Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Prawie 13 proc. sprowadzonych używanych aut ma cofnięty licznik!
kalendarz 21/08 2023

Prawie 13 proc. sprowadzonych używanych aut ma cofnięty licznik!

Używane

Niedawne badania wykazały, że w samochodach importowanych do Polski przypadki cofnięcia licznika zdarzają się prawie dwukrotnie częściej niż w autach pochodzących z polskich salonów.

Co dziewiąty używany samochód w Polsce ma cofnięty licznik, a to oznacza, że jest wart mniej niż jego cena wywoławcza. W grupie najwyższego ryzyka są oczywiście pojazdy sprowadzane z zagranicy. Jeśli taki pojazd miał kilku właścicieli, bardzo trudno monitoruje się jego historię. Korzystają z tego nieuczciwi handlarze, którzy pozostają bezkarni.

Nadmiernie ufamy sprzedawcom

11 proc. wszystkich samochodów jeżdżących po polskich drogach i sprawdzonych w serwisie carVertical ma „skorygowany” przebieg. Chociaż sytuacja w Polsce i tak jest lepsza niż w niektórych krajach Europy Wschodniej (np. na Łotwie udział pojazdów z cofniętym licznikiem przekracza 20 proc.), ryzyko oszustwa jest nadal wysokie.

Jeśli przyjrzymy się strukturze naszego rynku okaże się, że spośród wszystkich importowanych samochodów w Polsce, cofnięty licznik ma 12,9 proc. aut. W przypadku samochodów sprzedawanych lokalnie wskaźnik ten wynosi 5,6 proc.

Takie dane z pewnością zmartwią wszystkich, którzy z zainteresowaniem przeglądają oferty aut sprowadzanych, wychodząc z założenia, że samochody importowane – np. z Niemiec są w lepszym stanie niż te, które od początku jeździły w Polsce. Jak nasze wyobrażenia nie zawsze mają pokrycie w rzeczywistości. Nie można również bezgranicznie ufać zachodnim sprzedawcom.  

Bardzo trudno jest monitorować historię pojazdu, który zmienia swoich właścicieli przekraczając granice różnych krajów. W każdym z nich przepisy związane z sankcjonowaniem procederu cofania licznika mogą się przecież różnić. Dodatkową niedogodnością jest ograniczona możliwość wymiany informacji o pojeździe pomiędzy poszczególnymi krajami. Zdarza się tak, że po wyeksportowaniu pojazdu jego historia zaczyna się od zera i wtedy właśnie zmienia się przebieg, co ponad dwukrotnie zwiększa ryzyko zakupu samochodu z cofniętym licznikiem w porównaniu z samochodem, który pochodzi z polskiego salonu i przez cały czas był eksploatowany w Polsce. – powiedział Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef komunikacji w carVertical.

Polscy nabywcy i tak szukają używanych samochodów za granicą

Jak wynika z badania, udział samochodów „krajowych” i sprowadzonych z zagranicy w bazie carVertical jest różny. Tylko 26,4 proc. wszystkich sprawdzonych na carVertical pojazdów w Polsce to auta „krajowe”. Reszta to samochody sprowadzone z zagranicy. W większości monitorowanych krajów, takich jak Chorwacja, Estonia, Litwa, Rumunia czy Serbia, udział samochodów importowanych waha się w przedziale 70-90 proc., co przypomina sytuację na polskim rynku.

Na autach z cofniętym licznikiem sporo się traci

Nabycie samochodu z fałszywym przebiegiem może przysporzyć nowemu właścicielowi wielu kłopotów. Chodzi nie tylko o cenę zakupu nieadekwatną do prawdziwego przebiegu, ale także o zafałszowaną historię serwisową. Dla przykładu – jeśli pasek rozrządu powinien być wymieniany co 90 tys. km, to przez cofnięcie licznika, użytkownik może błędnie ustalić termin kolejnej wymiany. Jeśli z tego powodu pasek pęknie, wygeneruje to gigantyczne straty finansowe, których faktyczną przyczyną był właśnie cofnięty licznik.

Należy pamiętać, że cofnięty licznik, to także ukrycie faktycznego zużycia podzespołów mechanicznych i zaburzenie harmonogramu okresowych przeglądów. Może to prowadzić do nieoczekiwanych awarii w trakcie podróży, nie wspominając już o zagrożeniu dla bezpieczeństwa jazdy.

Głównym motywem nakręcającym proceder cofania liczników jest zysk przy sprzedaży. Pojazdy z niższym przebiegiem są znacznie droższe niż samochody z oryginalnym przebiegiem, co oznacza, że kupując oszukany egzemplarz – przepłacamy. Firma carVertical przeprowadziła badanie, w którym wykazała, że pojazdy z cofniętym licznikiem mogą być nawet o 25 proc. droższe niż samochody, w których nikt nie „korygował” przebiegu. Należy zdawać sobie sprawę także z tego, że pojazdy z dużym przebiegiem nie tylko bardziej tracą na wartości, ale także trudniej je później odsprzedać. – uważa Matas Buzelis z carVertical.

źródło: carVertical


Tagi:
używane auto z cofniętym licznikiem, używany samochód, cofnięty licznik

Zobacz podobne artykuły:

 Kupujesz używane BMW?
kalendarz 15/02 2024

Kupujesz używane BMW?

Używane

2024.02.15

Uważaj, bo większość z nich jest po wypadku!
 Prywatny import samochodów – branża podwyższonego ryzyka
kalendarz 06/02 2024

Prywatny import samochodów – branża podwyższonego ryzyka

Wiadomości / Gorące tematy

2024.02.06

Okazuje się jednak, że skala tego ryzyka zależy od kraju.
 Volvo w raportach historii pojazdu
kalendarz 23/01 2024

Volvo w raportach historii pojazdu

Używane

2024.01.23

Marka Volvo kojarzy się w Polsce z bezpieczeństwem, kulturalnym zachowaniem na drodze i poszanowaniem środowiska.
Najnowsze artykuły:
Elektryczny superbolid Porsche

Elektryczny superbolid Porsche

Wiadomości / News

2024.02.24

Produkcyjna wersja studyjnego modelu Mission X może powstać w tym roku.
 Alfa Romeo Milano - Przed premierą

Alfa Romeo Milano - Przed premierą

Prezentacje / Nowości

2024.02.24

Alfa wraca do segmentu B. Teraz będzie to SUV.
Nowości Dacii w Genewie

Nowości Dacii w Genewie

Wiadomości / News

2024.02.22

Tegoroczny Salon Samochodowy w Genewie będzie miejscem premiery trzech nowych modeli.