Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Porsche 911 Turbo – wszystkie generacje na torze
kalendarz 02/01 2021

Porsche 911 Turbo – wszystkie generacje na torze

Wydarzenia / Porsche

Od 45 lat Porsche 911 Turbo jest kwintesencją sportowego auta i jednocześnie nr 1 marki z Zuffenhausen.

911-tka jest również przykładem prawdziwego „sportowca” o wysokich osiągach, którego można używać na co dzień. Od 1975 r. powstało siedem generacji - od modelu 930 do obecnego 992. Wszystkie generacje 911 Turbo można zobaczyć w akcji na filmie. Za kierownicą tym razem nie zobaczymy specjalisty Porsche - Waltera Röhrla, ale innych mistrzów.

Pierwsza generacja: 930 Turbo

Oryginalny 911 Turbo (model 930) prowadził były kierowca F1 Mark Webber. Samochód był produkowany w latach 1975-1989 i był napędzany 3.0-litrową turbodoładowaną jednostką o mocy 260 KM. Model ten rozpędzał się od 0 do 100 km/h w 5,4 sek. i osiągał prędkość maksymalną 250 km/h.

Druga generacja: 964 Turbo

Za kierownicą auta zasiadł fabryczny kierowca Porsche, Dirk Werner. Model 964 Turbo powstawał w latach 1990-1994, a jego 3.3-litrowy, turbodoładowany silnik dysponował mocą 320 KM, zapewniając sprint od 0 do 100 km/h na poziomie 5,0 sekund a prędkość maksymalna to 273 km/h.

Trzecia generacja: 993 Turbo

Do auta wsiadł były kierowca Le Mans i Formuły E, Neel Jani. 993 było pierwszym 911 Turbo wyposażonym w dwie turbosprężarki, a także ostatnim chłodzonym powietrzem. Pozostawał w produkcji od 1995 do 1998 r, a jego 3.6-litrowy silnik zapewniał 408 KM. Na osiągnięcie 100 km/h samochód potrzebował 4,5 sekundy i mógł rozpędzić się do 290 km/h.

Czwarta generacja: 996 Turbo

Model ten był pierwszą 911-tką chłodzoną cieczą, co podzieliło fanów marki. 996 było produkowane w latach 1999-2005. Samochód był napędzany 3.6-litrowym silnikiem 6-cylindrowym z podwójnym turbodoładowaniem o mocy 420 KM. Przyspieszał od 0 do 100 km/h w 4,2 sek. i osiągał prędkość maksymalną 310 km/h). Podczas wyścigu model ten prowadził były mistrz Porsche Supercup i Carrera Cup, Earl Bamber.

Piąta generacja: 997 Turbo

Były mistrz Carrera Cup Thomas Preining zasiadł w modelu 997, który miał „poprawioną”  stylizację poprzedniej generacji i zrezygnowano z reflektorów a la „smażone jajka”. 997 Turbo był wytwarzany od 2006 do 2012 r. i miał 3.8-litrowy silnik z podwójnym turbodoładowaniem, zapewniający 500 KM. 100 km/h pojawiało się na prędkościomierzu już po 3,4 sek. rozpędzał się do 312 km/h.

Szósta generacja: 991 Turbo

Fabryczny kierowca marki, Matt Campbell poprowadził 991 Turbo. Porsche produkowało ten model od 2012 do 2019 r. Do napędu służył 3.8-litrowy silnik 6-cylindrowy z podwójnym turbodoładowaniem, wytwarzający 540 KM. Samochód był jeszcze szybszy od poprzednika. Rozpędzał się w 3,0 sek. od 0 do 100 km/h a prędkość maksymalna wynosiła 315 km/h.

Siódma generacja: 992 Turbo

Najnowsza generacja 911-tki nosi oznaczenie 992. Do auta wsiadł Olaf Manthey, pierwszy w historii mistrz Porsche Carrera Cup. Model ten napędza 3.8-litrowy silnik 6-cylindrowy z podwójnym turbodoładowaniem o mocy 580 KM, który pozwala na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w 2,8 sek. a prędkość maksymalną producent określa na 320 km/h.

Obecny model powstaje w wersji Coupé i Cabriolet. Jest aż o 40 KM mocniejszy od poprzednika  a także zapewnia lepsze osiągi. W stosunku do pierwszej generacji 911-tki, napędzanej 3-litrowym, 6-cylindrowym bokserem jest ponad dwukrotnie mocniejsze.

W Polsce ceny 911 Turbo Coupé zaczynają się od 918 tys. zł, a Cabrio wyceniono na 983 tys. zł.

Norbert Szwarc
Foto: Porsche

Film: https://www.youtube.com/watch?v=_ymycZspw1w&feature=emb_title


Tagi:
Porsche, Porsche 911 Turbo, Mark Webber, Dirk Werner, Neel Jani, Earl Bamber, Thomas Preining, Matt Campbell, Olaf Manthey

Zobacz podobne artykuły:

 Sobiesław Zasada dojechał Maluchem do Monte Cassino
kalendarz 20/05 2024

Sobiesław Zasada dojechał Maluchem do Monte Cassino

Wiadomości / Wydarzenia

2024.05.20

Po trzech dniach i 1740 km jazdy, najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy, dotarł Maluchem na uroczyste obchody 80. rocznicy bitwy pod Monte Cassino.
Mercedes-Maybach oczami artysty
kalendarz 18/05 2024

Mercedes-Maybach oczami artysty

Wiadomości / Wydarzenia

2024.05.18

Wizjonerska interpretacja sztuki i motoryzacyjnego stylu według Davida LaChapelle’a.
Sobiesław Zasada w drodze do Monte Cassino
kalendarz 15/05 2024

Sobiesław Zasada w drodze do Monte Cassino

Wiadomości / Wydarzenia

2024.05.15

Sobiesław Zasada stanął na czele wyprawy Maluchów na miejsce słynnej bitwy z udziałem polskich żołnierzy.
Najnowsze artykuły:
Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Testy / Testy

2024.05.21

Miejskie hatchbacki mogą być fajnymi hot hatchami. Dzieje się tak dlatego, ponieważ są lekkie, zwinne i niedrogie. Skoda oferowała kiedys hot hatch z prawdziwego zdarzenia. Mowa o Fabii RS. Czy Fabia Monte Carlo jest w stanie...
Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Testy / Testy

2024.05.21

Choć nie jestem zwolennikiem aut elektrycznych, muszę uczciwie przyznać, że Enyaqa polubiłem.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Testy / Testy

2024.05.21

Skoda Octavia RS to bardzo racjonalna propozycja dla osób ceniących sportowe doznania, ale i praktyczność na co dzień.