Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rajd Śląska - finał mistrzostw Europy
kalendarz 09/10 2024

Rajd Śląska - finał mistrzostw Europy

Moto sport

Po raz pierwszy w rajdowych mistrzostwach Europy (FIA ERC).

Rajd Śląska (11-13 października) po raz pierwszy znalazł się w kalendarzu najstarszego cyklu na świecie i drugiej najważniejszej serii w tej dyscyplinie. 14 odcinków specjalnych, w tym dwa wieczorne w sercu Metropolii GZM, 180 km walki o tytuł mistrzów Europy i Polski, 220 zawodników z 13 krajów.

Wyniki Rajdu Śląska zdecydują o tym, kto zostanie tegorocznym mistrzem Europy. Rozstrzygną również rywalizację o tytuł mistrzów Polski.

- Rajd Śląska jest bliski mojemu sercu ze względu na historię rajdową, jaką tutaj przeżywałem. To na trasach w województwie śląskim debiutowałem w rajdach okręgowych, w 2017 roku razem z Sebastianem Dwornikiem przypieczętowałem tytuł mistrza Polski w klasie Open N, a dwa lata później – już z Szymonem Gospodarczykiem – nasz pierwszy tytuł w klasyfikacji generalnej. Charakterystyka śląskich odcinków specjalnych zawsze mi odpowiadała i mam nadzieję, że wykorzystam te doświadczenie w rywalizacji z załogami zagranicznymi. Będziemy się ścigać w połowie października, więc pogoda może być pierwszym wymagającym aspektem dla zawodników. Asfalt co chwilę się zmienia. Partie z dobrą przyczepnością mieszają się z tymi, na których jest bardziej ślisko. Są fragmenty podbijające, ale też takie z gładszą nawierzchnią. Myślę, że wszystkim załogom te oesy przypadną do gustu, a kierowcy docenią poziom wyzwania, jaki postawili przed nimi organizatorzy – powiedział Mikołaj Marczyk, trzeci w punktacji mistrzostw Europy.

Organizowane od 1953 r. mistrzostwa Europy to najstarszy rajdowy cykl na świecie i druga najważniejsza, po WRC (mistrzostwa świata), seria w tej dyscyplinie. Przez lata wiele polskich rajdów było zaliczanych do kalendarza europejskiego czempionatu, na czele z Rajdem Polski, czyli drugą – po Rajdzie Monte Carlo – najstarszą imprezą na świecie. Sukcesy w mistrzostwach Europy odnosili również Polacy. Po trzy tytuły na swoim koncie mają kierowcy pochodzący z województwa Śląskiego – urodzony w Dąbrowie Górniczej Sobiesław Zasada i pochodzący z Ustronia Kajetan Kajetanowicz.

Rajd Śląska to również runda mistrzostw Polski (RSMP), w tym też historycznych (Millers Oils HRSMP). Ponadto w zawodach zmierzą się uczestnicy Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP) – cyklu krótszych rajdów okręgowych.

Na pierwszy dzień Rajdu Śląska (11 października) zaplanowano dwa odcinki specjalne. Rano załogi wezmą udział w odcinku testowym i kwalifikacyjnym GZM, którego trasa prowadzi przez Zabrze Mikulczyce.

Rywalizacja o zwycięstwo w śląskiej rundzie FIA ERC rozpocznie się w piątek wieczorem (od 20:05) na ulicach w stolicy województwa. Miasto Katowice jest współgospodarzem imprezy, więc w ścisłym centrum ponownie rozegrany zostanie spektakularny superoes. Dwie godziny wcześniej rajdowe załogi będzie można zobaczyć także na ulicy Dworcowej, gdzie odbędzie się uroczyste rozpoczęcie rajdu.
 
W sobotę, 12 października zawodnicy dwukrotnie zmierzą się na odcinkach w Jastrzębiu-Zdroju, Ochabach (gmina Skoczów) i gminie Jasienica. Sobotni etap zakończy się w Chorzowie. Na błoniach Stadionu Śląskiego wytyczono odcinek specjalny z widowiskową beczką na trasie. Chorzowski obiekt będzie również gościł bazę rajdu i park serwisowy.

Na harmonogram niedzielnego, finałowego etapu Rajdu Śląska składają się OS-y Marklowice Górne (gmina Zebrzydowice i gmina Jastrzębie-Zdrój), Hażlach oraz próba Województwo Śląskie, która będzie ostatnim odcinkiem specjalnym rozegranym w tym sezonie mistrzostw Europy. Trasa OS-u Województwo Śląskie wiedzie przez miejscowość Kiczyce. Każda z niedzielnych prób sportowych będzie pokonywana dwukrotnie. Zawody zakończy ceremonia mety i rozdania pucharów na Stadionie Śląskim w Chorzowie.

