Rajd Akropolu z fotela pilota
Cándido Carrera zdradza sekret jazdy greckim rollercoasterem.
Brutalne. To jedyny sposób, aby opisać, jak czuje się Rajd Akropolu (Rajd Grecji) z wnętrza samochodu rajdowego: trochę jak bycie uwięzionym w suszarce bębnowej wypełnionej kamieniami na pełnym cyklu suszenia. Jednak piloci nadal muszą czytać notatki dotyczące trasy - pomimo hałasu, kurzu i upału.
Osobą, która opanowała tę sztukę lepiej niż większość, jest pilot Daniego Sordo z zespołu Hyundaia, Cándido Carrera, który w trzech ostatnich startach w Grecji dwukrotnie stanął na podium i raz zajął czwarte miejsce.
Jaki jest więc jego sekret jazdy w tym trudnym rajdzie? „Nie ma jednej konkretnej rzeczy” — mówi 44-letni Hiszpan. „To prawda, że to jeden z najtrudniejszych rajdów w WRC. Ale nie mam żadnych specjalnych sztuczek; po prostu przywykłem do trzymania notesu z notatkami i koncentrowania się na tym, co jest na stronie. Jest trochę trudniej, gdy notes bardziej ucieka z rąk, ale dopóki nie mam wielu notatek do poprawienia, nie różni się to zbytnio od innych rajdów”.
Inną cechą charakterystyczną Rajdu Grecji jest ekstremalny upał. Aby sobie z tym poradzić, przez około dwa tygodnie przed rajdem Cándido szuka najgorętszych pór dnia na treningi. Aby nawodnić się podczas samego rajdu, stosuje elektrolity – które zastępują minerały tracone wraz z potem: „to samo, co bierzesz, gdy boli cię brzuch”, jak to ujmuje. „To naprawdę mi pomaga, więc mam szczęście pod tym względem, ponieważ nie działa to u każdego. Nie jestem też typem osoby, która zawsze musi dużo pić, więc prawdopodobnie daje mi to pewną przewagę”.
Rajd Akropolu wiele znaczy dla Cándido. W tym rajdzie właśnie brał udział po raz pierwszy i wygrał w 2013 r.
„Akropol był pierwszym rajdem szutrowym, w którym wziąłem udział w Junior World Rally Championship i który wygraliśmy z przewagą ponad minuty” – mówi. „Osiem lat później był to również pierwszy rajd, w którym wziąłem udział z Hyundaiem w WRC, co było niesamowicie wyjątkowe – ponieważ oznaczało, że w końcu osiągnąłem najwyższy poziom. Mając tylko około 10 dostępnych miejsc, to wiele znaczyło. Bardzo podoba mi się atmosfera w Grecji; jest bardzo śródziemnomorska i przypomina mi dom w Hiszpanii, ludzie są naprawdę serdeczni i gościnni”.
W przeciwieństwie do kierowców, którzy biorą udział w pełnych mistrzostwach, Dani i Cándido biorą udział tylko w wybranych rajdach, a ich ostatnim występem był Rajd Sardynii w czerwcu – gdzie stanęli na podium.
Czy posiadanie programu na pół etatu utrudnia pracę pilota?
„Z jednej strony, im więcej robisz, tym lepiej, ale nadal możesz się dobrze przygotować, pracując w domu” – wyjaśnia Cándido. Ta praca polega głównie na oglądaniu filmów i ćwiczeniu notatek z tempem. Cándido pracuje nawet nad swoją dykcją, aby mieć pewność, że czyta notatki wyraźnie, pomimo szybkiej natury języka hiszpańskiego. Dlatego nie wierzy, że przestoje wpływają na jego wyniki: „W końcu to coś, co masz we krwi” – podkreśla. „Trochę jak jazda na rowerze”.
Ten rajd jest niezapomniany, ponieważ jest to ostatnie wydarzenie hiszpańskiego duetu w tym roku. Ale dla Cándido to po prostu zwykły dzień. „Nie ma żadnego rajdu, w którym bym brał udział, który byłby dla mnie szczególnie wyjątkowy, ponieważ wszystkie są wyjątkowe” – mówi. „Od samego początku mojej kariery na szczeblu krajowym zawsze dawałem z siebie wszystko”.
Zespół Hyundaia zajął w Grecji trzy pierwsze miejsca, powiększając jednocześnie przewagę nad rywalami. Na podium stanęli Thierry Neuville oraz Dani Sordo i Ott Tänak./ns/
Zobacz podobne artykuły:
Dwie załogi Forda w Maroku
Wiadomości / Moto sport
2024.10.05
Jacek Bartoszek rusza do Maroka
Wiadomości / Moto sport
2024.10.05
Mattias Ekström w barwach Forda
Wiadomości / Moto sport
2024.10.03
Wstrzymanie dopłat do leasingu „elektryków” może zahamować popyt
Wiadomości / Gorące tematy
2024.10.07
Humanoidalny robot może zostać "zatrudniony" w fabryce BMW
Wiadomości / Ciekawostki
2024.10.06