
Prywatny import samochodów – branża podwyższonego ryzyka
Okazuje się jednak, że skala tego ryzyka zależy od kraju.
To oczywiste, że handel indywidualnie sprowadzanymi samochodami zawsze jest bardziej ryzykowny od handlu autami pochodzącymi z polskiej sieci sprzedaży.
Przygotowany raport analizuje stan techniczny pojazdów sprowadzanych do Polski z Niemiec, USA, Francji, Belgii i Włoch. Kraje te zostały wybrane nieprzypadkowo – właśnie z nich prywatni importerzy ściągają najwięcej samochodów. Analizując dane, eksperci carVertical skupili się tradycyjnie na dwóch aspektach – ingerencji w licznik przebiegu oraz ukrytych szkodach powypadkowych. Bazą do oszacowania ryzyka były dane z raportów historii tych pojazdów sprowadzonych w ubiegłym roku.
9 na 10 używanych samochodów sprowadzonych do Polski z Niemiec i USA miało jakieś uszkodzenia w przeszłości
Z danych jasno wynika, że najbardziej ryzykownym źródłem sprowadzania samochodów są Stany Zjednoczone. Niezależnie od tego czy analizujemy proceder cofania liczników czy też ukryte szkody powypadkowe, to właśnie auta z USA mają najwięcej adnotacji w raportach. Ponad 13 proc. sprowadzonych stamtąd samochodów miało cofnięty licznik, a ponad 95 proc. (czyli 9/10!) zostało w przeszłości uszkodzonych.
Niewiele lepiej wypadają Niemcy. O ile w kwestii manipulacji z licznikiem legitymują się wskaźnikiem 6,73 proc., czyli praktycznie dwukrotnie niższym, o tyle w kwestii powypadkowości jest praktycznie tak samo źle. Wynik ponad 89 proc. aut po wypadkach oznacza, że zdecydowana większość sprowadzonych aut odwiedzała po drodze blacharza lub lakiernika.
Na trzecim miejscu niechlubnego rankingu znajduje się Belgia. Ze względu na niewielkie różnice statystyczne w porównaniu do Niemiec, bez problemu mogłaby podzielić się z nimi drugim miejscem na podium wstydu.
Zakres szkód, roczniki
Dodatkowe dane zawarte w raporcie wskazują na wysokość cen napraw powypadkowych sprowadzonych samochodów. W tym ujęciu na pierwszym miejscu są USA, na drugim Niemcy, na trzecim Francja. Jednoznacznie sugeruje to, że właśnie auta z tych krajów były uszkodzone w sposób najpoważniejszy.
Z raportu carVertical wynika, że samochody pochodzące z USA są zazwyczaj nowsze – mają średnio 9 lat. Te pochodzące z Niemiec to średnio 12-latki, a te z Francji 11-latki. Przyczyna takiego stanu rzeczy tkwi w cenach. Auta w USA są tańsze, więc można w tej samej cenie sprowadzać młodsze egzemplarze.
„Powszechnie wiadomo, że samochody pochodzące z USA są obarczone największym ryzykiem "wypadkowej przeszłości". Z tego powodu importerzy powinni ostrożnie wybierać amerykańskich dostawców i zawsze sprawdzać historię takich aut. Wielu polskich sprzedawców aut używanych uważa, że samochody z Niemiec i Francji są znacznie bezpieczniejszym wyborem w porównaniu z USA. Badania pokazują jednak, że poziom ryzyka związanego z tymi rynkami jest podobny. Nasze raporty znacząco redukują ryzyko zakupu aut odbudowanych po wypadku oraz takich ze zmanipulowanym licznikiem. Zawierają dodatkowo szczegółowe informacje o tym, gdzie samochód był zarejestrowany i historię rejestracji w poszczególnych krajach podróży. Dzięki temu możemy dowiedzieć się czy rzeczywiście pojazd spędził większość czasu w ostatnio zarejestrowanym kraju.” - Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical.
Czy Włochy rzeczywiście są najbezpieczniejsze?
Włochy wydają się być najbezpieczniejszym źródłem importu samochodów – przynajmniej pod względem powypadkowej przeszłości. W statystykach cofania liczników wypadają przeciętnie (statystycznie 1 na 10 samochodów ma cofnięty licznik), nie imponują także ani wiekiem (średnia 13 lat) ani przebiegiem (średnio ponad 210 tys. km).
źródło: carVertical
Zobacz podobne artykuły:
Będą nowe przepisy dotyczące warunków testowania pojazdów autonomicznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.02.10
Koalicja na rzecz redukcji dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila
Wiadomości / Gorące tematy
2025.02.04
Koszty napraw w górę nawet do 30 proc.
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.28
Toyota z mocną obsadą w Rajdzie Szwecji
Wiadomości / Moto sport
2025.02.14
Rajd Szwecji – zimowa runda WRC
Wiadomości / Moto sport
2025.02.14
Nie wpadnij w poślizg jadąc na ferie
Bezpieczeństwo
2025.02.13