Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Porsche 911 GT3 – Zwycięzca Le Mans
kalendarz 11/12 2021

Porsche 911 GT3 – Zwycięzca Le Mans

Ciekawostki / Porsche

Paolo Barilla w 1985 r. zwyciężył w klasyfikacji generalnej wyścigu Le Mans za kierownicą prywatnego Porsche 956.

Włoch sukces odniósł autem opartym na modelu 956. Teraz dla upamiętnienia swojego największego sportowego sukcesu, z okazji swoich 60. urodzin jako pierwszy klient Porsche Exclusive Manufaktur zrealizował projekt auta w ramach nowego programu Sonderwunsch – programu znanego jako „samochód marzeń”. W oparciu o swój zwycięski wóz z Le Mans włoski przedsiębiorca postanowił zaprojektować wyjątkowe Porsche 911 GT3 (992) i w pełni zaangażować się w jego tworzenie. Oprócz charakterystycznego wyścigowego malowania w kolorach Summer Yellow, białym i czarnym wyjątkowa maszyna ma zwycięski numer 7 na masce i drzwiach oraz wiele innych zinterpretowanych na nowo, częściowo niezależnie opracowanych elementów, takich jak tylne skrzydło oraz dźwignia zmiany biegów.

„Unikalne doświadczenie klienta leży w sercu marki Porsche” – powiedział Alexander Fabig, wiceprezes Porsche AG ds. indywidualizacji oraz Porsche Classic. „Właśnie dlatego znacznie poszerzony program Sonderwunsch jest kolejnym kamieniem milowym, jeśli chodzi o entuzjazm klientów na całym świecie. A projekt tego samochodu stanowi prawdziwy klejnot w koronie indywidualizacji Porsche Exclusive Manufaktur”.

“W latach 80. miałem okazję jeździć wspaniałym Porsche 956 – samochodem kultowym zarówno od strony osiągów, jak i piękna” – powiedział Paolo Barilla, były kierowca wyścigowy i wiceprezes włoskiej firmy spożywczej. „Interpretacja niektórych elementów współczesnego GT3 sprawia, że ta pamięć staje się żywa i ekscytująca – dla mnie i dla wszystkich, którzy są mi bliscy”.

Jedną ze szczególnych cech 911 GT3 na nowo zaprojektowanego, jest specjalne malowanie w kolorach Summer Yellow, białym i czarnym. To reinterpretacja „pasiastych” barw historycznego samochodu wyścigowego. Również przedni zderzak i ozdobne pierścienie reflektorów są polakierowane na odcień Summer Yellow. Wzór lekkich obręczy mocowanych centralną śrubą nawiązuje do felg Porsche 956, które w wyścigach występowały z białymi prowadnicami powietrza. Przednie felgi 911 GT3 mają kolor biały, a tylne – złoty.

Nad aerodynamiką auta pracowali m in. inżynierowie ds. aerodynamiki odpowiedzialni za seryjne 911 GT3. Zmodyfikowane tylne skrzydło musiało udowodnić swoją charakterystykę przepływu w tunelu aerodynamicznym. Po bokach widnieje napis „PB 60”, czyli inicjały i wiek Paola Barilli.

We wnętrzu pojazdu dominuje czerń. Nakładki na progi drzwi i ozdobne wykończenia deski rozdzielczej po stronie pasażera w kolorze żółtym zdobi specjalne logo, zaprojektowane z myślą o kliencie. Łączy ono kod typu 956, logo „Le Mans 1985” i stylizowaną sylwetkę samochodu wyścigowego. Na zagłówkach wyhaftowano logo wraz z układem toru z 1985 r. Dźwignia zmiany biegów przypomina magnezową kulę z samochodu wyścigowego i została wykonana na zamówienie.

Barilla pełnił rolę kierownika projektu. Cały proces – od pierwszego szkicu projektu do sprawdzenia technicznej wykonalności i budowy – trwał łącznie trzy lata. Prace rozwojowe rozpoczęły się w oparciu o poprzednie GT3, ponieważ typ 992 był jeszcze w fazie dojrzewania do seryjnej produkcji.

Największym wyzwaniem dla Granta Larson (współtwórcy pierwszego Porsche Boxstera, a obecnie dyrektor Style Porsche ds. projektów specjalnych) było przeniesienie projektu graficznego ze spłaszczonego, kanciastego nadwozia 956 na zaokrąglone kształty obecnego 911. „Geometrycznie są to bardzo różne samochody” – powiedział Larson. „Schematu nie udało się przenieść 1:1”. Najpierw projektant korzystał z cyfrowych narzędzi i pracował na komputerze. Następnie linie były rzutowane na testowe nadwozie za pomocą urządzenia laserowego w celu jego polakierowania. Zanim Grant Larson i Paolo Barilla byli zadowoleni, próbny lakier nakładano trzy razy.

Samochód sportowy tak indywidualny jak własny odcisk palca. Paolo Barilla ma zatem wspaniałą pamiątkę swojego sukcesu.

Norbert Szwarc
Foto: Porsche


Tagi:
Paolo Barilla, Porsche, Porsche 911 GT3, Porsche Exclusive Manufaktur, Le Mans

Zobacz podobne artykuły:

Porsche 911 GT3 RS z rekordem Nürburgringu
kalendarz 06/11 2022

Porsche 911 GT3 RS z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2022.11.06

Nowe Porsche 911 GT3 RS pokonało 20,8-kilometrową północną pętlę toru Nürburgring w czasie 6:49,328 minut.
Jak ładować auto komfortowo i efektywnie?
kalendarz 17/10 2022

Jak ładować auto komfortowo i efektywnie?

Wiadomości / Ciekawostki

2022.10.17

Jak ładować auto komfortowo i efektywnie, dbając jednocześnie o żywotność akumulatora?
BMW M na stacjach Shell
kalendarz 13/10 2022

BMW M na stacjach Shell

Wiadomości / Ciekawostki

2022.10.13

Szybkie i kultowe modele BMW M dostępne tylko na stacjach Shell.
Najnowsze artykuły:
Nissan na pięć gwiazdek

Nissan na pięć gwiazdek

Wiadomości / News

2022.11.30

Po ostatnim cyklu testów bezpieczeństwa pojazdów organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki dla najnowszych modeli, które dołączyły do gamy zelektryfikowanych Nissanów. W 100% elektryczny crossover ARIYA oraz SUV X-Trail e-POW...
Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.