Rajd Sardynii – W wakacyjnej atmosferze
Rajd Sardynii, siódma z trzynastu rund zaplanowanych w kalendarzu WRC 2018, wyznacza półmetek sezonu.
Miejscowość Alghero to typowy nadmorski kurort, w sezonie letnim tchnący wakacyjną atmosferą dolce vita. Jednak nie przez przypadek od lat Alghero służy jako baza Rajdu Sardynii – górzysta okolica w północno-zachodniej części wyspy obfituje w kręte drogi, idealnie nadające się na odcinki specjalne. Są one wąskie na jedno auto i niemal pozbawione poboczy, gdyż gęsta, bujna roślinność dochodzi aż do pasma drobnego i piaszczystego szutru, charakteryzującego się niską przyczepnością. Nawierzchnię z ubitych kamyczków pokrywa dodatkowo gruba warstwa drobnego pyłu. Prowadzenie samochodu rajdowego po takiej drodze wymaga wielkiego wyczucia, delikatności i precyzji – o ile nie ma tu głazów grożących urwaniem koła, to błąd w doborze trajektorii, przy braku marginesu pobocza może prowadzić do wypadnięcia ze śliskiej trasy.
Charakterystyka nawierzchni na sardyńskich trasach sprawia, że kolejność startowa jest bardzo istotna – kilku pierwszych zawodników zawsze traci na odkurzaniu dróg.
Bieżący sezon Rajdowych Mistrzostw Świata WRC od początku wyróżnia się wielką intensywnością sportowej walki. Pod tym względem Rajd Sardynii na pewno nie będzie wyjątkiem: zapowiada się wysokie tempo, zacięta rywalizacja i małe różnice pomiędzy najszybszymi, szczególnie, że w porównaniu do ubiegłorocznej edycji zmiany tras są bardzo nieznaczne. Na kilku odcinkach specjalnych różnice dotyczą jedynie krótkich fragmentów, a całkowicie nowy jest tylko jeden OS – Castelsardo (14,37 km), zaplanowany na piątkowy etap. Najwięcej jazdy i najtrudniejsze zadanie niewątpliwie czeka uczestników rajdu w sobotę – program drugiego etapu obejmuje prawie 100 km jazdy na czas, w tym dwa naprawdę długie odcinki specjalne (Monti Di Ala liczy 28,52 km, a Monte Lerno 28,89 km), każdy z nich przejeżdżany dwukrotnie. Plan na niedzielę to z kolei sprint do mety z bajecznym krajobrazem górzystych śródziemnomorskich wybrzeży w tle.
Rajd Sardynii zawsze stanowi wielkie obciążenie dla opon. Dzieje się tak z powodu specyfiki nawierzchni, która po odkurzeniu z warstwy sypkiego pyłu okazuje się suchą, mocno ubitą ziemią, tak twardą, że nie powstają na niej koleiny. Dodatkowym problemem są bardzo wysokie temperatury nawierzchni. Jest ona szczególnie rozgrzana podczas przejazdów popołudniowych, dlatego na serwisie przed drugą pętlą niemal zawsze wybiera się opony o twardej mieszance. Z kolei przed południem częstym widokiem są auta na ogumieniu mieszanym (opony twarde i miękkie, po dwie na krzyż), a nawet miękkim u zawodników startujących w pierwszej kolejności i zmuszonych odkurzać drogi, co wiąże się z niską przyczepnością. Z punktu widzenia podzespołów mechanicznych największym wyzwaniem są upalne temperatury i wzbijanie kołami gęstego pyłu, który czasami zatyka niektóre kanały dopływu powietrza i odprowadzania ciepła. Kierowcy muszą ponadto zwracać baczną uwagę na temperatury robocze silnika i różnych płynów eksploatacyjnych, aby uniknąć przegrzania grożącego spadkiem mocy, a nawet awarią.
Program Rajdu Sardynii (strefa czasowa GMT+2):
Czwartek, 7 czerwca:
8:00: Odcinek testowy Olmedo (3,51 km)
17:00: Start (Alghero)
18:00: OS 1 – Ittiri Arena Show (2,00 km)
19:00: Parc fermé (Alghero)
Piątek, 8 czerwca:
6:30: Serwis A (Alghero – 15 min.)
8:33: OS 2 – Tula 1 (22,12 km)
9:49: OS 3 – Castelsardo 1 (14,37 km)
10:38: OS 4 – Tergu – Osilo 1 (14,14 km)
11:48: OS 5 – Monte Baranta 1 (11,46 km)
12:43: Serwis B (Alghero – 30 min.)
15:01: OS 6 – Tula 2 (22,12 km)
16:17: OS 7 – Castelsardo 2 (14,37 km)
17:06: OS 8 – Tergu – Osilo 2 (14,14 km)
18:25: OS 9 – Monte Baranta 2 (11,46 km)
19:00: Serwis Flexi C (Alghero – 45 min.)
Sobota, 9 czerwca:
5:55: Serwis D (Alghero – 15 min.)
8:38: OS 10 – Coiluna – Loelle 1 (14,95 km)
9:32: OS 11 – Monti Di Ala’ 1 (28,52 km)
10:11: OS 12 – Monte Lerno 1 (28,89 km)
13:02: Serwis E (Alghero – 30 min.)
14:10: OS 13 – Citta’ Di Ittiri – Coros (1,42 km)
16:08: OS 14 – Coiluna – Loelle 2 (14,95 km)
17:02: OS 15 – Monti Di Ala’ 2 (28,52 km)
17:41: OS 16 – Monte Lerno 2 (28,89 km)
20:12: Serwis Flexi F (Alghero – 45 min.)
Niedziela, 10 czerwca:
7:45: Serwis G (Alghero – 15 min.)
8:45: OS 17 – Cala Flumini 1 (14,06 km)
9:38: OS 18 – Sassari – Argentiera 1 (6,96 km)
11:12: OS 19 – Cala Flumini 2 (14,06 km)
12:18: OS 20 – Sassari – Argentiera 2 Power Stage (6,96 km)
13:15: Serwis H (Alghero – 10 min.)
14:15: Podium (Alghero)
Zobacz podobne artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP
Wiadomości / Moto sport
2024.04.26
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
Druga runda WEC 2024
Wiadomości / Moto sport
2024.04.20
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25