Projekt statku kosmicznego według Porsche i Lucasfilm
Projektanci Porsche AG i Lucasfilm Ltd. wspólnie stworzyli projekt statku kosmicznego.
Przez dwa miesiące zespół projektowy we współpracy z pracowniami obu firm w Weissach i San Francisco najpierw opracowywał wstępne pomysły i szkice, a później przystąpił do stworzenia konkretnej koncepcji. Statek o nazwie Tri-Wing S-91x Pegasus Starfighter zadebiutował jako szczegółowy model o długości 1,5 metra podczas premiery filmu „Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie” w Los Angeles.
„Design statku kosmicznego jest harmonijnie zintegrowany z filmowym światem »Gwiezdnych wojen«, a jednocześnie zdradza wyraźne nawiązania do charakterystycznego stylu i proporcji Porsche” – mówi Michael Mauer, wiceprezes Style Porsche w Porsche AG. „Podstawowy kształt kabiny, która zwęża się ku tyłowi, i bardzo wyrazista topografia od linii »flyline« kokpitu do turbin tworzą wizualne podobieństwa do kultowego wzornictwa modeli 911 i Taycan. Niezwykle zwarty projekt emanuje dynamiką i zwinnością, podkreślając wspomniane cechy designu Porsche”.
„Nasza współpraca jest niesamowitą okazją do połączenia estetyki Porsche i Star Wars. W mojej opinii to niezwykle twórcze, inspirujące wyzwanie” – mówi Doug Chiang, wiceprezes i dyrektor wykonawczy Lucasfilm. „To coś naprawdę emocjonującego – nasycić »Gwiezdne wojny« stylem Porsche i stworzyć nowy kultowy statek kosmiczny, który mógłby istnieć zarówno na Ziemi, jak i w filmowym wszechświecie”.
O ile w klasycznym procesie projektowania seryjnego pojazdu wymogi prawne w pewnym stopniu ograniczają kreatywność designerów, o tyle projekt statku kosmicznego zapewnił im nieznany dotąd wymiar wolności. Jednocześnie zespół Style Porsche stanął jednak przed nowymi wyzwaniami – okazało się, że tworzenie czysto wirtualnego projektu również stanowi nie lada wyzwanie. Na ekranie statek jest widziany tylko w dwóch wymiarach, podczas gdy klasyczne pojazdy seryjne fizycznie pojawiają się w trzech wymiarach. Ponadto statki kosmiczne zazwyczaj widać w filmie w ruchu i tylko przez krótką chwilę – projekt musi więc robić wrażenie i być natychmiast rozpoznawalny.
Rzut oka na kilka detali ujawnia szereg cech, z których znany jest styl Porsche. Przód statku przypomina tzw. kurtyny powietrzne (wloty powietrza), które w przypadku modelu Taycan tworzą formalną całość z reflektorami. Oprócz typowych dla Porsche czteropunktowych świateł do jazdy dziennej znalazły się tam również tzw. blastery, czyli broń długolufowa. Tył z żaluzjami i zintegrowanym trzecim światłem hamowania nawiązuje do obecnej generacji 911, podobnie jak charakterystyczny pas świetlny. Kryteria projektowania Porsche znalazły swoje zastosowanie także w kabinie: instrumenty w kokpicie są zlokalizowane wyraźnie w osi kierowcy, a nisko zamocowany fotel przypomina sportową ergonomię Porsche 918 Spyder./oprac. ns/
Foto: Porsche
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.07
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.01
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
Warsztat / Eksploatacja
2024.04.25