Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Renault Espace – Wizjonerska przestrzeń
kalendarz 30/06 2023

Renault Espace – Wizjonerska przestrzeń

Ciekawostki / Renault

Nazwa „Espace” na stałe wpisała się do historii motoryzacji odnosząc się do… przestrzeni.     

W 1983 r. Renault zaprezentowało model, który można uznać za pierwszy samochód stworzony, by „żyć pełnią życia”. Samochód był często kopiowany, ale jako jeden z niewielu  kojarzył się z autem rodzinnym, zapewniającym komfort i funkcjonalność, który miał jednocześnie tak długi staż rynkowy.

W ciągu czterdziestu lat na rynek trafiło pięć jego kolejnych generacji. Każda z nich ewoluowała zgodnie z duchem czasu wraz ze zmieniającymi się oczekiwaniami klientów i ewolucją społeczeństwa. We wszystkich generacjach wprowadzano innowacyjne rozwiązania. To dzięki nim nazwa Espace na trwale zapisała się w historii marki.

1983: Espace I – „Droga do innowacji”

Prezentując w 1983 r. swojego pierwszego dużego rodzinnego vana, Renault wstrząsnęło niejako europejskim rynkiem. Nadając nazwę temu „URO” (Unidentified Rolling Object), Renault zerwało z ówczesną strategią stosowania nazw alfanumerycznych. Nowy model otrzymał nazwę „Espace” „Z semantycznego punktu widzenia Espace („przestrzeń / kosmos”) jest bardzo interesującym słowem. W szeregu języków jego znaczenie jest bardzo podobne, co sprawia, że jest łatwe do zrozumienia dla o wiele większej liczby osób” − wyjaśnia Sylvia dos Santos, model-naming strategy manager, Renault. I dodaje: „Ma łagodne brzmienie, o harmonijnej fonetyce i natychmiast kojarzy się z komfortem, bogactwem wnętrza i zaawansowanymi technologiami”.

Ówczesne hasło reklamowe „Renault Espace − droga do innowacji" nawiązuje do oryginalnego jednobryłowego kształtu, przywołującego na myśl kształt pierwszego, mającego dopiero co swoją premierę, pociągu TGV. Wprowadzone na rynek w 1984 r. Renault Espace było autem różniącym się od wszystkich innych.

Samochód wyróżniał się niespotykaną modularnością, głównie dzięki zamiennym, wyjmowanym siedzeniom. Obydwa przednie fotele można odwrócić, tworząc mini salon. Można również wyjąć siedzenia z drugiego i trzeciego rzędu, żeby zwiększyć pojemność bagażnika.

Dzięki dużej powierzchni szyb, wnętrze jest idealnie doświetlone i wydaje się jeszcze większe i bardziej komfortowe. Samochód otrzymał najmocniejsze silniki i był pozycjonowany jako wysokiej klasy duży samochód rodzinny na dalekie podróże.

1991: Espace II – „na Ziemi nigdy nie było tak dobrze, jak w Espace” [gra słów − po francusku Espace oznacza przestrzeń, kosmos]

Nowa generacja była zdecydowanie bardziej dojrzała. Zaokrąglone nadwozie i zmieniony kształt lusterek, które stanowiły przedłużenie linii maski, zapewniające lepszą aerodynamikę. Wnętrze charakteryzowało się atrakcyjnym wykończeniem. Pojawiły się także nowe schowki.

Wraz z wprowadzeniem napędu na cztery koła „Quadra” ze sprzęgłem wiskotycznym i silnikiem V6 (V6 PRV 2.8 o mocy 153 KM) Espace stał się najbardziej luksusowym modelem w gamie Renault.

1996: Espace III – A jeśli prawdziwym luksusem jest nadal Espace?

Renault Espace jest liderem w segmencie, który zapoczątkował. Niezwykła popularność modelu sprawia, że jego nazwa jest używana na określenie całego segmentu. Dostępne są dwie wersje nadwozia: 5-miejscowa i 7-miejscowa „Grand Espace”, która jest o 27 cm dłuższa.

Stylistyka modelu opracowana została przez dział designu Renault. Nowatorskim rozwiązaniem we wnętrzu były zegary wykorzystujące technologię LCD i przesunięte na środek a panele sterujące ogrzewaniem i klimatyzacją − umieszczone po obu bokach. Deska rozdzielcza otrzymała minimalistyczną linię.

W 1997 r. pojawia się nowy slogan reklamowy „A jeśli prawdziwym luksusem jest nadal Espace”. Nadal odwołuje się do skojarzeń z nazwą modelu, żeby podkreślić wysokie pozycjonowanie Renault Espace, którego wersja Initiale jest wykończona skórą i szlachetnymi materiałami. Nazwa Espace staje się coraz silniejsza.

2002: Espace IV – ostatni z serii vanów

Poszerzony rozstaw kół i zwiększone wymiary zewnętrzne… Czwarta generacja modelu, która wyróżnia się ostrymi liniami nadwozia, pozostała wiodącym modelem w segmencie. Była nadal dostępna w dwóch wersjach: 5 i 7-miejscowej. Nazwa Espace doskonale pasuje do tego rodzinnego samochodu, który oferował największe wymiary wnętrza na rynku.

Najbardziej luksusowa odmiana Initiale Paris, wyposażona w szklany dach o powierzchni 2,16 m², jest prawdziwym salonem na kołach i wyróżnia się bardzo komfortowym wnętrzem.

Espace V w 2015 r. – „To czas dla Ciebie”

Nowa generacja, która została zaprezentowana po raz pierwszy na międzynarodowym salonie samochodowym w 2014 r, dostosowała się do zmian społecznych i koncepcji „bycia razem”. Hasło reklamowe „To czas dla Ciebie” towarzyszyło debiutowi rynkowemu kolejnej generacji, która przekształciła się w prestiżowego, 7-miejscowego crossovera. Każdy pasażer ma przestrzeń dla siebie. Zastosowano nowe technologie: ekran dotykowy, system Multi-Sense, cztery koła skrętne 4Control.

Espace VI – „Nowy duży SUV, który zapewni Ci pełnię życia”

Nowy Espace nadal jest autem rodzinnym ale tym razem o cechach SUV-a, oferowanym w wersji 5 i 7-miejscowej. Otwiera nowy rozdział w historii i wpisuje się w odnowę marki Renault, a jednocześnie zapewnia ciągłość w stosunku do poprzednich generacji – jest komfortowym, innowacyjnym samochodem wyższej klasy.

Na przestrzeni lat zmieniały się gusta klientów. Choć Espace nie jest już dużym vanem, nadal kojarzy się z samochodem rodzinnym na dalekie podróże.

Norbert Szwarc
Foto: Renault


Tagi:
Renault, Renault Espace

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Samochód Roku na Poznań Motor Show
kalendarz 06/04 2024

Samochód Roku na Poznań Motor Show

Wiadomości / News

2024.04.06

Wśród nowości Renault po raz pierwszy w Polsce − Scenic E-Tech electric.
Najnowsze artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.