Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Przed świętami większy ruch na drogach. Czy kierowcy jeżdżą bezpieczniej?
kalendarz 22/12 2018

Przed świętami większy ruch na drogach. Czy kierowcy jeżdżą bezpieczniej?

Bezpieczeństwo

Okres przedświąteczny to dobry czas, aby przyjrzeć się - czy kierowcy zawodowi jeżdżą bezpieczniej.

W okresie przedświątecznym liczba przesyłek kurierskich wzrasta aż o 70 proc. Grudzień to najgorętszy okres w firmach logistycznych i transportowych, które realizują rekordowo dużą liczbę dostaw do sklepów i restauracji. Oznacza to, że na polskich drogach notuje się zwiększony ruch, a co za tym idzie rośnie również ryzyko wypadków. To dobry czas, aby przyjrzeć się - czy kierowcy zawodowi jeżdżą bezpieczniej.

Organizatorzy akcji CSR „Profesjonalni kierowcy” już po raz trzeci na podstawie danych uzyskanych z Komendy Głównej Policji opracowali raport pt. „Bezpieczeństwo na polskich drogach”. Szczególną uwagę zwrócili na kierowców zawodowych, którzy jeżdżą pojazdami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 t. Dane za pierwszą połowę 2018 r. i cały rok 2017 pokazują, że ta grupa kierowców jeździ coraz bezpieczniej i z roku na rok powoduje coraz mniej wypadków.

W okresie od stycznia do czerwca 2018 roku pojazdy o DMC powyżej 3,5 t. były odpowiedzialne za 391 wypadków, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku spowodowały 418 tego typu zdarzeń. Stanowi to spadek o 6,5 proc. Dla porównania – w przypadku kierowców samochodów osobowych spadek wyniósł zaledwie 1,6 proc.

Bardziej szczegółowe dane są dostępne za rok 2017. Te jednoznacznie wskazują, że kierowcy dużych pojazdów ciężarowych powodują zdecydowanie najmniej wypadków na polskich drogach, mimo że liczba pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. wzrasta z roku na rok. To efekt coraz lepszego przygotowania do pracy oraz nowoczesnego taboru, w który inwestują polskie firmy transportowe.

W 2017 r. policja odnotowała 962 wypadki z udziałem pojazdów o DMC powyżej 3,5 t. podczas gdy samochody osobowe odpowiadały w tym samym czasie za 21 733 takie incydenty. Oznacza to, że o ile samochody ciężarowe były rok temu winne 3,4 proc. ogółu wypadków, to pojazdy osobowe odpowiadały aż za 76,6 proc. wszystkich tego typu zdarzeń na drogach. Na niechlubnym podium znaleźli się też rowerzyści – odpowiadają za 1546 wypadków (5,5 proc.) – oraz pojazdy o DMC do 3,5 t. – odpowiedzialne za 1322 wypadki (4,7 proc.).

Statystyki jednoznacznie wskazują, że kierowcy pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t. również w przypadku najsłabiej chronionych uczestników ruchu – pieszych i rowerzystów – starają się zachować maksymalną uwagę i bezpieczeństwo. Dzięki temu mimo masy i gabarytów prowadzonych pojazdów odpowiadają za stosunkowo niewiele wypadków z udziałem właśnie pieszych i rowerzystów.

Jakie czynniki decydują o tym, że kierowcy zawodowi jeżdżą coraz bezpieczniej? Zdaniem Wilhelma Rożewskiego z Volvo Trucks Poland: – Dawniej w niebezpiecznej sytuacji kierowca był zdany wyłącznie na własne umiejętności i doświadczenie. Dziś jeśli kierowca straci kontrolę nad pojazdem, jest duża szansa, że dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, nic nie stanie się ani jemu, ani innym uczestnikom ruchu. W opinii Marcina Majaka z Renault Trucks Poland na mniejszą liczbę wypadków wpływa również systematycznie poprawiająca się jakość krajowej infrastruktury drogowej. – W ubiegłym roku wypadki na autostradach stanowiły zaledwie 1 proc. wszystkich zdarzeń, a dziś to właśnie na tego typu trasach większość firm transportowych realizuje swoje przewozy. Jeśli podobnych dróg będzie przybywać, poziom bezpieczeństwa z pewnością jeszcze wzrośnie – przekonuje Majak.

Poprawa statystyk bezpieczeństwa w grupie kierowców samochodów ciężarowych to także efekt zmiany pokoleniowej, dokonującej się w branży transportowej. Dziś młodzi kierowcy, którzy dopiero myślą o podjęciu pierwszej pracy, mają możliwość uczestnictwa w bezpłatnych, ogólnodostępnych szkoleniach. Dzięki temu już na starcie mogą lepiej przygotować się do wykonywania zawodu, poprawić swoje umiejętności i nabyć praktyczną wiedzę z zakresu prowadzenia i obsługi pojazdu. Podczas szkoleń dowiadują się również, jak nie powielać najczęstszych błędów swoich starszych kolegów i od samego początku jeździć bezpiecznie. Przykładem takiej inicjatywy jest akcja społeczna „Profesjonalni kierowcy” od trzech lat organizowana przez firmy z branży transportowej: Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Ergo Hestię, Continental i MJM.

Właśnie zakończyła się III edycja akcji „Profesjonalni kierowcy”. W ciągu trzech lat szkolenia organizowane w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” ukończyło 800 osób. Wiele z nich podjęło pracę w polskich firmach transportowych.


Tagi:
ruch drogowy przed świętami, „Profesjonalni kierowcy”, kierowcy zawodowi a wypadki

Zobacz podobne artykuły:

Jazda latem na zimówkach to zły pomysł
kalendarz 08/07 2020

Jazda latem na zimówkach to zły pomysł

Warsztat / Porady

2020.07.08

W taką pogodę opony typowo zimowe tylko generują dodatkowe koszty.
Bezpieczne podróżowanie w wakacje  - porady Kajetana Kajetanowicza
kalendarz 02/07 2020

Bezpieczne podróżowanie w wakacje - porady Kajetana Kajetanowicza

Warsztat / Porady

2020.07.02

Choć pandemia koronawirusa mogła pokrzyżować plany wyjazdowe wielu osobom, to na drogach i tak możemy spodziewać się dużego ruchu.
Pomocne rozwiązanie czy zbędny gadżet?
kalendarz 01/07 2020

Pomocne rozwiązanie czy zbędny gadżet?

Warsztat / Porady

2020.07.01

Polscy mechanicy oceniają nowoczesne systemy ułatwiające jazdę.
Najnowsze artykuły:
Kradzionym autem na podwójnym gazie

Kradzionym autem na podwójnym gazie

Wiadomości / News

2020.08.08

Kielecki sąd zdecyduje wkrótce o losie 43- latka, który został we wtorek zatrzymany przez policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego kieleckiej komendy miejskiej.
 Lexus RC F - 1200 KM i karbonowo-kevlarowe nadwozie

Lexus RC F - 1200 KM i karbonowo-kevlarowe nadwozie

Wiadomości / Ciekawostki

2020.08.07

Tak ekstremalnego Lexusa jeszcze nie było.
Elektryczna przyszłość assistance

Elektryczna przyszłość assistance

Warsztat / Technika

2020.08.07

Rynek elektromobilności w Polsce dzieli wciąż duży dystans do innych państw europejskich, ale branża rozwija się bardzo dynamicznie.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.