Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rajd Sardynii – W wakacyjnej atmosferze
kalendarz 08/06 2018

Rajd Sardynii – W wakacyjnej atmosferze

Moto sport

Rajd Sardynii, siódma z trzynastu rund zaplanowanych w kalendarzu WRC 2018, wyznacza półmetek sezonu.

Miejscowość Alghero to typowy nadmorski kurort, w sezonie letnim tchnący wakacyjną atmosferą dolce vita. Jednak nie przez przypadek od lat Alghero służy jako baza Rajdu Sardynii – górzysta okolica w północno-zachodniej części wyspy obfituje w kręte drogi, idealnie nadające się na odcinki specjalne. Są one wąskie na jedno auto i niemal pozbawione poboczy, gdyż gęsta, bujna roślinność dochodzi aż do pasma drobnego i piaszczystego szutru, charakteryzującego się niską przyczepnością. Nawierzchnię z ubitych kamyczków pokrywa dodatkowo gruba warstwa drobnego pyłu. Prowadzenie samochodu rajdowego po takiej drodze wymaga wielkiego wyczucia, delikatności i precyzji – o ile nie ma tu głazów grożących urwaniem koła, to błąd w doborze trajektorii, przy braku marginesu pobocza może prowadzić do wypadnięcia ze śliskiej trasy.

Charakterystyka nawierzchni na sardyńskich trasach sprawia, że kolejność startowa jest bardzo istotna – kilku pierwszych zawodników zawsze traci na odkurzaniu dróg.

Bieżący sezon Rajdowych Mistrzostw Świata WRC od początku wyróżnia się wielką intensywnością sportowej walki. Pod tym względem Rajd Sardynii na pewno nie będzie wyjątkiem: zapowiada się wysokie tempo, zacięta rywalizacja i małe różnice pomiędzy najszybszymi, szczególnie, że w porównaniu do ubiegłorocznej edycji zmiany tras są bardzo nieznaczne. Na kilku odcinkach specjalnych różnice dotyczą jedynie krótkich fragmentów, a całkowicie nowy jest tylko jeden OS – Castelsardo (14,37 km), zaplanowany na piątkowy etap. Najwięcej jazdy i najtrudniejsze zadanie niewątpliwie czeka uczestników rajdu w sobotę – program drugiego etapu obejmuje prawie 100 km jazdy na czas, w tym dwa naprawdę długie odcinki specjalne (Monti Di Ala liczy 28,52 km, a Monte Lerno 28,89 km), każdy z nich przejeżdżany dwukrotnie. Plan na niedzielę to z kolei sprint do mety z bajecznym krajobrazem górzystych śródziemnomorskich wybrzeży w tle.

Rajd Sardynii zawsze stanowi wielkie obciążenie dla opon. Dzieje się tak z powodu specyfiki nawierzchni, która po odkurzeniu z warstwy sypkiego pyłu okazuje się suchą, mocno ubitą ziemią, tak twardą, że nie powstają na niej koleiny. Dodatkowym problemem są bardzo wysokie temperatury nawierzchni. Jest ona szczególnie rozgrzana podczas przejazdów popołudniowych, dlatego na serwisie przed drugą pętlą niemal zawsze wybiera się opony o twardej mieszance. Z kolei przed południem częstym widokiem są auta na ogumieniu mieszanym (opony twarde i miękkie, po dwie na krzyż), a nawet miękkim u zawodników startujących w pierwszej kolejności i zmuszonych odkurzać drogi, co wiąże się z niską przyczepnością. Z punktu widzenia podzespołów mechanicznych największym wyzwaniem są upalne temperatury i wzbijanie kołami gęstego pyłu, który czasami zatyka niektóre kanały dopływu powietrza i odprowadzania ciepła. Kierowcy muszą ponadto zwracać baczną uwagę na temperatury robocze silnika i różnych płynów eksploatacyjnych, aby uniknąć przegrzania grożącego spadkiem mocy, a nawet awarią.

Program Rajdu Sardynii (strefa czasowa GMT+2):

Czwartek, 7 czerwca:
8:00: Odcinek testowy Olmedo (3,51 km)
17:00: Start (Alghero)
18:00: OS 1 – Ittiri Arena Show (2,00 km)
19:00: Parc fermé (Alghero)

Piątek, 8 czerwca:
6:30: Serwis A (Alghero – 15 min.)
8:33: OS 2 – Tula 1 (22,12 km)
9:49: OS 3 – Castelsardo 1 (14,37 km)
10:38: OS 4 – Tergu – Osilo 1 (14,14 km)
11:48: OS 5 – Monte Baranta 1 (11,46 km)
12:43: Serwis B (Alghero – 30 min.)
15:01: OS 6 – Tula 2 (22,12 km)
16:17: OS 7 – Castelsardo 2 (14,37 km)
17:06: OS 8 – Tergu – Osilo 2 (14,14 km)
18:25: OS 9 – Monte Baranta 2 (11,46 km)
19:00: Serwis Flexi C (Alghero – 45 min.)

Sobota, 9 czerwca:
5:55: Serwis D (Alghero – 15 min.)
8:38: OS 10 – Coiluna – Loelle 1 (14,95 km)
9:32: OS 11 – Monti Di Ala’ 1 (28,52 km)
10:11: OS 12 – Monte Lerno 1 (28,89 km)
13:02: Serwis E (Alghero – 30 min.)
14:10: OS 13 – Citta’ Di Ittiri – Coros (1,42 km)
16:08: OS 14 – Coiluna – Loelle 2 (14,95 km)
17:02: OS 15 – Monti Di Ala’ 2 (28,52 km)
17:41: OS 16 – Monte Lerno 2 (28,89 km)
20:12: Serwis Flexi F (Alghero – 45 min.)

Niedziela, 10 czerwca:
7:45: Serwis G (Alghero – 15 min.)
8:45: OS 17 – Cala Flumini 1 (14,06 km)
9:38: OS 18 – Sassari – Argentiera 1 (6,96 km)
11:12: OS 19 – Cala Flumini 2 (14,06 km)
12:18: OS 20 – Sassari – Argentiera 2 Power Stage (6,96 km)
13:15: Serwis H (Alghero – 10 min.)
14:15: Podium (Alghero)


Tagi:
Rajd Sardynii, Rajdowe Mistrzostwa Świata WRC 2018

Zobacz podobne artykuły:

Startuje sezon rajdowych MP
kalendarz 26/04 2024

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
kalendarz 22/04 2024

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 Druga runda WEC 2024
kalendarz 20/04 2024

Druga runda WEC 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.04.20

Na nowym dla serii włoskim torze Imola odbędzie się druga runda sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC).
Najnowsze artykuły:
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?