W tegorocznym Rajdzie Śląska udział weźmie 110 załóg, a więc 220 zawodników z 13 krajów. 37 zespołów będzie dysponować samochodami z napędem na cztery koła, z czego 22 to rajdówki Rally2, czyli najbardziej zaawansowane i najszybsze konstrukcje dopuszczone do startów w mistrzostwach Europy i Polski. Te samochody mają ponad 300 KM mocy, stały napęd czterech kół, zawieszenie o imponującym skoku oraz sekwencyjną skrzynię biegów. Jeden egzemplarz rajdówki Rally2 kosztuje ponad milion zł.

– Chciałbym porównać się z czołówką mistrzostw Europy, ale moje założenia na ten rajd są inne. Skupiamy się na głównym celu, jakim jest obronienie pierwszego miejsca w punktacji mistrzostw Polski. Nasza jazda będzie zatem pewnym kompromisem, co wbrew pozorom wcale nie jest zadaniem łatwym do realizacji. Będziemy skupieni, by dobrze kontrolować naszą sytuację w rajdzie. Nie czuję presji przed startem w Rajdzie Śląska. Jako liderzy jesteśmy w najlepszej pozycji. To rywale muszą nas gonić i uzyskiwać lepsze czasy od naszych. Z kolei my w ostatnim starcie pokazaliśmy, że potrafimy jechać dobrym tempem bez podejmowania nadmiernego ryzyka – ocenia Jarosław Szeja, kierowca rajdowy, lider mistrzostw Polski.

W ramach finałowej rundy mistrzostw Europy zmierzą się 33 duety, 14 z Polski, w tym trzy czołowe załogi punktacji cyklu. Z pierwszym numerem startowym pojadą liderzy tabeli i obrońcy tytułu – Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20NRally2). Nowozelandczycy pokonają blisko 18 tys. km, by rywalizować na OS-ach w województwie śląskim. Drugi numer startowy organizatorzy Rajdu Śląska przyznali wiceliderom tabeli – duetowi Mathieu Franceschi/Andy Malfoy (Skoda Fabia RS Rally2). Trójkę na rajdówkę przykleją Polacy – Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) – dwukrotni triumfatorzy Rajdu Śląska (2019 i 2021). Start na Śląsku zaanonsowali także zawodnicy, którzy wygrywali już rundy mistrzostw Europy, a więc Rumuni Simone Tempestini/Sergio Itu (Skoda Fabia RS Rally2) i Francuzi – Yoann Bonato i Benjamin Bolloud (Citroen C3 Rally2).

Do rywalizacji w ramach krajowego czempionatu przystąpią 34 załogi. Nie zabraknie nikogo z czołówki tabeli, w tym liderów – braci Jarosława i Marcina Szejów (Skoda Fabia Rally2 evo), zajmujących drugie miejsce Grzegorza Grzyba i Adama Biniędy (Skoda Fabia Rally2 evo) oraz sklasyfikowanych na pozycji numer trzy Jakuba Matulki i Daniela Dymurskiego (Skoda Fabia Rally2 evo). W czołowej piątce punktacji są także Zbigniew Gabryś i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2) oraz wicemistrzowie kraju – Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo). O zwycięstwo w klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) powalczy 13 załóg. Z kolei budowanymi m.in. w Polsce rajdówkami kategorii Rally3 pojedzie pięć duetów.

Na trasie kibice zobaczą także samochody historyczne. W stawce są m.in. takie konstrukcje jak Subaru Impreza, Subaru Legacy, Porsche 911, Lancia Delta Integrale czy też... Trabant 601. Najstarszym samochodem w gronie kilkudziesięcioletnich rajdówek jest BMW 320i z 1979 roku, którym startują Piotr i Izabela Filipiak.

Listę uczestników Rajdu Śląska uzupełnia 40 załóg zgłoszonych w ramach Rajdowych Mistrzostw Południa – cyklu rajdów okręgowych, krótszych niż rundy mistrzostw Polski czy Europy. W tych rozgrywkach prowadzenia bronić będą Kacper Potyra i Piotr Sieliło (Citroen DS3 THP).

Szansę na końcowy triumf zachowały dwie załogi. Pierwszą są Francuzi Mathieu Franceschi i Andy Malfoy. Wiceliderzy punktacji zgromadzili do tej pory 104 punkty. W lepszej sytuacji są obrońcy tytułu – Hayden Paddon i John Kennard, którzy prowadzą w tabeli z dorobkiem 131 punktów.

Aby świętować w Chorzowie Paddon i Kennard potrzebują zdobyć co najmniej 16 punktów. Wystarczy im do tego piąte miejsce w klasyfikacji rundy mistrzostw Europy. Mogą też zająć pozycje szóstą, siódmą lub ósmą, pod warunkiem, że sumę 16 „oczek" uzbierają dzięki punktom za Power Stage, na którym pięć najszybszych załóg zdobywa odpowiednio 5, 4, 3, 2, 1.

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk nie mogą już przeskoczyć Paddona i Kennarda, ale nadal są w grze o wicemistrzostwo Europy. Polacy mogą osiągnąć ten życiowy sukces jeśli w Rajdzie Śląska zdobędą o 19 punktów więcej niż Franceschi i Malfoy. W rundzie ME można wywalczyć maksymalnie 35 „oczek".

