Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Porsche 911 GT3 – Zwycięzca Le Mans
kalendarz 11/12 2021

Porsche 911 GT3 – Zwycięzca Le Mans

Ciekawostki / Porsche

Paolo Barilla w 1985 r. zwyciężył w klasyfikacji generalnej wyścigu Le Mans za kierownicą prywatnego Porsche 956.

Włoch sukces odniósł autem opartym na modelu 956. Teraz dla upamiętnienia swojego największego sportowego sukcesu, z okazji swoich 60. urodzin jako pierwszy klient Porsche Exclusive Manufaktur zrealizował projekt auta w ramach nowego programu Sonderwunsch – programu znanego jako „samochód marzeń”. W oparciu o swój zwycięski wóz z Le Mans włoski przedsiębiorca postanowił zaprojektować wyjątkowe Porsche 911 GT3 (992) i w pełni zaangażować się w jego tworzenie. Oprócz charakterystycznego wyścigowego malowania w kolorach Summer Yellow, białym i czarnym wyjątkowa maszyna ma zwycięski numer 7 na masce i drzwiach oraz wiele innych zinterpretowanych na nowo, częściowo niezależnie opracowanych elementów, takich jak tylne skrzydło oraz dźwignia zmiany biegów.

„Unikalne doświadczenie klienta leży w sercu marki Porsche” – powiedział Alexander Fabig, wiceprezes Porsche AG ds. indywidualizacji oraz Porsche Classic. „Właśnie dlatego znacznie poszerzony program Sonderwunsch jest kolejnym kamieniem milowym, jeśli chodzi o entuzjazm klientów na całym świecie. A projekt tego samochodu stanowi prawdziwy klejnot w koronie indywidualizacji Porsche Exclusive Manufaktur”.

“W latach 80. miałem okazję jeździć wspaniałym Porsche 956 – samochodem kultowym zarówno od strony osiągów, jak i piękna” – powiedział Paolo Barilla, były kierowca wyścigowy i wiceprezes włoskiej firmy spożywczej. „Interpretacja niektórych elementów współczesnego GT3 sprawia, że ta pamięć staje się żywa i ekscytująca – dla mnie i dla wszystkich, którzy są mi bliscy”.

Jedną ze szczególnych cech 911 GT3 na nowo zaprojektowanego, jest specjalne malowanie w kolorach Summer Yellow, białym i czarnym. To reinterpretacja „pasiastych” barw historycznego samochodu wyścigowego. Również przedni zderzak i ozdobne pierścienie reflektorów są polakierowane na odcień Summer Yellow. Wzór lekkich obręczy mocowanych centralną śrubą nawiązuje do felg Porsche 956, które w wyścigach występowały z białymi prowadnicami powietrza. Przednie felgi 911 GT3 mają kolor biały, a tylne – złoty.

Nad aerodynamiką auta pracowali m in. inżynierowie ds. aerodynamiki odpowiedzialni za seryjne 911 GT3. Zmodyfikowane tylne skrzydło musiało udowodnić swoją charakterystykę przepływu w tunelu aerodynamicznym. Po bokach widnieje napis „PB 60”, czyli inicjały i wiek Paola Barilli.

We wnętrzu pojazdu dominuje czerń. Nakładki na progi drzwi i ozdobne wykończenia deski rozdzielczej po stronie pasażera w kolorze żółtym zdobi specjalne logo, zaprojektowane z myślą o kliencie. Łączy ono kod typu 956, logo „Le Mans 1985” i stylizowaną sylwetkę samochodu wyścigowego. Na zagłówkach wyhaftowano logo wraz z układem toru z 1985 r. Dźwignia zmiany biegów przypomina magnezową kulę z samochodu wyścigowego i została wykonana na zamówienie.

Barilla pełnił rolę kierownika projektu. Cały proces – od pierwszego szkicu projektu do sprawdzenia technicznej wykonalności i budowy – trwał łącznie trzy lata. Prace rozwojowe rozpoczęły się w oparciu o poprzednie GT3, ponieważ typ 992 był jeszcze w fazie dojrzewania do seryjnej produkcji.

Największym wyzwaniem dla Granta Larson (współtwórcy pierwszego Porsche Boxstera, a obecnie dyrektor Style Porsche ds. projektów specjalnych) było przeniesienie projektu graficznego ze spłaszczonego, kanciastego nadwozia 956 na zaokrąglone kształty obecnego 911. „Geometrycznie są to bardzo różne samochody” – powiedział Larson. „Schematu nie udało się przenieść 1:1”. Najpierw projektant korzystał z cyfrowych narzędzi i pracował na komputerze. Następnie linie były rzutowane na testowe nadwozie za pomocą urządzenia laserowego w celu jego polakierowania. Zanim Grant Larson i Paolo Barilla byli zadowoleni, próbny lakier nakładano trzy razy.

Samochód sportowy tak indywidualny jak własny odcisk palca. Paolo Barilla ma zatem wspaniałą pamiątkę swojego sukcesu.

Norbert Szwarc
Foto: Porsche


Tagi:
Paolo Barilla, Porsche, Porsche 911 GT3, Porsche Exclusive Manufaktur, Le Mans

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
kalendarz 01/04 2024

Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.01

Trasa na Bliskim Wschodzie to trzecia długodystansowa podróż Vision EQXX na dystansie ponad 1000 km odbyta na jednym ładowaniu.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.