Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Półmetek sezonu na Litwie
kalendarz 07/07 2022

Półmetek sezonu na Litwie

Moto sport

Rusza Rajd Żmudzi.

Rajd Żmudzi (8-9 lipca) to ostatnia w tym sezonie szutrowa runda mistrzostw Polski. Do rywalizacji na 14 OS-ach wokół litewskiego miasta Kielmy przystąpią 84 załogi, w tym 34 w ramach RSMP. Prowadzenia w klasyfikacji krajowego czempionatu bronią Szwedzi – Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5).

Tegoroczna edycja Rajdu Żmudzi to czwarta odsłona walki o tytuły mistrzów Polski i druga runda mistrzostw Litwy. Nasi sąsiedzi zainaugurowali swój rajdowy serial w Polsce, w maju – podczas 41. Rajdu Podlaskiego, który jednocześnie był drugim punktem kalendarza RSMP.

Łączone rundy polskich i litewskich mistrzostw nie są nowością. W 2013 r. Polacy walczyli o punkty podczas Rajdu Kauno Ruduo, a w sezonach 2018 i 2019 rywalizowali na OS-ach Rajdu Elektrenów. Z kolei zawody z bazą w Kielmach zadebiutowały w kalendarzu RSMP w poprzednim sezonie.

Czwarta runda RSMP 2022 rozpocznie się w piątek, 8 lipca od odcinka testowego. Próba o długości 3,69 km to jedyny odcinek zlokalizowany na wschód od Kielmów. Wszystkie pozostałe wytyczono na szutrowych drogach na zachód od miasta.

Harmonogram rywalizacji tworzy 14, w większości krótkich, odcinków specjalnych. Najdłuższa z prób ma 14,52 km. W pierwszym dniu zawodów (piątek, 8 lipca) startujący pokonają sześć OS-ów. Każdy z nich będzie pokonywany tylko raz, z czego odcinki numer 4, 5 i 6 – już po zmroku.

Na sobotę organizatorzy przygotowali trzy próby, na których zawodnicy pojawią się dwukrotnie. Łączny dystans wszystkich 14 OS-ów to 113,7 km.
Start w Rajdzie Żmudzi zaanonsowały 84 załogi. W tym gronie są zawodnicy z siedmiu państw. Do rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski zgłosiły się 34 duety, z czego 27 powalczy o punkty do klasyfikacji cyklu.

Pierwszy numer startowy otrzymał Dominik Butvilas (Skoda Fabia R5), pilotowany przez Renatasa Vaitkieviciusa. Litewski kierowca jest dobrze znany polskim kibicom z wielu startów w rundach RSMP. Z dwójką pojadą Tom Kristensson i Andreas Johansson. Liderzy klasyfikacji mistrzostw (88 pkt) skorzystają z Hyundaia i20 R5 przygotowanego przez polski zespół Kowax 2Brally Racing. Piątkę otrzymali Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo). Załoga Orlen Team (62 pkt) powalczy o odzyskanie pozycji liderów mistrzostw, którą stracili po tym, jak zabrakło ich w 78. Rajdzie Polski – poprzedniej rundzie RSMP.
 
Szóstkę na rajdówkę nakleją Adrian Chwietczuk i Damian Syty (Skoda Fabia Rally2 evo). W ubiegłorocznej edycji Rajdu Żmudzi olsztynianin ustąpił tylko zwycięzcom – duetowi Marczyk/Gospodarczyk, który w sezonie 2021 sięgnął po swoje drugie mistrzostwo Polski. W pierwszej piątce listy zgłoszeń są również Sylwester Płachytka i Jacek Nowaczewski (Skoda Fabia Rally2 evo). Wicelider RSMP Grzegorz Grzyb (69 pkt) i jego pilot – Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) pojadą z dziewiątym numerem startowym.

W klasyfikacji 2WD prowadzenia bronić będą Adam Sroka i Patryk Kielar (Peugeot 208 Rally4, 64 pkt). Tuż za nimi plasują się Gracjan Predko i Adrian Sadowski (Peugeot 208 Rally4, 62 pkt). O pięć punktów mniej niż Predko zgromadził do tej pory Jacek Sobczak, który nie zdecydował się jednak na start na Litwie.

- Jedziemy na Litwę ze świadomością, że konkurencja ma za sobą o 200 km ścigania na szutrze w Orlen 78. Rajdzie Polski. To bardzo dużo. Mamy jednak swój cel i swoje założenia. Chcemy przywieźć porządne punkty i tego będziemy się trzymać – deklaruje Kacper Wróblewski. - Na pewno trudnością i nie lada wyzwaniem będą dla nas te dwa oesy po zmroku. Rajd Zemaitija jest również dość specyficzny pod kątem harmonogramu. Jest to dość kompaktowa i intensywna impreza. Co ciekawe większość odcinków przejedziemy tylko raz. W Polsce zazwyczaj ścigamy się na tych samych próbach dwu- albo nawet trzykrotnie – dodaje kierowca, który w dwóch pierwszych rundach sezonu RSMP uplasował się odpowiednio na pierwszym i drugim miejscu.

Wyzwanie, jakim są nocne OS-y podkreśla także Łukasz Byśkiniewicz (Hyundai i20 R5). - Uważam, że trasy w okolicach miasta Kielmy to najpiękniejsze i najlepsze szutry na jakich miałem okazję się ścigać. Przede wszystkim są znacznie twardsze od naszych na Mazurach i Podlasiu. Sporą niewiadomą są natomiast nocne odcinki specjalne. Ostatnia piątkowa pętla rozpocznie się tuż przed północą. Pierwszy raz będę się ścigał w nocy po bardzo szybkich szutrach ze szczytami – mówi kierowca pilotowany przez Daniela Siatkowskiego.

Punktacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski przed Rajdem Żmudzi 2022:

1. Kristensson/Johansson 88 pkt
2. Grzegorz Grzyb 69 pkt
3. Wróblewski/Wróbel 62 pkt
4. Lubiak/Dachowski 56 pkt
5. Marczyk/Gospodarczyk 34 pkt
6. Gabryś/Dymurski 32 pkt
7. Byśkiniewicz/Siatkowski 24 pkt
8. Bubik/Sadowski 23 pkt
9. Szeja/Szeja 20 pkt
10. Sroka/Kielar 20 pkt

RSMP - punktacja klasy 2WD przed Rajdem Żmudzi 2022:

1. Sroka/Kielar 64 pkt
2. Predko/Sadowski 62 pkt
3. Jacek Sobczak 57 pkt
4. Jocz/Judycki 51 pkt
5. Gazda/Mikuliszyn 45 pkt

źródło: RSMP
Foto: Maciej Niechwiadowicz


Tagi:
RSMP, RSMP 2022, Rajd Żmudzi, Rajd Żmudzi 2022

Zobacz podobne artykuły:

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
kalendarz 22/04 2024

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 Druga runda WEC 2024
kalendarz 20/04 2024

Druga runda WEC 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.04.20

Na nowym dla serii włoskim torze Imola odbędzie się druga runda sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC).
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
kalendarz 19/04 2024

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Wiadomości / Moto sport

2024.04.19

Zespół Toyoty będzie bronił prowadzenia w kategorii producentów podczas Rajdu Chorwacji.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.