Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Raport Punkty: Ceny OC w I kw. 2021 roku nadal w dół
kalendarz 14/04 2021

Raport Punkty: Ceny OC w I kw. 2021 roku nadal w dół

Ubezpieczenia

Czy to cisza przed burzą?

W I kwartale 2021 przeciętne ceny OC nadal spadają - wynika z najnowszego raportu Punkty analizującego ceny polis sprzedanych przez internetową multiagencję. Na koniec marca za obowiązkową polisę płaciliśmy średnio 579 zł, o 22 złote (4 proc.) mniej niż 3 miesiące temu i o 66 zł (10 proc.) mniej niż rok temu.

Niezmiennie najwyższe średnie ceny za OC obowiązują w województwie pomorskim (654 zł), mazowieckim (621 zł) i dolnośląskim (620 zł). Z kolei najniższymi średnimi cenami za polisę OC cieszyli się w ostatnich miesiącach kierowcy z województwa podkarpackiego (503 zł), opolskiego (516 zł) i świętokrzyskiego (523 zł).

Jak zwykle największe różnice w stawkach za OC mogliśmy zaobserwować w poszczególnych ośrodkach miejskich. Różnica pomiędzy najdroższą a najtańszą aglomeracją wyniosła 194 zł. Standardowo najwyższe składki przypadły mieszkańcom Gdańska (715 zł), Warszawy (707 zł) i Wrocławia (692 zł). Rynek ubezpieczeń okazał się natomiast łaskawy dla mieszkańców Opola (521 zł), Lublina (531 zł) i Białegostoku (539 zł).

- Rok 2020 mimo pandemii, która silnie wpłynęła na model funkcjonowania rynku i zachowania klientów, obszedł się łagodnie z ubezpieczycielami. Zmniejszona aktywność kierowców zaowocowała obniżeniem częstości szkód widocznym już od pierwszej fali pandemii (kwiecień/maj 2020). Okresowe wzrosty podyktowane luzowaniem obostrzeń, sezonem urlopów i świąt nie skonsumowały „zapasów” wynikowych i pozwoliły na wyraźne spadki cen notowane praktycznie od trzeciego kwartału ubiegłego roku – mówi Michał Daniluk, członek zarządu multiagencji internetowej Punkta.

Największe spadki dla najdroższych

Ciekawie prezentują się wyniki raportu, gdy popatrzymy na tendencje cenowe w poszczególnych segmentach. W porównaniu do I kwartału ubiegłego roku największe spadki przeciętnego OC dotyczyły kierowców Dolnego Śląska. Mimo, że to jedno z najdroższych województw, średnia cena obowiązkowej polisy spadła tam niemal o 18 proc. w ciągu roku. Dla porównania, w aktualnie najtańszym województwie podkarpackim, spadek składki za OC w ciągu 12 miesięcy wyniósł tylko 7 proc. i  był najmniejszy w porównaniu z resztą województw.

W ciągu ostatnich 3 miesięcy jedne z największych spadków cenowych zanotowali mieszkańcy Olsztyna (19 proc.) i Opola (18 proc.). Na koniec marca sporo tańszym OC mogli cieszyć się także kierowcy z Wrocławia (spadek o 17 proc.), czy Gdańska (spadek o 16 proc.).

Wyraźny spadek cen dotyczy też młodych kierowców i tych bardziej szkodowych. Obie grupy płacą odpowiednio więcej za OC, młodzi nawet blisko 2 razy więcej od przeciętnej stawki i o 498 zł od starszych kolegów z wypracowaną historią ubezpieczeniową. Ale faktem jest, że to im przeciętna składka OC spadła najbardziej w porównaniu z innymi grupami - o 6 proc. w ciągu ostatnich 3 miesięcy i aż o 17 proc. w stosunku do sytuacji na koniec marca ubiegłego roku.

Na większe obniżki mogli też liczyć bardziej szkodowi kierowcy. W ciągu kwartału osobom z 4 szkodami na koncie średnie składki spadły o blisko 12 proc., co oznacza prawie 100 zł mniej za OC. W skali roku najwięcej, bo prawie 20 proc. i niemal 200 zł w kieszeni zyskali na przeciętnym OC kierowcy z pięcioma i więcej szkodami.

