Rajd Monte Carlo 2019
Tradycyjnie nowy sezon Rajdowych Mistrzostw Świata FIA otwiera najstarszy rajd świata.
Pierwsza runda jest jednocześnie jedną z najtrudniejszych w całym kalendarzu tego cyklu. Jego trudności wynikają z zimowego, górskiego charakteru – głównym wyzwaniem są nieprzewidywalne zmiany warunków drogowych.
Trasa tegorocznej edycji rajdu jest skupiona na mniejszym obszarze niż w latach ubiegłych, ale i tak przecina departamenty Alp Górnej Prowansji, Alp Wysokich, Drôme, Isère i Alp Nadmorskich. Na odcinkach specjalnych na pewno nie zabraknie wielu trudności i pułapek, szczególnie że trasa jest w aż 47 proc. nowa, przez co kierowcy nie mogą polegać na doświadczeniach wyniesionych z poprzednich startów. Dotyczy to zwłaszcza OS-ów zaplanowanych na czwartkowy wieczór, które będą przejeżdżane w świetle reflektorów. Również etap środowy przyniesie dwa zupełnie nowe oesy: Valdrome – Sigottier (20,04 km) i Curbans – Piegut (18,47 km).
O tej porze roku pogoda w górach jest na ogół zmienna i może w każdej chwili sprawić niespodziankę: nawet w słoneczny dzień warunki drogowe po drugiej, ocienionej stronie góry mogą być zupełnie inne niż po stronie oświetlonej. Wszystko to sprawia, że Monte Carlo nazywany jest „rajdem tyleż kierowców, co i opon”, a kluczem do powodzenia w nim są trafne decyzje przy wyborze ogumienia na kolejne pętle. Warunkiem szybkiej i skutecznej jazdy jest ponadto dobre czucie samochodu – kierowca musi umieć przewidzieć reakcje auta na częste i nagłe zmiany przyczepności i reagować na nie błyskawicznie, by utrzymać się na drodze i dotrzeć do mety.
Najwięcej zwycięstw w Rajdzie Monte Carlo w randze WRC ma Sebastien Loeb (7 zwycięstw), który w tym roku przesiadł się do Hyundaia. Obok Loeba w Hyundaiach i20 WRC zasiądą Thierry Neuville i Andreas Mikkelsen. Drugi utytułowany Francuz i jednocześnie aktualny mistrz świata - Sebastien Ogier (5 zwycięstw) przesiadł się z Forda do Citroena. Za kierownicą Fordów Fiesta WRC zobaczymy Elfyn Evansa, Teemu Suninena i Pontusa Tidemanda a w Toyotach: Ott Tanak, Jari-Matti Latvala i były kierowca Citroena - Kris Meeke./ns/
Program rajdu:
Czwartek, 24 stycznia:
10:00: odcinek testowy (Gap)
18:50: start do Etapu 1. (Gap – Place Desmichels)
19:38: OS 1 – La Breole – Selonnet (20,76 km)
20:41: OS 2 – Avançon – Notre Dame du Laus (20,59 km)
21:41: serwis flexi A (Gap – 48 min)
Piątek, 25 stycznia:
7:30: start do Etapu 2. i serwis B (Gap – 18 min)
9:11: OS 3 – Valdrome – Sigottier 1 (20,04 km)
10:14: OS 4 – Roussieux – Laborel 1 (24,05 km)
11:37: OS 5 – Curbans – Piegut 1 (18,47 km)
12:27: serwis C (Gap – 33 min)
14:23: OS 6 – Valdrome – Sigottier 2 (20,04 km)
15:26: OS 7 – Roussieux – Laborel 2 (24,05 km)
16:49: OS 8 – Curbans – Piegut 2 (18,47 km)
17:44: serwis flexi D (Gap – 48 min)
Sobota, 26 stycznia:
7:37: start do Etapu 3. i serwis E (Gap – 18 min)
8:48: OS 9 – Agnières en Devoluy – Corps 1 (29,82 km)
10:06: OS 10 – St Léger les Mélèzes – La Batie Neuve 1 (16,87 km)
11:21: serwis F (Gap – 33 min)
12:47: OS 11 – Agnières en Devoluy – Corps 2 (29,82 km)
14:08: OS 12 – St Léger les Mélèzes – La Batie Neuve 2 (16,87 km)
15:18: serwis G (Gap – 48 min)
20:06: Parc fermé (Monako)
Niedziela, 27 stycznia:
6:22: start do Etapu 4.
8:20: OS 13 – La Bollène Vésubie – Peira Cava 1 (18,41 km)
9:08: OS 14 – La Cabanette – Col de Braus 1 (13,58 km)
10:55: OS 15 – La Bollène Vésubie – Peira Cava 2 (18,41 km)
12:18: OS 16 – La Cabanette – Col de Braus 2 – Power Stage (13,58 km)
13:58: Parc fermé (Monako – Quai Albert 1er)
15:00: Rozdanie nagród (Monako – Quai Albert 1er)
Zobacz podobne artykuły:
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Historyczna zmiana u Lubiaka
Wiadomości / Moto sport
2024.04.15
Klara Kowalczyk wystartuje w Igrzyskach Motorsportu FIA
Wiadomości / Moto sport
2024.04.13
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16