio Grandtour GT 120 EDC: Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4277 / 1732/ 1433 mm Silnik: benzynowy, turbodoładowany Pojemność: 1197 cm3 Moc maksymalna: 120 KM przy 4900 obr./min Maksymalny moment obrotowy: 190 Nm przy 2000 obr./min Napęd: przedni Osiągi (0-100 km/h): 9,4 s Prędkość maksymalna: 199 km/h Zużycie paliwa (trasa/miasto/średnio): 9 / 7,5 / 8 l Pojemność bagażnika: 443/1380 l Pojemność zbiornika paliwa: 45 l Masa własna: 1261 kg Ceny: od 44 450 zł (wersja 1.2 16V 75 KM LIFE Collection 2014) Cena wersji testowej: od 63 450 zł Galeria: [gallery ids="48816,48817,48818,48819,48820,48821,48822,48823,48824,48825,48826,48827,48828,48829,48830,48831,48832,48833,48834,48835,48836,48837,48838,48839,48840,48841,48842,48843,48844,48845,48846,48847,48848,48849,48850,48851,48852,48853,48854,48855,48856,48857,48858,48859,48860,48861,48862,48863,48864,48865,48866,48867,48868,48869,48870,48871,48872,48873,48874,48875,48876,48877,48878,48879,48880"]

Zobacz podobne artykuły:

Fuzja Renault ze Stellantisem?
kalendarz 02/03 2024

Fuzja Renault ze Stellantisem?

Wiadomości / News

2024.03.02

Czy Renault połączy się z koncernem Stellantis?
Car of the Year 2024 - Renault Scenic E-Tech Electric
kalendarz 26/02 2024

Car of the Year 2024 - Renault Scenic E-Tech Electric

Wiadomości / News

2024.02.26

Siódmy model Renault z tym prestiżowym tytułem.
Renault Symbioz – Zastąpi Megane
kalendarz 08/02 2024

Renault Symbioz – Zastąpi Megane

Prezentacje / Nowości

2024.02.08

W tym roku w gamie Renault pojawi się kolejny crossover, plasujący się między modelem Captur a Austral.
Najnowsze artykuły:
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024

"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024

Wiadomości / News

2024.03.28

Honda będzie główną atrakcją imprezy "Garden of Ideas" organizowanej przez Vanity Fair Italia podczas Milan Design Week w dniach 16-21 kwietnia.