- Pod szyldem dynamicznego pricingu, skomplikowanych schematów taryfowych, zasilanych coraz bardziej skomplikowanymi silnikami, kryje się zwyczajna agresywna walka ceną o udział w rynku. Wszyscy znamy ten scenariusz, przerabiany już dwukrotnie w ostatniej dekadzie i wiemy czym ta historia może się skończyć. Nie bez kozery szacuje się, że przyszły rok będzie notował najwyższe w historii branży straty wyniku na OC  komunikacyjnym – rzędu ponad 1,5 miliarda złotych. Czy spowoduje to wzrost cen? Tak, pytanie tylko kiedy. Dlatego zawsze wybór ubezpieczenia warto poprzedzić porządną analizą dostępnych ofert - dodaje Michał Daniluk.

Ubezpieczenia trafione w punkt: kto, za co, ile?

●    Najwięcej za obowiązkowe OC płacą młodzi kierowcy (1060 zł) - średnio wydają o 526 zł więcej od kierowców w wieku 55+
●    Najniższa średnia składka dotyczy osób w związkach małżeńskich (547 zł), a najwyższa singli (674 zł)
●    Najniższe średnie OC dotyczy samochodów z małą pojemnością (do 0,9 – 422 zł), a najwyższe - samochodów z silnikiem od 2,4 do 3,0 l (634 zł)

źródło: Punkta


Tagi:
ubezpieczenie OC, ceny OC, ceny OC w Polsce w I kwartale 2021

Zobacz podobne artykuły:

Coraz więcej motocyklistów rozszerza OC? Tak, ale…
kalendarz 07/04 2021

Coraz więcej motocyklistów rozszerza OC? Tak, ale…

Finanse / Ubezpieczenia

2021.04.07

W 2020 r. wzrosła liczba właścicieli skuterów i motocykli, którzy rozszerzyli obowiązkowe OC o dobrowolne ubezpieczenia. Jednak tylko OC wciąż wybiera 80 proc. motocyklistów.
Na wypadek kradzieży z włamaniem można się ubezpieczyć
kalendarz 05/03 2021

Na wypadek kradzieży z włamaniem można się ubezpieczyć

Finanse / Ubezpieczenia

2021.03.05

Jak zrobić to właściwie?
Atak zimy - kierowcy 3-krotnie częściej wzywają assistance
kalendarz 20/01 2021

Atak zimy - kierowcy 3-krotnie częściej wzywają assistance

Finanse / Ubezpieczenia

2021.01.20

Kilkunastostopniowe mrozy i opady śniegu sprawiły, że w poniedziałek 18 stycznia br. assistance było aż o 200 proc. częściej wzywane.

Firmy z branży

TANIE OC DLA MŁODYCH

pomorskie
ul. ul. Krzywoustego 1 E
Gdańsk Oliwa
Tel.: 604 515 522
Email.: b.u.t@wp.pl
https://tanioacoc.pl/
Najnowsze artykuły:
Nowy VW Polo GTI na szkicach

Nowy VW Polo GTI na szkicach

Wiadomości / News

2021.05.12

VW ujawnił szkic usportowionej wersji Polo przed premierą w czerwcu.
 „Setka” Hamiltona

„Setka” Hamiltona

Wiadomości / Moto sport

2021.05.12

Lewis Hamilton zdobył swoje setne pole position.
Seat Tarraco 2,0 TDI FR 4Drive  200 KM DSG7 – Widać podobieństwo

Seat Tarraco 2,0 TDI FR 4Drive 200 KM DSG7 – Widać podobieństwo

Testy / Testy

2021.05.12

Macie wrażenie deja vu? Że gdzieś już to widzieliście? I słusznie. Bo tworząc Tarraco, Hiszpanie poszli na skróty. Zamiast bawić się długim i kosztownym procesem projektowania auta, zaadaptowali... Volkswagena Tiguana. I wysz...

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.