Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rajd Turcji – powrót do kalendarza WRC
kalendarz 13/09 2018

Rajd Turcji – powrót do kalendarza WRC

Moto sport

Dla większości startujących załóg, Rajd Turcji jest zupełnie nieznany.

Wybuchy wulkanu Eyjafjöll na Islandii wiosną 2010 r., które doprowadziły do zamknięcia ruchu lotniczego nad prawie całą Europą, miały także nieoczekiwane konsekwencje dla świata WRC. Cała rajdowa karawana, ludzie i sprzęt utknęli w Turcji i przez dłuższy czas nie mogli wrócić do swoich krajów. W efekcie FIA na długo wykreśliła Rajd Turcji z kalendarza WRC. Tegoroczna edycja jest pierwszą od ośmiu lat. Baza rajdu znajduje się w nowym miejscu. Wcześniej było miasto Kemer (2003, 2004, 2005, 2006 i 2008) oraz Stambuł (2010), a w tym roku jest to nadmorski kurort Marmaris. Nie zmieni się natomiast charakter rajdu i jego specyfika. Zawodnicy opisują ten rajd jako coś pomiędzy Sardynią a legendarnym, piekielnie trudnym i wyniszczającym Rajdem Akropolu.

Sama historia rajdu jest dość krótka. Pierwsza edycja odbyła się w 2003 r. Zwycięzcą był wówczas Carlos Sainz, który startował w barwach Citroëna. Aż trzykrotnie triumfował rekordzista tej imprezy – Sebastien Loeb (2004, 2005 i 2010).

Trasy przygotowane na tegoroczną edycję są nowe dla wszystkich zawodników. Są to drogi o kamienistej, szutrowej nawierzchni, gdzie opony będą narażone na uszkodzenia, a zawodnicy startujący jako pierwsi będą odkurzać trasę. Duże nierówności i wyboje przetestują wytrzymałość mechaniczną aut, które dodatkowo będą mierzyć się też z bardzo wysokimi temperaturami. W sytuacji, gdy całość trasy będzie nowością dla wszystkich, szczególnego znaczenia nabiera skuteczność przejazdów zapoznawczych, podczas których załogi sporządzają notatki.

Po otwierającym zawody superoesie, zaplanowanym na czwartkowy wieczór, etap piątkowy rozpocznie się odcinkiem specjalnym Çetibeli. Próba ta wzbudza respekt: jej dystans aż 38 km czyni z niej najdłuższy odcinek całego rajdu. Będzie to zatem skok na głęboką wodę, który może mocno wpłynąć na dalszą klasyfikację i przynieść już na początku rajdowego weekendu spore zaskoczenia.

W rajdach, których odcinki specjalne nie zmieniają się z roku na rok, doświadczone załogi polegają na zebranych przez lata, nie raz sprawdzonych i co najwyżej nieznacznie korygowanych notatkach, które wspomagają bezpośrednią pamięcią tras. W takich sytuacjach ich przejazd zapoznawczy sprowadza się jedynie do wychwytywania drobnych różnic i zmian, a nie oceny i zapisu OS-ów na całym dystansie.

W tym roku w Rajdzie Turcji sytuacja będzie zupełnie inna. Kierowca i pilot muszą podczas zapoznania precyzyjnie opisać każdy fragment trasy – 17 OS-ów o łącznej długości 312,44 km. Oznacza to konieczność koncentracji i spostrzegawczości, by zawrzeć w opisie wszystkie możliwe pułapki trasy i wszystkie zakręty opisane w jednej skali. Podczas jazdy na czas pamięć nie przyjdzie z pomocą: na wejściu w ślepy zakręt kierowca musi w 100 proc. ufać temu, co podyktuje mu pilot, czyli treści, którą podczas zapoznania sam podał on pilotowi do zapisania. Umiejętność zrobienia takich notatek i późniejszego polegania na nich może decydować o dużych różnicach czasowych, nawet pomiędzy zawodnikami na pozornie zbliżonym poziomie.

Program Rajdu Turcji (strefa czasowa GMT+3):  

Czwartek, 13 września:
9:30: Odcinek testowy (4,70 km)  
18:30: Uroczystość startu (z bazy rajdu w Marmaris)
20:08: OS 1 – Superoes Turkey Full Speed (2,00 km)  
20:33: Parc fermé (Asparan)

Piątek, 14 września:
7:00: Serwis A (Asparan – 15 min)
7:58: OS 2 – Çetibeli 1 (38,10 km)
9:21: OS 3 – Ula 1 (21,75 km)
10:24: OS 4 – Çiçekli 1 (12,57 km)
12:24: Serwis B (Asparan – 30 min)
13:37: OS 5 – Çetibeli 2 (38,10 km)
15:00: OS 6 – Ula 2 (21,75 km)
16:03: OS 7 – Çiçekli 2 (12,57 km)
17:48: Serwis Flexi C (Asparan – 48 min)

Sobota, 15 września:
7:42: Serwis D (Asparan – 15 min)
8:35: OS 8 – Yesilbelde 1 (34,24 km)
10:08: OS 9 – Datça 1 (10,70 km)
11:11: OS 10 – Içmeler 1 (20,37 km)
12:16: Serwis E (Asparan – 30 min)
13:24: OS 11 – Yesilbelde 2 (34,24 km)
15:08: OS 12 – Datça 2 (10,70 km)
16:11: OS 13 – Içmeler 2 (20,37 km)
17:01: Serwis Flexi F (Asparan – 48 min)

Niedziela, 16 września:
9:25: Serwis G (Asparan – 15 min)
10:08: OS 14 – Marmaris 1 (7,14 km)
10:46: OS 15 – Ovacik (8,05 km)
11:24: OS 16 – Gökçe (12,65 km)
13:18: OS 17 – Marmaris 2 Power Stage (7,14 km)
14:15: Podium


Tagi:
Rajd Turcji, Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata WRC

Zobacz podobne artykuły:

 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
kalendarz 17/04 2024

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
 Historyczna zmiana u Lubiaka
kalendarz 15/04 2024

Historyczna zmiana u Lubiaka

Wiadomości / Moto sport

2024.04.15

Sezon 2024 oznacza sporo nowości w rajdowym życiu Macieja Lubiaka i Grzegorza Dachowskiego.
Klara Kowalczyk wystartuje w Igrzyskach Motorsportu FIA
kalendarz 13/04 2024

Klara Kowalczyk wystartuje w Igrzyskach Motorsportu FIA

Wiadomości / Moto sport

2024.04.13

Polka wybrana do Reprezentacji Polski.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.