Pierwszy rajd, pierwsza wygrana
Kajetanowicz i Baran zdominowali tegoroczną rywalizację w 1 rundzie FIA ERC.
Polska załoga wygrała 17 z 18 odcinków specjalnych pierwszej rundy Rajdowych Mistrzostw Europy - Rajdu Janner i prowadzi w punktacji tego cyklu. Dodajmy, że Kajetanowicz i Baran osiągnęli metę zawodów z ponad 7-minutową przewagą nad konkurentami.
Inaczej niż w poprzednich latach, w tym roku styczniowy Rajd Janner był prawdziwie zimową rundą FIA ERC. Tuż przed rajdem drogi austriackiego regionu Muhlviertel zasypał śnieg. W tych niezwykle trudnych i zdradliwych warunkach dominacja polskiej załogi trwała od początku do samego końca zawodów. Jeszcze przed startem rajdu, Kajetanowicz był najszybszy na odcinku kwalifikacyjnym. W ciągu dwóch dni zmagań polska załoga wygrała 17 z 18 odcinków specjalnych. Podczas 240 km ścigania na śniegu i lodzie Polacy wygrywali OS za OS-em, sukcesywnie zwiększając przewagę.
Dodajmy, że w ostatnich latach nie było zawodników, którzy w rundzie FIA ERC wygrali więcej niż 9 odcinków specjalnych z rzędu lub więcej niż 14 prób w całym rajdzie. Kajetanowicz i Baran triumfowali na 17 odcinkach pod rząd, a drugą załogę rajdu od Polaków dzieli ponad 7 minut. Dla Kajetanowicza to czwarty w karierze triumf w rajdzie zaliczanym do kalendarza FIA ERC.
Ogółem we Freistadt polska załoga wywalczyła 39 punktów w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy – 25 za wygraną w całym rajdzie i po 7 punktów za zwycięstwa w obu etapach zmagań. Rajd Janner jest także jedną z dwóch rund zaliczanych do zimowej klasyfikacji mistrzostw Europy. Wygrywając 17 OS-ów na lodzie i śniegu Kajetanowicz i Baran wywalczyli 176 punktów do tej klasyfikacji i pewnie przewodzą punktacji FIA ERC Ice Masters. Drugie miejsce w rajdzie zajął Robert Consani (Peugeot 207 S2000) a trzeci był Aleksiej Łukjaniuk (Ford Fiesta R5).
Kajetan Kajetanowicz: - Zwycięstwo w rundzie mistrzostw Europy to niesamowite uczucie. Muszę przyznać, że przez cały ostatni oes myślałem już właśnie o tym, jak pięknie będzie na mecie. To fantastyczne, że jesteśmy tutaj, wygraliśmy ten rajd i tak dużo odcinków specjalnych. To była ciężka praca całego LOTOS Rally Team. Chcę wszystkim podziękować, a w szczególności tym, którzy na nas liczyli i wierzyli w to, że możemy osiągnąć tak wielki sukces. Wiem, że czeka nas jeszcze wiele pracy, taki jest nasz plan. Wiem też, że możemy się jeszcze poprawić. Każdy rajd zaliczany do mistrzostw Europy jest zupełnie inny. Tutaj mieliśmy znakomity feeling. Wszystko działało perfekcyjnie. Każdy element „układanki” był na właściwym miejscu. To też świadczy o tym, że byliśmy doskonale przygotowani do tego rajdu. A był to bardzo wymagający rajd. Bardzo późno kładliśmy się spać i bardzo wcześnie wstawaliśmy. A teraz możemy świętować i cieszyć się z sukcesu. Jednak nie za długo, po zjechaniu z mety w Austrii, myślami będę na kolejnym rajdzie.
Jarosław Baran: - Byliśmy naprawdę dobrze przygotowani i przez dwa dni mieliśmy dobre tempo. Doświadczenie z ubiegłych lat zawsze pomaga, ale z uwagi na warunki tegoroczny Janner, to zdecydowanie inny rajd niż w poprzednim roku. Zwycięstwo z taką przewagą zawsze cieszy ale, to dopiero początek mistrzostw.
Wyniki Rajdu Janner:
1. Kajetan Kajetanowicz/Jarosław Baran (PL) Ford Fiesta R5 2:50.52,6
2. Robert Consani/Maxime Vilmot (F) Peugeot 207 S2000 +7:07,4
3. Aleksiej Łukjaniuk/Jewhen Czerwonienko (RUS/UA) Ford Fiesta R5 +8.28,1
4. Jaromir Tarabus/Daniel Trunkát (CZ) Skoda Fabia S2000 +8.48,8
5. Martin Fischerlehner/Tobias Unterweger (A) Mitsubishi Lancer Evo IX +22.38,6
6. Jonathan Hirschi/Vincent Landais (CH/F) Peugeot 208 T16 +27.26,9
7. Antonín Tlusťák/Ladislav Kučera (CZ) Skoda Fabia S2000 +27.29,7
8. Vojtěch Štajf/František Rajnoha (CZ) Subaru Impreza WRX STI +28.18,6 (1. ERC 2)
9. Dávid Botka/Péter Mihalik (H) Mitsubishi Lancer Evo IX +30.38,5 (2. ERC 2)
10. Jean-Michel Raoux/Thomas Escartefigue (F) Ford Fiesta R5 +35.00,5
Punktacja ERC:
1. Kajetanowicz 39, 2. Consani 28, 3. Łukjaniuk 25, 4. Tarabus 22, 5. Fischerlehner 14, 6. Hirschi 8, Tlusťák 8, 8. Štajf 4, 9. Breen 3, 10. Botka 2, Lefebvre 2, Raoux 2.
Zobacz podobne artykuły:
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
Wiadomości / News
2024.04.15
Historyczna zmiana u Lubiaka
Wiadomości / Moto sport
2024.04.15
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
Wiadomości / News
2024.04.15