Przed szansą na największy w karierze sukces stoją bracia Szejowie. Załoga z Ustronia jest o krok od pierwszego w karierze tytułu mistrzów Polski. Liderzy tabeli zgromadzili do tej pory 132 punkty. W Rajdzie Śląska do zdobycia jest aż 50 punktów. To oznacza, że Szejów powstrzymać mogą cztery załogi: Grzyb/Binięda, Matulka/Dymurski (po 111 pkt), Gabryś/Syty (106 pkt) oraz Byśkiniewicz/Siatkowski (88 pkt).

Do końcowej klasyfikacji sezonu liczą się wyniki uzyskane we wszystkich sześciu rundach. Szejowie muszą zdobyć minimum 30 punktów, by zdobyć tytuł bez oglądania się na rywali. Taki dorobek gwarantuje im już szóste miejsce w klasyfikacji rundy RSMP lub siódme w połączeniu z czterema punktami za Power Stage.

Rajd Śląska rozstrzygnie także kwestię tytułu w mistrzostwach historycznych (Millers Oils HRSMP), w których prowadzą Marcin Majcher i Daniel Leśnik (Subaru Legacy 4WD).

Program Rajdu Śląska 2024:

Piątek, 11 października:
    8:30 – 11:00 – odcinek testowy: GZM (Zabrze Mikulczyce, 3,05 km)
    11:31 – odcinek kwalifikacyjny GZM (Zabrze Mikulczyce, 3,05 km)
    13:00 – odcinek testowy GZM (Zabrze Mikulczyce, 3,05 km)
    18:00 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (ul. Dworcowa, Katowice)
    20:05 – OS 1: Katowice (1,85 km)

Sobota, 12 października (7 odcinków specjalnych, łącznie 96,74 km):
    7:20 – serwis A: 15 min (Stadion Śląski, Chorzów)
    9:00 – OS 2: Jastrzębie Zdrój (17,04 km)
    10:00 – OS 3: Ochaby (10,8 km)
    11:00 – OS 4: Gmina Jasienica (19,78 km)
    13:20 – serwis B: 30 min (Stadion Śląski, Chorzów)
    15:15 – OS 5: Jastrzębie Zdrój (17,04 km)
    16:15 – OS 6: Ochaby (10,8 km)
    17:15 – OS 7: Gmina Jasienica (19,78 km)
    19:30 – OS 8: Stadion Śląski (1,5 km)
    19:50 – serwis C: 45 min (Stadion Śląski, Chorzów)

Niedziela, 13 października (7 odcinków specjalnych, łącznie 81,56 km):
    7:20 – serwis D: 15 min (Stadion Śląski, Chorzów)
    8:55 – OS 9: Marklowice Górne (11,46 km)
    9:55 – OS 10: Hażlach (17,45 km)
    11:05 – OS 11: Województwo Śląskie (Kiczyce, 11,87 km)
    12:40 – strefa zmiany opon: 15 min (Carbonarium Moszczenica)
    13:10 – OS 9: Marklowice Górne (11,46 km)
    14:10 – OS 10: Hażlach (17,45 km)
    16:05 – OS 11: Województwo Śląskie – Power Stage (Kiczyce, 11,87 km)
    18:30 – zakończenie rajdu (Stadion Śląski, Chorzów)


Tagi:
Rajd Śląska, Rajd Śląska 2024, RSMP, RSMP 2024, FIA ERC, FIA ERC 2024, Millers Oils HRSMP, Rajdowe Mistrzostwa Południa, Rajdowe Mistrzostwa Południa 2024, Hayden Paddon, Mikołaj Marczyk, Kajetan Kajetanowicz

Zobacz podobne artykuły:

Toyota przed nowym sezonem WRC
kalendarz 12/12 2024

Toyota przed nowym sezonem WRC

Wiadomości / Moto sport

2024.12.12

Zespół Toyoty przedstawił skład kierowców na sezon WRC 2025.
Kalendarz RSMP 2025
kalendarz 09/12 2024

Kalendarz RSMP 2025

Wiadomości / Moto sport

2024.12.09

Na sezon 2025 zaplanowano sześć rajdów asfaltowych i jedną rundę szutrową.
Marczyk zwycięzcą Rajdu Barbórka 2024
kalendarz 07/12 2024

Marczyk zwycięzcą Rajdu Barbórka 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.12.07

Mikołaj Marczyk z pilotem Szymonem Gospodarczykiem zwyciężyli w 62. Rajdzie Barbórka.
Najnowsze artykuły:
Używane Jaguary - 7 na 10 jest po wypadku

Używane Jaguary - 7 na 10 jest po wypadku

Używane

2024.12.13

Wskazana szczególna ostrożność.
Toyota przed nowym sezonem WRC

Toyota przed nowym sezonem WRC

Wiadomości / Moto sport

2024.12.12

Zespół Toyoty przedstawił skład kierowców na sezon WRC 2025.
 38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych

38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych

Wiadomości / News

2024.12.12

Omal nie potrąciła ojca z dzieckiem na przejściu dla pieszych przed szkołą.