Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rekordowi kierowcy Fiata 125p
kalendarz 29/06 2023

Rekordowi kierowcy Fiata 125p

Wydarzenia / Fiat

50. rocznica Rekordów Polskiego Fiata przyciągnęła do Wrocławia blisko sto Polskich Fiatów 125p w różnych wersjach.

Grupa znakomitych polskich kierowców rajdowych dokonała w 1973 r. czegoś niebywałego. Na podwrocławskim odcinku betonowej autostrady ustanowiła Polskim Fiatem 125p trzy światowe rekordy średniej prędkości na dystansie 25 tys. km, 25 tys. mil i 50 tys. km. 50 lat po tym wydarzeniu bohaterowie rekordowego wyzwania i miłośnicy Polskiego Fiata 125p spotkali się, by świętować i wspominać tamten sukces.

Dwudniowe wydarzenie (17-18 czerwca) przyciągnęło miłośników klasycznej motoryzacji i właścicieli Fiatów 125p z całej Europy. Na zlocie pojawiły się auta ze Słowacji, Niemiec, Węgier, Luksemburga i oczywiście całej Polski – m.in. Szczecina, Malborka, Lublina, Warszawy czy Krosna. Co warte podkreślenia, wszystkie samochody przyjechały na jubileusz i wróciły z niego na kołach. W bazie zlotu w Kątach Wrocławskich obejrzeć można było dziesiątki „Dużych Fiatów” w różnych wersjach: rajdowych, kombi, pickup czy unikaty jak przedłużana limuzyna, która w przeszłości woziła najważniejszych pasażerów na warszawskim lotnisku Okęcie. W Polsce istniały tylko trzy takie odmiany Fiata 125p.

W sobotę zarejestrowani uczestnicy imprezy wzięli udział w historycznym rajdzie. Trasa o długości 95 km prowadziła z Kątów Wrocławskich do Topacza, a jej fragment pokrywał się z odcinkiem autostrady A4, na której bito rekord w 1973 r. Oprócz wyzwań nawigacyjnych, organizatorzy przygotowali dodatkowe próby i zadania.

Niedzielna część jubileuszu odbyła się na terenie Politechniki Wrocławskiej, gdzie zjawili się uczestnicy rekordowej próby – Sobiesław Zasada, Robert Mucha, Andrzej Jaroszewicz i Andrzej Aromiński. Podczas spotkania z publicznością wypełniającą Strefę Kultury Studenckiej Politechniki Wrocławskiej kierowcy wspominali trwającą 361 godzin jazdę i kulisy całego przedsięwzięcia.

Inicjator całej akcji i kapitan zespołu Sobiesław Zasada zakazał nam rywalizacji ze sobą. Powiedział, że kto będzie się popisywał i ścigał, wyleci z ekipy. No więc się posłuchaliśmy, nikt nie chciał wykluczyć się z tej akcji. Przebieg próby transmitowały telewizja i radio, nadano temu wydarzeniu duży rozgłos. Co by nie mówić o tamtych czasach, próba bicia rekordu prowadzona była pod nadzorem bezstronnych, zagranicznych przedstawicieli FIA, Międzynarodowej Federacji Samochodowej. Sędziowie mierzyli czasy, cały czas obserwowali samochód. Tu chodziło o sportowe i techniczne osiągnięcie, powód do dumy, że daliśmy radę. Przełożyło się też na sprzedaż samochodu Fiat 125p na zagranicznych rynkach, w Finlandii, Francji czy USA – mówił Robert Mucha.

Przygotowania trwały pół roku. Ważna była taktyka. Trzeba było jeździć jak automaty, to znaczy bardzo elastycznie, szanować samochód, z dużym wyczuciem, mając na celu nie indywidualne popisy, a rekord świata – wyjaśniał Sobiesław Zasada.

Próbie towarzyszyły wielkie emocje, choć kiedy siadało się za kierownicą, stres mijał. Do dzisiaj wspominamy ten rekord z sentymentem. Było to trudne zadanie, wiele osób miało wątpliwości, czy się uda. Tymczasem my po ustanowieniu rekordu na 50 tysięcy km chcieliśmy jechać dalej, walczyć o rekord na 100 tysięcy km – przypominał Andrzej Jaroszewicz.

Panel dyskusyjny z kierowcami był jednak tylko jedną z wielu atrakcji przygotowanych przez organizatorów i partnerów jubileuszu. Zaprezentowano m in. pokaz filmu o udanej próbie bicia rekordu prędkości „Ballada o Fiacie i siedmiu wspaniałych” a także przygotowano wystawę o rekordzie z 1973 r. Na zewnątrz oprócz samochodów ze zlotu, na gości czekali Grzegorz Duda i jego wyjątkowy Fiat 125p Coupe. Odbyło się również wręczenie nagród dla najlepszych załóg sobotniego rajdu oraz odsłonięcie rzeźby z rekordowym Fiatem 125p i najnowszą wrocławską figurką krasnala./oprac. ns/


Tagi:
50. rocznica Rekordów Polskiego Fiata, Rekord Polskiego Fiata, Fiat 125p, Sobiesław Zasada, Robert Mucha, Andrzej Aromiński, Andrzej Jaroszewicz, Grzegorz Duda, Fiata 125p Coupe

Zobacz podobne artykuły:

Klasyki Mercedesa na skutym lodem jeziorze St. Moritz
kalendarz 27/02 2024

Klasyki Mercedesa na skutym lodem jeziorze St. Moritz

Moto fanatyk

2024.02.27

W St. Moritz można było zobaczyć auta Mercedes-Benz Classic, w tym ekskluzywny model 300 Cabriolet D oraz kultowego 300 SL.
Audi Q6 e-tron - „Niczym garnitur szyty na miarę”
kalendarz 09/02 2024

Audi Q6 e-tron - „Niczym garnitur szyty na miarę”

Wiadomości / Wydarzenia

2024.02.09

Designer Marco dos Santos opowiada o oklejaniu prototypów Audi.
 Lia Block: Jestem tu, by być najlepsza
kalendarz 31/01 2024

Lia Block: Jestem tu, by być najlepsza

Wiadomości / Wydarzenia

2024.01.31

Idąca w ślady ojca (Kena Blocka) Lia Block opowiada w wywiadzie o swojej ekscytacji sportami motorowymi.
Najnowsze artykuły:
AC vs coraz droższe naprawy aut

AC vs coraz droższe naprawy aut

Finanse / Ubezpieczenia

2024.02.29

Coraz droższe naprawy aut, więc polscy kierowcy kupują więcej AC.
Elektryzujące oferty wyprzedażowe Nissana ARIYA

Elektryzujące oferty wyprzedażowe Nissana ARIYA

Wiadomości / News

2024.02.29

Z początkiem roku Astara – oficjalny importer Nissana – obniżył ceny flagowego, w pełni elektrycznego crossovera Nissana ARIYA. Klienci mogą teraz skorzystać z atrakcyjnych ofert wyprzedażowych, oszczędzając nawet do 44 000 z...
Ponownie żółty

Ponownie żółty

Prezentacje / Nowości

2024.02.29

W ramach odświeżenia modelu w połowie cyklu jego życia Nissan ponownie wprowadza żółty kolor nadwozia do swojego miejskiego crossovera.